Jobbra tarts!
8/11/2025 16:22
| Szerző: Timár Ágnes/Klubrádió
A gépesített postás tricikliktől, az első koedukált autósiskola tanulságain át, a jövőben várható utazási alternatívákig vezetett a legutóbbi Galaxis kalauz. Útközben abba is beavatott minket Balogh Zoltán, a vezetés-oktatás történetének szakértője, hogy miért váltott hazánk a bal oldali közlekedésről a jobb oldalira.
Amikor pedig hivatalossá kívánta tenni a közlekedés új formáját az állam, akkor fontos volt felmérnie, majd igazolnia, hogy ki jogosult, vagyis képes felelősen elvezetni egy automobilt, és ki nem. Ez azért is kapott hangsúlyt, mert a gépesített járműben nem bíztak meg eleinte. Az 1910-es években fékezési versenyt rendeztek az automobilok és konflisok között. Az eredmény már a legtöbbeket meggyőzte.
Ettől függetlenül a közlekedés "kultúráját" csupán a józan paraszti ész határozta meg egészen 1929-ig, amikor is elindult az új KRESZ, és attól fogva a tanfolyam is kötelező lett.

A 340. epizódban folytattuk a beszélgetést Balogh Zoltán műszaki tanárral, aki az első sofőrökre vonatkozó kötelezettségekről és a rendőröket megillető, 17 pontban összefoglalt hatáskörről is mesélt többek között.
A Tanulóvezető.eu című szaklap főszerkesztője elmondta, már a kezdetektől része volt az oktatásnak az elsősegélynyújtás elsajátítása és a gépjármű műszaki adottságainak az ismerete.
Az adásban Balogh egyenesen az ókori római szokásokból vezette le, hogy Magyarországon (és sok más államban) eleinte miért a bal oldalon gurultak az automobilok.
Hazánkban 1941-ben váltottak oldalt, a változtatás összesen 12 millió pengőbe került, ez az összeg fedte a tömegközlekedés átalakítását is. A káosz minimalizálására a rádióban már több nappal előtte elkezdték figyelmeztetni a változásra a lakosokat, emellett hirdetésekkel és hangosbemondókkal is tájékoztatták az embereket. Ennek ellenére, a sofőröknek újra kellett tanulni a vezetés – hangsúlyozta Balogh Zoltán.

A szakemberrel a jövőbe is kitekintettünk. Elmondta, robottaxikkal Amerikában már manapság is találkozhatunk. Ez egyelőre próbaüzem, de egyértelműen ennek a hatására csökkent a kisebb a balesetek száma.

Majd kitért az önvezető autókra, amelyektől még sokan ódzkodnak, de a tesztek jobb eredményt hoztak ki rájuk, mint az ember által működtetett autókra. Balogh Zoltán hozzátette, persze még nem tökéletesek, de ezek vannak a legközelebb a vágyott zéró balesethez.
A teljes adást meghallgathatják a fenti lejátszóra kattintva. (Amennyiben appon keresztül érik el oldalunkat, a lejátszó nem jelenik meg, ezért az adás meghallgatásához, kérjük, lépjenek át a klubradio.hu-ra.)
2025. november 5., szerda 15:00
Szerkesztő-műsorvezető: Timár Ágnes
