„1%
Kovátsműhely

Reneszánszok kora

21/04/2022 16:37

| Szerző: Klubrádió

A Kovátsműhely legutóbbi adásában Kováts Kriszta újabb daltörténettel jelentkezett: először a Greensleeves, vagyis magyar címén Búcsúzz el című angol népdalt énekelte el Victor Máté hangszerelésében Fábri Péter magyar szövegével, majd először Andrejszki Judit orgonaművésszel és énekesnővel beszélgetett a reneszánsz zenéről és hangszerekkel, utána pedig Fabiny Tibor irodalomtudóst kérdezte az angol reneszánszról és Shakespeare-ről.

2022. április 17. Kovátsműhely (2022. április 17., vasárnap 17:00)
50:41
00:00
Műsorvezetők: Kováts Kriszta Szerkesztők: Pályi Márk
Az adás témaadó dala: 
A Kovátsműhely az utóbbi időben nemegyszer egyes népek jellegzetes dalait mutatja be a közönségnek, s az énekes-műsorvezető, Kováts Kriszta azok kapcsán beszélget vendégeivel az adott nép kultúrájáról vagy éppen egy-egy érdekes kérdésről, amelyet a dal témája érint. Ezúttal az angolok kerültek sorra a Greensleeves című dallal, amely Fábri Péter magyar szövegében a Búcsúzz el címet viseli, noha ahogy a műsor első vendége, Andrejszki Judit orgonaművész és énekesnő elmondta, az eredeti szövegnek más jelentése volt eredetileg. Beszélgetésükben szó esett az angol reneszánszról, amely két évszázaddal az olaszt követően következett be, de a reformáció akkor sem kedvezett annyira a műészeteknek, az irodalom és a zene kivételével; sorra vettek néhány jellegzetes akkor keletkezett hangszert, de szóba kerültek a kulturális életre az udvari intrikák követezményeiként gyakorolt hatások, vagy éppen Véreskezű Mária befolyása is.
Andrejszki Judit már a beszélgetés során elénekelte a Greensleeves című dal angol eredetijét, a beszélgetés után azonban egy másik reneszánsz dallal kedveskedett a hallgatóknak, a Sweet was the Songot énekelte el Caius Hera román zeneművész lantkíséretével. Utána pedig megkezdődött a Kovátsműhely második része: ebben Kováts Kriszta Fabiny Tibor irodalomtudós professzorral beszélgetett közelebbről is az angol reneszánsz irodalmáról, valamint a shakespeare-i színházról. Köztudott, hogy Shakespeare színházcsinálóként részben drámaíró, részben költő volt, volt is mit beszélni hát az ő korabeli színházáról, a Globe Theatre-ről és körülményeiről: a szerepeket mind férfiak játszották, világítás híján nappali fényben adták elő, de a nézőtéren lehetett enni, sőt hangoskodni is, tehát a színészek kénytelenek voltak a közönséget mindenáron lekötni, hogy ne fulladjon kudarcba az előadás végigvitele. Fabiny több Shakespeare-mű egy-egy érdekes pontjába is beavatta az érdeklődőket.
A beszélgetések az itt olvasható részleteken kívül még számos más érdekességet tartalmaztak, ezért aki kíváncsi a témára és a vendégek gondolataira, kattintson a fenti hangsáv lejátszás gombjára és hallgassa meg az egész adást!

Most vasárnap pedig tartsanak újra velünk: délután 5-től egy újabb daltörténettel jelentkezik a Kovátsműhely, benne Kováts Krisztával és vendégeivel. Az énekes-műsorvezető ezúttal először Gallai Péter és Horváth Attila Ha csak most kezdenénk című dalát fogja elénekelni, majd elsőként Mérő László pszichológust, matematikust kérdezi a kapcsolatok újrakezdéséről és az általános válságkezelésről, utána pedig Farkas Zoltán gazdasági újságíróval beszélget a járvány és a háború utáni újrakezdésről, valamint közéletünk egyéb érdekes kérdéseiről. Tartsanak velünk most vasárnap is, vagy hallgassák meg az adást a Klubrádió archívumában, illetve podcastként!

Most következő vasárnapi dal: 

(Címlapi kép: Pixabay)

Kovátsműhely
2022. április 17., vasárnap 17:00
Műsorvezető: Kováts Kriszta