„Köszönjük,
Publicisztika
Kedvenc szakpolitikusod – Selmeci János jegyzete
Publicisztika

Kedvenc szakpolitikusod – Selmeci János jegyzete

Szóval a Tisza Párt most kap tőlem egy pontot az orvosáért, és a kitűnően felismert lehetőségért, és annak különösen drukkolok, hogy ők megmutassák magukat, végül is nem ártana megtudnunk, hogy végül is kikre szavazott a választók harminc százaléka.

Bohócok Posványoson – Hardy Mihály jegyzete
Publicisztika

Bohócok Posványoson – Hardy Mihály jegyzete

Talán a hely szelleme, Bálványos okozza Németh Zsolt fejében ezt a nagy Trump-bálványozást. Még szerencse, hogy pár órával korábban ugyancsak ő, ünnepélyesen átadott egy szippantós kocsit is Posványoson. Úgy látom, szükség lesz rá…

Jönnek a hírek! – Szénási Sándor jegyzete
Publicisztika

Jönnek a hírek! – Szénási Sándor jegyzete

Mármost a nemtürk, nemorosz, és egyéb, ezektől elhatárolódó média felhívja arra a figyelmet, hogy Azerbajdzsánban a kormánykritikus aktivistákat 1. börtönben tartják, 2. meg is kínozzák őket, arról meg szó sem lehet, hogy az azeri nyilvánoságban bárki összevissza fecsegjen, ha mégis megteszi, lásd az első, és a második pontot.

1500 milliárd már a zsebben – Kárpáti Iván jegyzete
Publicisztika

1500 milliárd már a zsebben

Ez abból jött össze, hogy kurva vastagon fog a ceruza, amikor öntik a tengernyi betont, vagy éppen drágán adnak szolgáltatásokat olyan cégeken keresztül, amiket még állami megrendelésekkel is megtámogatnak. Nem akarok senkit elkeseríteni, de a helyzet az, hogy történjen bármi is, ezt a vagyont jogállami kereteket között már soha nem tudjuk visszaszerezni.

Nemzeti Múzeum 2222 – Dési János jegyzete
Publicisztika

Nemzeti Múzeum 2222 – Dési János jegyzete

Demeter Szilárd azon aggódik, hogy lesz-e 2222-ben (miért pont akkor?) még magyar kultúra. Ezt kell megvédeni a libsibolsi brüsszelista, migráns csürhétől vagy mi. Fogalmam sincs, mi lesz 2222-ben, és csak remélni tudom, ha lesz magyar nyelv és kultúra, amely talán olyan erős, hogy még D. Sz-t is túlélheti, akkor elhelyezik ezt a kiperelt pályázatot egy múzeumban, ahol bemutatják az orbáni rendszerben tenyésző szolgalelkűséget, pitiánerséget, politizáló nagyképűséget, a mindent a politikai haszonszerzés szolgálatába állító világot.

A rendszer arra épül, hogy az erősebb felrúgja a gyengébbet – Dési János jegyzete
Publicisztika

Az erősebb felrúgja a gyengébbet

Nem mondom, hogy azért rúgja fel egy karateedző a rábízott gyermeket, mert a belügyminiszter vezeti az oktatás ügyét – de valamiféle összefüggés – metaforikus változat – mégiscsak felsejlik. Hiszen a rendszer arra épül, hogy az erősebb felrúgja a gyengébbet, szakszerűen, kíméletlenül.

Klímamisszió – Selmeci János jegyzete
Esti gyors

Klímamisszió – Selmeci János jegyzete

Néhány hét múlva azonban eltűntek a címlapokról az elromlott klímákról szóló hírek. Az utasok újra használni tudták a vasutat, és el sem párolognak közben, a kórházakban újra műtöttek, és a meleg miatti halálozások száma is csökkent. A gazdasági minisztériumban egy lakossági klíma pályázaton dolgoztak, ügyelve arra, hogy a legszegényebbeket kizárják belőle, klímát pedig csak bizonyos cégektől vásárolhassanak a családok.

Robog a HÉV - Józsa Márta jegyzete

24/12/2023 12:01

| Szerző: Józsa Márta / Klubrádió

"No és mit lép erre a kormány? Ha vacakul működnek a vonatok és el-elakadnak a Volán-buszok, akkor vegyük ki őket a bérletrendszerből."

2023. december 21. Útszélen (2023. december 21., csütörtök 15:00)
51:33
00:00
Műsorvezetők: Józsa Márta Szerkesztők: Józsa Márta

Az a Bereményi-Cseh Tamás sor jár a fejemben, hogy robog a HÉV Pomázról Pestre, robog a HÉV és hozza Beát. A dal főhőse, azaz Bea bejár dolgozni az agglomerációból a fővárosba, ami úgy néz ki, hogy vett egy bérletet – vagy vett neki a munkahelye, mert annak idején ez is nagyon valószínű volt – naponta utazott ide-oda, meglehetősen unta szegény. Akkor még jóval kisebb volt a Budapest melletti agglomeráció, bár a főváros környéke már akkor is vonzotta az embereket, amikor még mindenkinek borítékolva volt az ingázás, hírből sem létezett a home office. A mostani népszámlálási adatokból jól látszik, hogy egész régiók néptelenednek el, a jobb megélhetésre vágyók egy része külföldre távozik, de sokan a főváros környékén keresnek és találnak munkát. Ráadásul az idézett dal keletkezése, az 1970-es évek vége óta eleve a városból is egyre többen költöztek ki az agglomerációba, hogy jó levegőt, nagyobb szabadságot évezzenek, és jól tudjuk, hogy ez aztán okozott nem kevés gondot is. Közismert, hogy az eredetileg falunak épült települések nem tudták követni a megnövekedett igényeket, nincs elég bölcsőde, ovi, sok helyen a vízellátással is gond van, aminek persze most éppen a kormányzati trehányság és – vagy – hozzáértés hiánya is az oka. Közlekedni kocsival az utak csekély áteresztőképessége, gondozatlan volta miatt nagyon lassú és nehézkes, a környezeti terhelésről nem is beszélve. Sebaj, úgyis az is tendencia, hogy szokjunk át a tömegközlekedésre, például az elsősorban éppen az ingázóknak létrehozott több mint százharminc éves HÉV-hálózatra. Amely története során többször is gazdát cserélt, hol a vasúthoz, hol a budapesti tömegközlekedéshez sorolták, legutóbb 2016-ban, nagyjából ötven év múltán került át újra a MÁV-hoz. Attól azonban még érvényes volt rá a BKK-bérlet, és egyébként is a közlekedési szakértők jó része azt javasolja, hogy lehetőleg egy egységnek tekintsenek mindent, ami a városban és a környékén gurul, lett légyen az a busz sárga vagy kék, közlekedjék a vasút vagy HÉV sínjein, mert ha mindezeket összehangolják, akkor olcsóbb és logikusabb lesz a közlekedés a fővárosban és a környékén is. Ezzel érvelt javaslataiban és újabban a vasútért is felelős miniszter vasútellenes intézkedéseit illető kritikáiban a volt közlekedésért felelős államtitkár. Akit még a vele nem rokonszenvezők is komoly szakembernek tartanak. No és mit lép erre a kormány? Ha vacakul működnek a vonatok és el-elakadnak a Volán-buszok, akkor vegyük ki őket a bérletrendszerből. Ami a BKK szerint dupla bérletet, jelentősen magasabb utazási költséget, a digitális utastájékoztatás, jegyvásárlás és útvonaltervezés megszűnését, az esetleges HÉV-pótlások akadozását, összességében a MÁV-HÉV és az agglomerációs Volán-járatok szolgáltatási színvonalának hanyatlását okozná. Vagyis jóval drágábban, cserébe rosszabb körülmények között ingázhatnának az agglomerációból beutazó százezrek. Aki jó részének már rég nem a munkahelye fizeti a bérletét. Se egyet, se kettőt. Azaz lefordítva magyarra: ha a szakértő packázik a miniszterrel, akkor dögöljön meg a szomszéd tehene is e robogó, vagy dübörgő, vagy ki tudja milyen gazdaságban.

Józsa Márta jegyzete az Útszélen 2023. december 21-én hangzott el.