Amikor elfogynak a szakemberek - Kárpáti Iván jegyzete
Amikor elfogynak a szakemberek, nem megoldást keresnek, hanem trükköznek. Szabályokat hajlítanak, felelősséget tolnak lejjebb, orvosokat vezényelnek át saját szakterületüktől távol, sokszor írásos garanciák és megfelelő bérezés nélkül. Ha baj van, a felelősség az övék. Ha működik, a vezetés pipálhatja a spórolást.
Gazember, aki a verést helyesli - Dési János jegyzete
A verés fontos eleme a hagyományok láncolatának. Nehogy már az államra bízott gyerek kimaradjon ebből a közös nemzedéki élményből. Twist Olivért is verték, mégis milyen híres lett. Le a belpesti kényeskedéssel és sipákolással. Fenékig.
Mi szültük Twist Olivért – Józsa Márta jegyzete
Nincs okunk feltételezni azt, hogy bárki levonta volna ennek a két évszázada megírt történetnek a tanulságait.
A magyar gyerek az új migráns, én pedig fel vagyok b... - Selmeci János jegyzete
Mindenki tudja, hogy szörnyű dolgok történnek az állami gondozott gyerekekkel, és tudjuk, hogy ezeknek egy részét éppen azok tussolják el, akiknek ezekre a gyerekekre kellene vigyázniuk.
A háromszázalékos csapda - Rózsa Péter jegyzete
A kormány magánberuházásokat minősít nemzetgazdaságilag kiemeltté? A Szilas-park nevű vállalkozás ennek az állatorvosi lova.
Hulladékok - Szénási Sándor jegyzete
Trump mintha csak arra emlékezne, ami a fejében motoz, a külvilág csupán zaj a számára.
Megbuktak? - Selmeci János jegyzete
Nekik a védtelen gyerekeket megillető biztonságnál, és a korábbi áldozatoknak járó elégtételnél sokkal fontosabb volt, hogy őket senki se tehesse felelőssé az államra bízott gyermekek bántalmazásáért, és a Szőlő utcai botrány ne veszélyeztesse a választási győzelmüket.
Csak tömören, kevesebb dumát – Szénási Sándor jegyzete
Az ég szerelmére, hiszen egy félfordulat már megtörtént, a rezsim és az ő ura egyre nyíltabban, egyre durvábban fenyeget, egyre kevésbé csomagolja nemzeti érdekbe a saját érdekeit, igaz, a hamisítás, a csalás, a gátlástalan hazudozás, sőt a társadalomnak szóló hízelkedés is ott marja, roncsolja a társadalom maradék ítélőképességét. Márpedig a hazugság lehet pusztítóbb, mint a verőlegények vicsorgása.
Kardos András: Magyar vagyok
20/02/2023 16:30
| Szerző: Kardos András
Az önkényuralmak az irodalom és a művészet legitimációs segítségéért kapkodnak.
Petőfiből minden rendszer elődöt és ikont akar gyártani. A végletekig lebutított Petőfi imázsról még a 21. század önkényuralma is azt képzeli, hogy ha Petőfit influenszernek vagy rocksztárnak titulálja, akkor ezek a milliárdos filmeken megálmodott tablóképek, középen a Petőfi nevű lángpallossal, mintegy megemelik a mai világunkat...
Az önkényuralmak az irodalom és a művészet legitimációs segítségéért kapkodnak. Rosszul teszik.
Nem kell előre örülnie a szélsőbb rajongóknak, nem a magam magyarságáról fogok zengeni. Részben mert Rákay és Demeter kollegákkal szemben én soha nem zengek, részben azért, mert magyarságom evidencia, nincs mit bizonygatni rajta, még azok kedvéért sem, akik szeretik „idegenszívűeknek” becézni a tőlük eltérően gondolkodókat, amely jelzővel mintegy forma szerint kitessékelnék őket a nemzetből. Ez egyrészt még a hatalomvédte bensőség világában sem érvényes aljasság, bármekkora is a sikere bizonyos körökben, másrészt nem erről akarnék szólani.
Hanem hát Petőfi. Még inkább a diktatúra és a művészet viszonya. Mindez azért lett hirtelen fontos, mert Petőfi születésének 200. évfordulója, ahogyan az már szokásos száz évente, kihozta a diktatúra kultúrmérnökeiből a nemzeti múltunk és nagyságunk örökérvényű ideologémáját. A diktatúrák közös sajátossága, hogy majdnem érthetetlen okokból (de csak majdnem!), állandóan szeretnék magukat demokráciának tudni, és vágyott céljuk és megélt jelenük számukra egyszerre a szabadság földje. Ennek okait most nem boncolgatnám, tény, hogy minden diktatúra szereti a saját nemzeti múltját, sőt a múltat általában önnön elődjének betudni, és a művészetet érzi annak a tömegkanálisnak, amely becsatornázza számukra az elődök dicső tetteit, mint a jelen előképét. És szegény diktatúrák képtelenek észrevenni, hogy az igazán autonóm értékek nem terelhetők be az önkényuralom kanálisába, vagy ha mégis, abból csak silány tömegmanipuláció leend.
De legyünk igazságosak. Lehetséges-e főszabály alól kivétel, akkor, ha a művészi tehetség áttöri a diktatúra silány papundekli falát, és valódi dráma, valódi sorskonfliktus kerül a műbe, dacára az ideologikus megrendelésnek, sőt dacára akár a szerző világlátásának. Többnyire ilyenkor is kiderül, hogy ami a művét értékessé teszi, az túlmutat a nemzeti apologetikán, túl a jelen önkényuralmán. De ezek a nagy kivételek. Hely hiányában egyet mondok: Bertold Brecht.

Vissza Petőfihez. Jól érthető, hogy belőle minden rendszer elődöt és ikont akar gyártani. A végletekig lebutított Petőfi imázsról még a 21. század önkényuralma is azt képzeli, hogy ha Petőfit influenszernek vagy rocksztárnak titulálja (Demeter főigazgató, a jónevű Petőfi Irodalmi Múzeum, és a még jobb nevű Petőfi Ügynökség mindenese), akkor ezek a milliárdos filmeken megálmodott tablóképek, középen a Petőfi nevű lángpallossal, mintegy megemelik a mai világunkat, sőt: egyenesen, mint nagy elődök legitimálják azt az ideológiai hagymázat, amivel a Fidesz a szócsövein keresztül naggyá avatja önmagát és a rajongó tömeget.
Csakhogy ehhez szembe kéne ám nézni Petőfi életművével. Egyetlen példát hozok fel, hogy lássuk: sajnos vagy hálistennek, mindenesetre az önkényuralom nem tudja sem érteni, sem kisajátítani, sem Petőfit, sem más zseniket. Csak manipulálhat velük, de az érvénytelen. Petőfi 1847-ben írta a Magyar vagyok című – álláspontom szerint az egész modern magyar irodalom egyik – alapművét. Idézem az ötszakaszos vers harmadik szakaszát:
Magyar vagyok. Büszkén tekintek át
A multnak tengerén, ahol szemem
Egekbe nyúló kősziklákat lát,
Nagy tetteidet, bajnok nemzetem.
Európa színpadán mi is játszottunk,
S mienk nem volt a legkisebb szerep;
Ugy rettegé a föld kirántott kardunk,
Mint a villámot éjjel a gyerek.
A szakasz bizonnyal igazolja nem csupán a költő hazaszeretetét, de azt a múltbeli nagyságot is, amelyet Orbán Viktor és egész rendszere állandóan hangoztat. A baj ott kezdődik Rákay Petőfi-mindenes számára, hogy az öt strófából álló vers itt nem ér véget, magyarán a dicső múlt, és a nemzeti nagyság felemlítése része Petőfi hazájához és nemzetéhez való viszonyának, csak éppen a történet itt nem fejeződik be nála.
Nézzük az utolsó, az ötödik szakaszt:
Magyar vagyok. S arcom szégyenben ég,
Szégyenlenem kell, hogy magyar vagyok!
Itt minálunk nem is hajnallik még,
Holott máshol már a nap úgy ragyog.
De semmi kincsért s hírért a világon
El nem hagynám én szülőföldemet,
Mert szeretem, hőn szeretem, imádom
Gyalázatában is nemzetemet!
Petőfi magyarsága mit sem változott: „Magyar vagyok.” – így kezdi a záróstrófát. Csakhogy a szülőföldhöz való ragaszkodás a vers zárlatában már a szégyenletes jelennel és a gyalázattal koegzisztens és nem a dicső múlttal.
Sem Rákosi, sem Kádár, sem Orbán rendszere nem tudta kisajátítani Petőfit.
A Magyar vagyok című vers pedig az egész modern magyar irodalom egyik alapműve. A vers szabadsága marad, a diktatúrák meg mennek.
