Köszönjük, hogy támogattak minket.
Publicisztika
Totális kontroll, nulla bizalom – Kárpáti Iván jegyzete
Publicisztika

Totális kontroll, nulla bizalom – Kárpáti Iván jegyzete

A Revolut kriptoeszközöket használó magyar ügyfelei számára a kereskedés megállt. A vásárlás, az eladás, a ki- és befizetés, minden befagyott. Aki időben akart volna kiszállni, most nézheti, ahogy az árfolyam esetleg éppen esik, tehetetlenül. Egy valós piacon ez elképzelhetetlen lenne, de itt nem a piac döntött, hanem a politika.

Délibábok – Józsa Márta jegyzete
Publicisztika

Délibábok – Józsa Márta jegyzete

A kormány friss döntése szerint az iskolás csoportok díjmentesen juthatnak el a debreceni Közlekedési Múzeumba. Amely egyelőre látványterveken létezik, egy autópálya melletti szántóföldön lesz belőle valami, ha valaha. Nem mellesleg nem is jár oda tömegközlekedés.

Ami kiváltja a magyar FBI eljárását – Dési János jegyzete
Publicisztika

Ami kiváltja a magyar FBI eljárását – Dési János jegyzete

Mint az közismert, a Nemzeti Nyomozó Iroda, a magyar FBI nyomozást indított a Pride ügyében. Mert mi is történt múlt szombaton? Sok százezer ember egy napsütötte délután átsétált a pesti oldalról a budaira. Közben (...) egy kicsit egy szabad országban érezte magát. Ahol a diktátor nem pofázik bele abba, ki kit és hogyan szeret. Nyilván ezt nem lehet annyiban hagyni, bűnösöket kell találni, indul a szigorú vizsgálat.

Kirúgva - Selmeci János jegyzete
Publicisztika

Kirúgva - Selmeci János jegyzete

Kirúgták őket, de a statisztikában még alig látszanak: a foglalkoztatás csökkent, de tömeges elbocsátásokról nem beszélhetünk. A Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye szerint a munkaerőpiac feszes és stabil. Talán jövőre kirúgják a minisztert.

A gyanú – Szénási Sándor jegyzete
Publicisztika

A gyanú – Szénási Sándor jegyzete

Bármi lehet egy olyan rezsimben, ahol az autonómiáknak nemcsak az anyagi alapjait verték szét, de a lehetőségét is törvényekkel büntethetik, vagyis ahol minden erővel azt akarják elérni, hogy közösségek, egymással összefogó magánvilágok egyáltalán ne létezhessenek, csak atomizált egyének, akik nem társadalmat, csupán lakosságot alkotnak. Nem csoda, hogy ilyen körülmények között mindenki gyanakvó.

Robog a HÉV - Józsa Márta jegyzete

24/12/2023 12:01

| Szerző: Józsa Márta / Klubrádió

"No és mit lép erre a kormány? Ha vacakul működnek a vonatok és el-elakadnak a Volán-buszok, akkor vegyük ki őket a bérletrendszerből."

2023. december 21. Útszélen (2023. december 21., csütörtök 15:00)
51:33
00:00
Műsorvezetők: Józsa Márta Szerkesztők: Józsa Márta

Az a Bereményi-Cseh Tamás sor jár a fejemben, hogy robog a HÉV Pomázról Pestre, robog a HÉV és hozza Beát. A dal főhőse, azaz Bea bejár dolgozni az agglomerációból a fővárosba, ami úgy néz ki, hogy vett egy bérletet – vagy vett neki a munkahelye, mert annak idején ez is nagyon valószínű volt – naponta utazott ide-oda, meglehetősen unta szegény. Akkor még jóval kisebb volt a Budapest melletti agglomeráció, bár a főváros környéke már akkor is vonzotta az embereket, amikor még mindenkinek borítékolva volt az ingázás, hírből sem létezett a home office. A mostani népszámlálási adatokból jól látszik, hogy egész régiók néptelenednek el, a jobb megélhetésre vágyók egy része külföldre távozik, de sokan a főváros környékén keresnek és találnak munkát. Ráadásul az idézett dal keletkezése, az 1970-es évek vége óta eleve a városból is egyre többen költöztek ki az agglomerációba, hogy jó levegőt, nagyobb szabadságot évezzenek, és jól tudjuk, hogy ez aztán okozott nem kevés gondot is. Közismert, hogy az eredetileg falunak épült települések nem tudták követni a megnövekedett igényeket, nincs elég bölcsőde, ovi, sok helyen a vízellátással is gond van, aminek persze most éppen a kormányzati trehányság és – vagy – hozzáértés hiánya is az oka. Közlekedni kocsival az utak csekély áteresztőképessége, gondozatlan volta miatt nagyon lassú és nehézkes, a környezeti terhelésről nem is beszélve. Sebaj, úgyis az is tendencia, hogy szokjunk át a tömegközlekedésre, például az elsősorban éppen az ingázóknak létrehozott több mint százharminc éves HÉV-hálózatra. Amely története során többször is gazdát cserélt, hol a vasúthoz, hol a budapesti tömegközlekedéshez sorolták, legutóbb 2016-ban, nagyjából ötven év múltán került át újra a MÁV-hoz. Attól azonban még érvényes volt rá a BKK-bérlet, és egyébként is a közlekedési szakértők jó része azt javasolja, hogy lehetőleg egy egységnek tekintsenek mindent, ami a városban és a környékén gurul, lett légyen az a busz sárga vagy kék, közlekedjék a vasút vagy HÉV sínjein, mert ha mindezeket összehangolják, akkor olcsóbb és logikusabb lesz a közlekedés a fővárosban és a környékén is. Ezzel érvelt javaslataiban és újabban a vasútért is felelős miniszter vasútellenes intézkedéseit illető kritikáiban a volt közlekedésért felelős államtitkár. Akit még a vele nem rokonszenvezők is komoly szakembernek tartanak. No és mit lép erre a kormány? Ha vacakul működnek a vonatok és el-elakadnak a Volán-buszok, akkor vegyük ki őket a bérletrendszerből. Ami a BKK szerint dupla bérletet, jelentősen magasabb utazási költséget, a digitális utastájékoztatás, jegyvásárlás és útvonaltervezés megszűnését, az esetleges HÉV-pótlások akadozását, összességében a MÁV-HÉV és az agglomerációs Volán-járatok szolgáltatási színvonalának hanyatlását okozná. Vagyis jóval drágábban, cserébe rosszabb körülmények között ingázhatnának az agglomerációból beutazó százezrek. Aki jó részének már rég nem a munkahelye fizeti a bérletét. Se egyet, se kettőt. Azaz lefordítva magyarra: ha a szakértő packázik a miniszterrel, akkor dögöljön meg a szomszéd tehene is e robogó, vagy dübörgő, vagy ki tudja milyen gazdaságban.

Józsa Márta jegyzete az Útszélen 2023. december 21-én hangzott el.