„1%
Galaxis kalauz

A sajtos-tejfölös lángos, ami választ ad a világ minden kérdésére

10/07/2022 11:00

| Szerző: Timár Ágnes/Klubrádió

A pólón viselt identitástól az aszketikus munkavégzésig vezetett a Galaxis kalauz ezen a héten. Útközben azt is kiderítettük, hogy a kínálatnövekedés hogyan csökkentheti az elégedettséget.

2022. július 06. Galaxis kalauz (2022. július 06., szerda 15:00)
48:28
00:00
Műsorvezetők: Timár Ágnes Szerkesztők: Timár Ágnes
Az előző adásban végigkövettük egy irodalmi idézet útját a könyvtől a pólófeliratig. A 188. epizódban innen folytattuk. Réz Anna erkölcsfilozófus elmondta, ha már kiírunk magunkra néhány sort egy számunkra fontos regényből, akkor – akár szándékunkban állt, akár nem – üzenünk vele a világnak. Hozzátette, ez az üzenet sok esetben már eleve válasz, feltételezzük, hogy gondol a világ rólunk valamit, és arra vagy rá akarunk erősíteni, vagy tiltakozni akarunk ellene. Kiemelte ugyanakkor Réz Anna, hogy a pólónkra vasalt kép, szlogen nem feltétlenül fogja mindenkinek ugyanazt jelenteni, de az is biztos, hogy a világban bármit fel tudunk ruházni jelentéssel, és abból akár identitást teremthetünk. Így bővülhet, illetve változhat át a sajtos-tejfölös lángos jelentése is, attól függően, hogy ki viseli mintaként a pólóján.

 

Egy versidézet, vagy egy regény fontosabb sorainak kiválasztása közelebb hozhatja az adott művet az olvasóhoz vagy a leendő olvasóhoz, de a lényegre törekvéssel el is veszíthetünk csupán árnyalatnak tűnő, de annál jelentősebb részleteket. Függetlenül attól, hogy felvasaljuk-e a pólónkra. A hangsúly a kiemelésen van. Ez a vágy pedig napjainkban határozottan megjelenik. Forgács Attila, szociálpszichológus, a Corvinus Egyetem docense elmondta, a gyorsan érkező információk közepette természetes, hogy arra vágyunk, hogy mihamarabb eljussunk a megoldásig, vagyis le fogunk mondani az ahhoz kapcsolódó körítésről. Hozzátette, a kulturális csemegézés erősen kapcsolódik a fogyasztói társadalom működéséhez, hiszen a reklámok készítői arra kívánják felhívni a figyelmünket, hogy mi az, ami még hiányzik az életünkből, vagyis a reklámok könnyen soha nem teljesíthető igényeket ébresztenek bennünk. Forgács Attila kiemelte, a fogyasztói társadalom működésének a lényege, hogy a reklámokban megjelenő termékeket meg is vegyék az emberek, ennek pedig jelenleg az a feltétele, hogy úgynevezett aszketikus munkavégzést folytassunk, hogy azáltal megvalósíthassuk a hedonisztikus pihenést, aminek része a vásárlás, vásárlás, vásárlás.

Forrás: Pixabay
 

A műsort a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg.

Galaxis kalauz
2022. július 06. szerda 15:00
Szerkesztő-műsorvezető: Timár Ágnes