Köszönjük, hogy támogattak minket.
Publicisztika
Totális kontroll, nulla bizalom – Kárpáti Iván jegyzete
Publicisztika

Totális kontroll, nulla bizalom – Kárpáti Iván jegyzete

A Revolut kriptoeszközöket használó magyar ügyfelei számára a kereskedés megállt. A vásárlás, az eladás, a ki- és befizetés, minden befagyott. Aki időben akart volna kiszállni, most nézheti, ahogy az árfolyam esetleg éppen esik, tehetetlenül. Egy valós piacon ez elképzelhetetlen lenne, de itt nem a piac döntött, hanem a politika.

Délibábok – Józsa Márta jegyzete
Publicisztika

Délibábok – Józsa Márta jegyzete

A kormány friss döntése szerint az iskolás csoportok díjmentesen juthatnak el a debreceni Közlekedési Múzeumba. Amely egyelőre látványterveken létezik, egy autópálya melletti szántóföldön lesz belőle valami, ha valaha. Nem mellesleg nem is jár oda tömegközlekedés.

Ami kiváltja a magyar FBI eljárását – Dési János jegyzete
Publicisztika

Ami kiváltja a magyar FBI eljárását – Dési János jegyzete

Mint az közismert, a Nemzeti Nyomozó Iroda, a magyar FBI nyomozást indított a Pride ügyében. Mert mi is történt múlt szombaton? Sok százezer ember egy napsütötte délután átsétált a pesti oldalról a budaira. Közben (...) egy kicsit egy szabad országban érezte magát. Ahol a diktátor nem pofázik bele abba, ki kit és hogyan szeret. Nyilván ezt nem lehet annyiban hagyni, bűnösöket kell találni, indul a szigorú vizsgálat.

Kirúgva - Selmeci János jegyzete
Publicisztika

Kirúgva - Selmeci János jegyzete

Kirúgták őket, de a statisztikában még alig látszanak: a foglalkoztatás csökkent, de tömeges elbocsátásokról nem beszélhetünk. A Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye szerint a munkaerőpiac feszes és stabil. Talán jövőre kirúgják a minisztert.

A gyanú – Szénási Sándor jegyzete
Publicisztika

A gyanú – Szénási Sándor jegyzete

Bármi lehet egy olyan rezsimben, ahol az autonómiáknak nemcsak az anyagi alapjait verték szét, de a lehetőségét is törvényekkel büntethetik, vagyis ahol minden erővel azt akarják elérni, hogy közösségek, egymással összefogó magánvilágok egyáltalán ne létezhessenek, csak atomizált egyének, akik nem társadalmat, csupán lakosságot alkotnak. Nem csoda, hogy ilyen körülmények között mindenki gyanakvó.

A kompország esete a büntetővámmal – Rózsa Péter jegyzete

5/10/2024 15:09

| Szerző: Rózsa Péter/Klubrádió

Nem egyértelmű, hogy hosszú távon jó vagy rossz a mi kontinensünk autógyártóinak és a beszállítóknak a büntetővám. Ami viszont aggasztó, az az elektromos autók piacának bezuhanása.

2024. október 05. Hetes stúdió - részlet l Rózsa Péter jegyzete 2024.10.05.
02:50
00:00
Nem jött össze az újabb vétó – bár ezúttal nem csak a magyar kormányoldal, hanem még négy EU-s tagállam képviselői is beszálltak – végül pénteken az Európai Bizottság többséggel elfogadta, hogy egyes, Kínában gyártott elektromos autókra vámot vessenek ki. Nem is keveset, egyes típusokra akár 35 százalékot. Nem egyértelmű, hogy ez hosszú távon jó vagy rossz a mi kontinensünk autógyártóinak és a beszállítóknak, mint amilyenek mi is vagyunk.

Jó, mert a kínai kormány jelentős támogatást nyújt a gyártáshoz, az unió viszont a piaci verseny tisztaságának megőrzése érdekében nem engedi, hogy állami szubvenciók révén lenyomják az itt értékesített termékek árát. Márpedig ez történik, a kínai gyártó azért tudja olcsón kínálni az elektromos autóit, mert otthon a kormány jelentős összeggel támogatja. Érthető, hogy ezzel a nem támogatható európai gyárak nem tudnak lépést tartani, s mivel drágábbak, a kínai előny akár veszteségbe is kergetheti őket. 

Másfelől azonban ez a büntetővám rossz, mert nyilvánvaló, hogy Kína ellenlépéseket tesz. Például az ott gyártott Mercedes járgányok is a verdikt alá eshetnek, nem véletlen, hogy Németország is a vám ellen szavazott. Kína tehát számos, Európából oda települt, eredetileg európai gyártót sújthat hasonlóan vámokkal, akár adókkal. A különadó pedig nem ismeretlen errefelé sem – de most ne beszéljünk az Orbán kormány Nyugat-ellenességéről, ami néha egy-egy multinacionális üzletlánc szánalmas gyalázásában merül ki. Beszéljünk viszont arról, hogy e vámkivetés mellett más tényezők is ellenünk szólnak.

Leginkább az európai elektromos autók eladási statisztikája aggasztó, a tavalyi azonos időszakhoz képest 44 százalékkal zuhant be a piacuk. Több gyárban a két műszakból átálltak az egy műszakos termelésre, s arról is hallani, hogy több akkumulátorgyár vezetése a bezáráson gondolkodik. Lehet, ezt a biciklit is túltolta az Orbán-kormány? Ha ehhez még hozzátesszük, hogy már most nagyon jelentős kutatások vannak új, az eddig használt energiaforrás helyett kevésbé környezetszennyező, tartósabb és olcsóbb változatok kifejlesztésére, akkor még sötétebb lehet a vas- és acél helyett ezúttal az akku országát építő NER jövője. Persze ezzel együtt mindannyiunké.

Megint kompország; nyugati szövetségben keleti hűségnyilatkozatokkal ide-oda lebeg, csapódik, ad-vesz, árul és elárul, ami éppen a kényúr kedvére való. Itt tartunk.

Rózsa Péter jegyzete az október 5-i Hetes stúdióban hangzott el, meghallgathatják a fenti lejátszóra kattintva.