„Klubrádió“
Reggeli gyors

Nyolcszáz embert küld el az Electrolux, leépítések várhatók az autóiparban is

11/09/2019 13:45

| Szerző: Klubrádió

Megszünteti a porszívógyártást jászberényi gyárában az Electrolux, így 800 ember veszíti majd el a munkáját. László Zoltánnal, a Vasas Szakszervezet alelnökével beszélgettünk, aki azt mondta: az autóiparban is brutális leépítésekre számítanak a következő években.

2019. szeptember 11. Reggeli gyors / részlet, László Zoltán (19.09.11.)
11:17
00:00

László Zoltán elmondta: kedden bejelentették, hogy az iparági változásokat lekövetve az Electrolux is átalakítja gyártását, megszűnik a porszívók és bizonyos hűtőgépek gyártása is, emiatt 800 ember veszíti el a munkáját. A 800 egyfajta felső határ, a leépítések 2020. január 1. és 2020. december 31. között lesznek – tette hozzá. Nem lepte meg a szakszervezetet a hír, voltak már erre utaló jelek, csak azt nem ismerték, hogy melyik gyáregységet érinti és hogyan.

Sajnos van tapasztalatuk leépítésekről, gyárbezárásokról, ilyenkor tárgyalnak a háttérben, hogy a legjobb feltételeket harcolják ki a dolgozóknak, hogy megkapják a legmagasabb végkielégítést, és a munkáltató gondoskodjon arról, hogy legyen idejük és lehetőségük munkahelyet keresni, és igyekeznek őket összehozni más munkáltatókkal.

Az Electrolux Lehel Kft. jászberényi gyára
 
Az Electrolux Lehel Kft. porszívógépgyártó üzemcsarnoka Jászberényben 2017. május 22-én. MTI Fotó: Bugány János
 


Szerinte részben az EU energiaminősítési szabályozása van a háttérben, 2024-től megváltoznak a szabványok. Ez nagyon sok gyártót érint, és a multinacionális vállalatok is átesnek belső változásokon, „optimalizálnak”, egyes országokban csökkentik az állások számát, máshol növelik. Magyarország számíthat arra, hogy lesznek még ilyenek. Általában nem feltétlenül a munkaerő ára mozdítja meg a termelési struktúrákat, hanem a környezetvédelmi költségek, a környezetterhelés szabályozásai. Ebben a helyzetben nem gondolja, hogy pontosan erről van szó, összetettebb a kérdés.

A piac reagál majd, a minőségromlás együtt jár azzal, ha olyan területekre érkezik a gyártás, amelyeknek az ipari kultúrája még nem éri el az elvárt színvonalat. Ezért ma már nem működik igazán jól, hogy csak elviszik egy olcsóbb országba a termelést, van viszont sok más, a Brexit okozta problémák, a trumpi szabályozás, az alapanyag-árak, a most kialakuló recesszió, amely az autóiparral indult.

Ők arra készülnek, hogy ott is várható hasonló brutális leépítés, azt látják, hogy az innovatívabb folytatás nem Magyarországra érkezik, az innovációt Nyugat-Európában és a Távol-Keleten folytatják. Magyarországon a hagyományos autóipar működik, amelynek még van átfutása, de a szakszervezet azt várja, hogy öt éven belül drasztikus változások lesznek.

Szemléletváltás jön a gazdaságban, és az alacsony képzettségű munkaerő könnyen válhat feleslegessé. László Zoltán aggódik a magyar gazdaság miatt, mert nincs gyors átképzési rendszer, se felmérés arra, hogy mely iparágak jöhetnek a távozók helyére.

Az interjút a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: MTI/Bugány János

Reggeli gyors
2019.09.11. 06:45
Műsorvezető: Para-Kovács Imre