„Ki
Publicisztika
Csoportosan – Józsa Márta jegyzete
Publicisztika

Csoportosan – Józsa Márta jegyzete

A szülők, akik éppen készítették elő a gyerek ünneplő ruháját az évnyitóra, arra döbbentek rá, hogy nem csak amit nincs, hanem ahol sincs ünnepelni. Három nappal aztán az iskolakezdés után, amely több száz gyerek számára rémálom lesz egész életükben, kihallgatott az ügyészség egy fiatal nőt, édesanyát, aki valamikor EP-képviselő lévén megpróbálta megakadályozni, hogy a NAV megszállja a hajléktalanokat segítő Oltalom Karitatív Egyesület irodáit.

Le a melltartóval - Dési János jegyzete
Publicisztika

Le a melltartóval - Dési János jegyzete

Csak annyiban érdekes ez az öltözködési rendelet, hogy minden konzervatív diktatúrában akadnak erkölcs-csőszök, akik ilyenkor felhevülnek, eljött az ő idejük. Majd ők megmondják, ki mit hordhat.  Így kezdték a tálibok is, és tessék, milyen szép eredményeket érnek ma már el a divatot illetően.

A parancs, az parancs - Kárpáti Iván jegyzete
Publicisztika

A parancs, az parancs - Kárpáti Iván jegyzete

Pintér Sándor besétál a kormányülésre és közli a főnökével, hogy minden kontroll alatt. Lázár János nyilván szintén ebben a szellemben referál a vasút állapotáról, úgyhogy a Várból nézve minden patent. A valóság megélése marad a mi kiváltságunk.

Képregény – Józsa Márta jegyzete
Publicisztika

Képregény – Józsa Márta jegyzete

"Mi lett volna, ha a felvonuláson az akkumulátorgyár píárosai által megrendelt virágköltemény bámulása mellett a publikum egy része képeket láthatott volna teszem azt a Karmelita előtt tüntető diákokról vagy az ukrajnai menekültekről. Na ugye."

Arató András: Fontos-e a vita?

29/03/2023 15:30

| Szerző: Arató András

Az áldozatnak jó pofát vágnia, beszélgetnie kell-e az uralkodóval és zsoldosaival? A kirúgott tanár forduljon-e a KLIK-hez, a belügyminiszterhez: akarsz-e beszélgetni róla? Hozzászólás Kardos András és Kukorelly Endre vitájához.

Fontos-e a vita? Pontosabban föltéve a kérdést: ez a vita fontos-e? Befolyásolja-e a disputa jelentőségét a benne résztvevők súlya? Számít-e, hogy például Kukorelly Endre mit gondol a gyűlölet-egyensúly kérdéséről? Egyensúlyozzunk e helyütt is: Kardos András véleménye bír-e mérhető súllyal?

Már a kérdéssor fölvetése is sejteti az álláspontot: hát persze hogy mindegyikre igen a helyes válasz.

Káros-e az a megközelítés, ami szerint a gyűlölet mennyisége a társadalomban dialektikusan gyarapodik, vagyis ahol akció van, ott szükségképpen a reakció is megjelenik?

Ez utóbbi dichotómia nemlétét aligha lehet igazolni, csakhogy míg a Newton-i laboratóriumi körülmények között a „két fél” ugyanazon műfajban fejti ki aktivitását - ahol erő van, ellenerő is van - még akkor is, ha sokáig a Nap keringett a Föld körül (de csak attól kezdve, hogy ez utóbbi tányérból geoiddá gömbölyödött).

gyűlölet cunami vörös fehér
 
 

Hanem az élővilág viszonyai között bonyolultabb a helyzet. A nyúlnak a rókával, az antilopnak az oroszlánnal szemben akkor van esélye, ha gyorsabban, trükkösebben fut. Tegyük hozzá, e meccseken a növényevő egyedek szempontjából a legjobb eredmény a döntetlen, még akkor is, ha a ragadozó éhhalált szenved. Az állatvilág történelme nem jegyzett föl olyan esetet, amelyben antilopok oroszlánokat faltak föl, még falkákban támadva sem. A vegetáriánus állatfajták nagyobb szaporodási képességükkel kompenzálják az individuális versenyhátrányukat, ami persze nem vigasztalja az egyéni tragédiák áldozatait. A lombkorona sem azzal tartja fenn magát, hogy leharapja a zsiráf fejét, hanem igyekszik gyorsabban növeszteni a leveleit. Mégis van egyensúly a természetben, hacsak egy meteorit, egy jégkorszak vagy az Ember bele nem piszkít a levelesbe. (Kicsit elbizonytalanodtam következtetésem helyességében, amikor a fentiek leírását követően érkezett a témába vágó hír: mindössze 60 millió forintból megépült egy egyedülálló látványosság, egy lombkorona sétány a tarlón. Ámde kérdezhetjük bátran: milyen témáról is beszélgessünk társadalmilag e projekt szereplőivel? Küldjünk-e nékik egyet a létezett szocializmusban oly bevált mosolycsekkből?)

Látszólag elkanyarodtunk a vita témájától. Beszélgessünk-e mosolyogva a „meleg bubuk” kivégzését lelkesen üdvözlő egykori komcsi rovatvezetővel, vagy a tartótisztjeivel, azzal sem törődve, hogy ezek nem állnak szóba velünk?

Nem az itt a kérdés ezúttal, hogy van-e párbeszéd, hanem hogy ki tehet róla, hogy nincs. Ki még. Az áldozatnak jó pofát vágnia, beszélgetnie kell-e az uralkodóval és zsoldosaival? A kirúgott tanár forduljon-e a KLIK-hez, a belügyminiszterhez: akarsz-e beszélgetni róla? Miről dumcsizzon a dollárbaloldal, az orgoványi erdő vétkes túlélőinek leszármazottja a kormánypárt publicistájával, a jogfosztott a frekvenciát jogtalanul elkobzó államhatalmi szervvel?

Nincs itt mit megfontolni, hiszen se szándék, se tér nem áll rendelkezésre a vitás kérdések rendezésére, hiszen nincsenek vitás kérdések. Hatalom van, arrogáns és pökhendi, ami szerint a „másik fél” nem is létezik, viszont hazaáruló.

Hanem térjünk vissza az e vitában taglalt kérdésre, hogy ti. káros-e a vélemény, amely szerint a hatalommal szembenállókat is felelősség terheli a honi gyűlölet-cunami miatt. Arra a következtetésre kell jutnunk, pontosabban nem kell, ámde én arra jutottam, hogy káros. Káros, mert a bűnt relativizálja. Az áldozat osztozzék a felelősségben – „az ukránok fején is biztos van valami vaj”, például miért van az ő országuk olyan közel az orosz medvéhez, miért akarnak ők is jóléti és demokratikus társadalmat, egyáltalán, miért akarnak saját, független országot?

A következő szintje a dilemmának az, hogy helyes-e nyilvánosságot adni az ilyen evidensen téves megközelítésnek. A válaszom egyértelmű igen, minthogy széles körben jelen lévő káros attitűdről van szó, és csak a vita, a megvitatás segíthet hozzá a felismeréshez: a gyűlölet, a gyűlölködő elutasítása nem bűnrészesség. A tévedés nem múlik el attól, hogy eltitkoljuk.