Köszönjük, hogy támogatják a Klubrádiót
Galaxis kalauz

Jobbra tarts!

8/11/2025 16:22

| Szerző: Timár Ágnes/Klubrádió

A gépesített postás tricikliktől, az első koedukált autósiskola tanulságain át, a jövőben várható utazási alternatívákig vezetett a legutóbbi Galaxis kalauz. Útközben abba is beavatott minket Balogh Zoltán, a vezetés-oktatás történetének szakértője, hogy miért váltott hazánk a bal oldali közlekedésről a jobb oldalira. 

2025. november 05. Galaxis kalauz (2025. november 05., szerda 15:00)
48:48
00:00
Műsorvezetők: Timár Ágnes Szerkesztők: Timár Ágnes
Az előző adás óta tudjuk, hogy az autós közlekedés kialakulásának hajnalán, érthető módon ugyan, de minden épp fordított sorrendben történt. Előbb vettek autót a későbbi sofőrök, utána jött a vizsga – hiszen mindenki otthon, magától tanulta a vezetést, mint a biciklizést – és csak mindezek után merült fel, hogy ha valakinek nincs módja önállóan tanulni, az igénybe venne egy tanfolyamot, így végül ez is megszületett. Habár egy ideig csak az tudott vizsgázni, aki rendelkezett saját automobillal.

Amikor pedig hivatalossá kívánta tenni a közlekedés új formáját az állam, akkor fontos volt felmérnie, majd igazolnia, hogy ki jogosult, vagyis képes felelősen elvezetni egy automobilt, és ki nem. Ez azért is kapott hangsúlyt, mert a gépesített járműben nem bíztak meg eleinte. Az 1910-es években fékezési versenyt rendeztek az automobilok és konflisok között. Az eredmény már a legtöbbeket meggyőzte.

Ettől függetlenül a közlekedés "kultúráját" csupán a józan paraszti ész határozta meg egészen 1929-ig, amikor is elindult az új KRESZ, és attól fogva a tanfolyam is kötelező lett.

 
 Budapest környéke 1941-ben. Az ország már átállt a jobb oldali közlekedésre, Budapest és körzete még nem, így figyelmeztető táblák és feliratok jelezték a változást l Forrás: 
 Fortepan/Négyesi Pál
 

A 340. epizódban folytattuk a beszélgetést Balogh Zoltán műszaki tanárral, aki az első sofőrökre vonatkozó kötelezettségekről és a rendőröket megillető, 17 pontban összefoglalt hatáskörről is mesélt többek között.

A Tanulóvezető.eu című szaklap főszerkesztője elmondta, már a kezdetektől része volt az oktatásnak az elsősegélynyújtás elsajátítása és a gépjármű műszaki adottságainak az ismerete.

Az adásban Balogh egyenesen az ókori római szokásokból vezette le, hogy Magyarországon (és sok más államban) eleinte miért a bal oldalon gurultak az automobilok.

Hazánkban 1941-ben váltottak oldalt, a változtatás összesen 12 millió pengőbe került, ez az összeg fedte a tömegközlekedés átalakítását is. A káosz minimalizálására a rádióban már több nappal előtte elkezdték figyelmeztetni a változásra a lakosokat, emellett hirdetésekkel és hangosbemondókkal is tájékoztatták az embereket. Ennek ellenére, a sofőröknek újra kellett tanulni a vezetés – hangsúlyozta Balogh Zoltán.

 
 Az első budapesti trolibuszvonal (Vörösvári út - Óbudai temető) 1942-ben. A trolibuszt az angol A.E.C. haszonjármű gyártó cég licence alapján építette a Ganz. A felvételen az 1941-ben a jobb oldali közlekedésre átalakított jármű látható. l Forrás:
 Fortepan/Bor Dezső
 

A szakemberrel a jövőbe is kitekintettünk. Elmondta, robottaxikkal Amerikában már manapság is találkozhatunk. Ez egyelőre próbaüzem, de egyértelműen ennek a hatására csökkent a kisebb a balesetek száma.

 
 A Waymo teszteli önvezető robottaxiját 2024 nyarán a californiai Sacramentóban. Ehhez hasonló modellt jár New York-ban is 2025-től.  Forrás:
 

Majd kitért az önvezető autókra, amelyektől még sokan ódzkodnak, de a tesztek jobb eredményt hoztak ki rájuk, mint az ember által működtetett autókra. Balogh Zoltán hozzátette, persze még nem tökéletesek, de ezek vannak a legközelebb a vágyott zéró balesethez.

A teljes adást meghallgathatják a fenti lejátszóra kattintva. (Amennyiben appon keresztül érik el oldalunkat, a lejátszó nem jelenik meg, ezért az adás meghallgatásához, kérjük, lépjenek át a klubradio.hu-ra.)

Galaxis kalauz
2025. november 5., szerda 15:00
Szerkesztő-műsorvezető: Timár Ágnes