„Vásároljon
Kovátsműhely

Hull a pelyhes

8/12/2020 12:30

| Szerző: Klubrádió

December 6. Miklós, azaz a Mikulás napja. Ennek megfelelően a gyerekekről szólt a vasárnapi Kovátsműhely. Első vendégünk Niedermüller Anna, az AKG tanítója, oktatáskutatója volt, akivel az alternatív oktatási módszerek sikeréről beszélgettünk. Adásunk második felében Gryllus Dániel, a Kaláka alapítója mesélt versmegzenésítésekről és sok évtizedes koncertélményeiről.

2020. december 06. Kovátsműhely (2020. december 06., vasárnap 17:00)
54:31
00:00
Műsorvezetők: Kováts Kriszta Szerkesztők: Kováts Kriszta


Niedermüller Anna oktatáskutató tevékenyen részt vett a legendás AKG (Alternatív Közgazdasági Gimnázium) általános iskolája módszertanának kialakításában. Kérdeztük őt arról, hogy milyen hátrányai vannak az úgynevezett „poroszos” típusú oktatásnak a gyerekekre nézve, és hogy melyek azok az alternatív oktatási-nevelési lehetőségek, amelyeket az AKG három éve nyílt általános iskolája alkalmaz.

Megtudtuk, hogy az iskola nem csak külsőségeiben különbözik az átlagos alsó tagozatoktól, bár ez a tény sem elhanyagolható, hiszen az osztályokban barátságos pihenősarkok, elvonulásra lehetőséget adó, kuckós helyiségek is vannak, de a kialakításnál nagy hangsúlyt kaptak a vidám, csalogató közösségi terek is.

 
Niedermüller Anna és Kováts Kriszta (kép: Klubrádió)
 

Ami ezenfelül különlegessé teszi az AKG iskoláját, az az ott alkalmazott oktatási módszertan. Vendégünk elmondta, hogy számukra az a legfontosabb, hogy minden kisgyerek a saját tempójának megfelelően tanuljon és haladjon, illetve rendkívül lényegesnek tartják az óvodából iskolába való átmenet megkönnyítését a gyerekek számára.

Az osztályokban minden gyermeknek külön “patrónusa” van: egy olyan pedagógus, aki az adott gyermek előmenetelét kiemelt figyelemmel kíséri, de lelki folyamatairól, szorongásairól, örömeiről is tud. Az AKG pedagógusai szoros kapcsolatot ápolnak a szülőkkel, módszerüket az állandó kommunikáció és interakció jellemzi.

Második vendégünk Gryllus Dániel, a Kaláka alapítója volt, akiket bár sokan úgy ismernek, mint a zenekar, amely gyerekeknek ír zenét, vendégünk elmondta: valójában nincs olyan, hogy gyerekeknek szóló zene, ahogyan gyerekeknek szóló vers sincs.

A gyerekek gyakran olyan dolgokat is megértenek, amiről nem is gondolnánk, hogy érdeklik őket: így eshet meg, hogy egy alsó tagozatos gyermek kedvenc Kaláka-dala a József Attila verséből írt Tudod, hogy nincs bocsánat -- mesélte vendégünk.

 Kováts Kriszta és Gryllus Dániel
 
 

Beszélgettünk arról, hogyan születik egy-egy dal és versmegzenésítés, hogyan kerül a hangszerelés alatt egy-egy hangszer hangsúlyos helyzetbe, és milyen szépségei vannak a szöveg és a zene egymáshoz igazításának, „összeszervítésének”.

Persze szó volt a több évtizedes koncerttapasztalatokról, a legkedvesebb történetekről, turnékról is. Egy biztos: a Kaláka gyerekek és felnőttek kedvence is. Az idén 51 éves zenekarról Kányádi Sándor költő a következőket írta:

A Kaláka együttes elegáns, más muzsikusokkal össze nem téveszthető zenei tálcán nyújtja a verset a hallgatóknak. Nem ráerőszakolják a maguk szerzeményeit, hanem kimuzsikálják a Gutenberg óta könyvekbe száműzött, „szív-némaságra” született s ítélt versekből a maguk olvasata szerinti „eredeti dallamot”.

Az interjút a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: Klubrádió

Kovátsműhely
2020. december 06., vasárnap 17:00
Műsorvezető: Kováts Kriszta