„Klubrádió“
Reggeli gyors

Európa sorsa – Mit okoz az amerikai-kínai kereskedelmi háború?

13/08/2019 07:53

| Szerző: Kárpáti János/Klubrádió

Németország mindkét hatalomhoz szorosan kötődik kereskedelmi szálakkal. Európa számára döntő lesz, hogy leáll-e a földrész gazdasági motorja.

 

2019. augusztus 13. Reggeli gyors - részlet 19.08.13. Lapszemle
05:38
00:00

Beszéljünk ezúttal egy kicsit a gazdaságról. Mint amikor egy csillogó Mercedes beszorul két kamion közé, úgy téríti le pályájáról az európai gazdaságot az Egyesült Államok és Kína kereskedelmi konfliktusa – írja az AP amerikai hírügynökség. Az elemzést átvette többek közt a New York Times internetes kiadása is. Az AP arra számít, hogy a szerdán nyilvánosságra hozandó német gazdasági adatok valószínűleg tükrözni fogják ezeket az amerikai-kínai összeütközésből eredő károkat, és Európa gazdasági motorjának az eddigi növekedése leállhat, illetve akár visszaesés is bekövetkezhet.

Trump kész vámokat kivetni

Ezen túlmenően közgazdászok arra is figyelmeztetnek, hogy bizonyos jelek azt mutatják, a végéhez közeledik az az időszak, ami az eurózóna adósságválságának a mélypontja után kezdődött, és amelyet a munkanélküliség folyamatos csökkenése jellemzett. Ha ehhez a kereskedelmi háború még hozzáteszi azt is, hogy magasabb vámok fogják terhelni az Egyesült Államokban az európai gyártású autókat, akkor a kép még rosszabb lesz.

 
Forrás: Flickr.com.
 

A központban Németország

A kulcsország Németország, Európa legnagyobb nemzetgazdasága, amely mind az Egyesült Államoknak, mind Kínának kulcsfontosságú kereskedelmi partnere. A német gazdaság bevételeinek csaknem a fele – a Világbank szerint 47 százaléka – az exportból származik, és a német vállalatok domináns szerepet játszanak a világpiacon a luxusautók és az összetett ipari gépsorok előállításában. A termelési lánc Németországból átterjeszkedik a szomszédos euróövezeti országokra is, a német cégek profitját pedig gyakran olyan helyeken fektetik be gyárak létesítésébe, mint például Szlovákia, Magyarország vagy Lengyelország. Ez nagyszerű dolog, amíg pörög az üzlet, ám azt is jelenti, hogy Németország nagyobb veszélyeknek van kitéve, mint a nála kevésbé nyitott gazdaságok, például Portugália vagy Franciaország, abban az esetben, ha lassul az áruk és szolgáltatások világpiaca. Márpedig most ez a helyzet – állapítja meg az AP elemzése. Hetek óta ezt támasztják alá a számok.

Lassul a gazdaság

A német export júniusban 8 százalékkal volt alacsonyabb, mint egy évvel korábban, a német ipar teljesítménye pedig másfél százalékkal volt alacsonyabb júniusban, mint a megelőző hónapban. A német munkanélküliség ugyan továbbra is alacsony, 3,1 százalékos, ám a foglalkoztatottság növekedése az utóbbi időben megállt. Az egész eurózóna növekedése az idei év második negyedévében 0,2 százalék volt, mindössze fele akkora, mint az elsőben. Az eurózóna harmadik legnagyobb gazdasága, Olaszország az övezet különösen gyenge pontja, ahol az első negyedévben 0,1 százalékos, a második kvartálban azonban már zéró volt a gazdasági növekedés.

Az AP elemzése kitér arra, hogy a német-amerikai, illetve a német-kínai kereskedelmi adatok egészen jók. Washington és Peking kereskedelmi háborúja nem közvetlenül rontja ezeket a számokat. Sőt, összességében Európára, illetve az euróövezetre nézve is elmondható, hogy miközben az Egyesült Államok és Kína védővámfalakat emel egymással szemben, az Egyesült Államokban nagyrészt a korábbi szinten maradt az európai árucikkek behozatalát sújtó tarifa, kivéve az acél- és az alumíniumtermékeket. Kína gyakorlatilag még csökkentette is a 19 euróövezeti országból érkező termékek vámját. Az amerikai-kínai kereskedelmi háborúskodás kárai sokkal inkább közvetettek.

A Mercedes-Benz 185 milliárd forintos beruházást jelentett be
 
Autógyár
 
Fotó: MTI/Ujvári Sándor
 

Bizonytalanságban nem mozdul a tőke

Az általános bizonytalanság, annak nem ismerete, hogy hová vezethet Donald Trump és a kínai kommunista vezetés összecsapása, ez az, ami globális szinten rontja az üzleti bizalmat, és a tőkével rendelkezőket elriasztja attól, hogy befektessenek, illetve hogy vásároljanak. A hírügynökség felhívja a figyelmet az Oxford Economics kutatóinak előrejelzésére, miszerint idén várhatóan már csak mintegy 1,2 százalékkal fog növekedni a világkereskedelem volumene, ami sokkal alacsonyabb szám, mint a tavalyi 4,9 százalékos bővülés.

Mi lesz veled, autóipar?

Az AP cikke szerint az autóipar különösen rossz bőrben van. A Daimler, a Mercedes gépkocsik előállítója 2009 óta az első alkalommal volt kénytelen veszteséges negyedévet elkönyvelni. A BMW-nek a idei első kvartál szintén az elmúlt évtizedre visszatekintve az első olyan negyedév volt, amelyet mínusszal zárt. Trump pedig nemrégiben megismételte azt a fenyegetését, hogy növelheti az autóimport vámtarifáit, ha nem sikerül számára kielégítő kereskedelmi megállapodást kötni az unióval.

Európa néhány további gondjának ugyanakkor semmi köze a kereskedelmi háborúhoz – folytatja az AP. Példaként kiemeli azt, hogy az európai autóiparra nyomás nehezedik az unió részéről az üvegházhatást okozó kibocsátás csökkentése érdekében. A gyártók próbáltak támaszkodni a hatékonyabb dízelüzemű motorokra, de amikor a Volkswagen 2015-ben lebukott, hogy csalt a kibocsátási értékeket illetően, a dízeleladások visszaestek. Szintén bizonytalansági forrás Európa számára a brexit, az EU-ból való brit kilépés, amit Boris Johnson miniszterelnök október 31-ig meg akar valósítani, még akkor is, ha addigra sem sikerül tető alá hozni a sima válás feltételeit biztosító megállapodást.

A lapszemlét a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: Flick.com.

Reggeli gyors
2019.08.13. 06:00
Szerző: Kárpáti János