„1%
Megbeszéljük...

Hányfelé kell bontani a számlát egy iskolában egy izzó kicseréléshez?

20/06/2022 19:03

| Szerző: Klubrádió

Miután kitöltöttek egy rakás nyomtatványt, pótolhatják az iskolában a kiégett izzót, de ez beletelik vagy két hétbe, és a számla összegét úgynevezett szakfeladatonként bontani kell az intézményben – mondta Hende István, a jáki általános iskola tanára. Szerinte sokszor paródiába illő, ami az oktatásban történik, és ennek azért kellene minél előbb véget vetni, mert túl sok energiába és pénzbe kerül.

2022. június 20. Megbeszéljük - részlet 22.06.20. Hende István
14:26
00:00

A felduzzasztott bürokrácia gyakran örkényi helyzeteket idéz elő a közszférában. Amikor egy iskolában kiég egy izzó, akkor a tanár először az illetékesnek ír egy hibabejelentőt, hogy a tankerületben kivizsgálják a problémát. Az iskola árajánlatot kér az égőhöz. Az igénybejelentő laphoz csatolni kell a hibabejelentőt és az árajánlatot. Majd kötelezettségvállalási nyilvántartásba vételi nyilatkozatot állít ki az iskola. Ezután megrendelői nyilatkozatra van szükség. Végre az iskola hozzájutott az áhított izzóhoz. Ennek a számláját szakfeladatonként bontani kell az alapján, hogy az adott iskolában hányfajta tagozat van. Ezzel az abszurd történettel mutatta be Hende István, a jáki általános iskola tanára és szakszervezeti titkára egy, a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) által szervezett kerekasztal-beszélgetésen, hogy a túlzott tankerületi bürokrácia hogyan nyomja rá a bélyegét az iskola dolgozóinak mindennapjaira. 

A június 15-én tartott tanévzáró beszélgetésre a szervezők meghívták Pintér Sándor belügyminisztert, valamint Csák János innovációs és kulturális minisztert, aki a szakképzésért is felel, azonban a tárcavezetők nem jelentek meg. Viszont az oktatásban dolgozók elmondták a területükön tapasztalható legnagyobb problémákat. Hende István nagy népszerűségre tett szert az izzó beszerzéséről szóló történettel.

Megbeszéljük című műsorunkban tovább boncolgatta a problémákat. Elmondása szerint annak idején a Klebelsberg Központ létrehozása reményt adott az egységes javulásra, mára azonban ebből csak a túlzott központosítás maradt. Szerinte megoldást jelentene, hogyha az oktatásra szánt forrásokat nem a Klik-en keresztül kellene igényelni, hanem közvetlenül az önkormányzatok kapnák meg, mivel a helyi ügyeknél ők rendelkeznek a pénzügyi döntések meghozatalához szükséges információkkal. Továbbá az igazgatóknak is több jogosultsághoz kellene adni. Elhibázott politikának tartja, hogy az iskola dolgozóinak kinevezése, illetve a munkaviszony megszüntetése a tankerület vezetésénél dől el, nem pedig helyi szinten.

Hende korábban tagja volt a PSZ országos választmányának, azonban erről a több mint tíz évvel ezelőtti időszakról azt mondta, folyamatosan harcban állt a vezetés többi tagjával. Szerinte a látszatpolitizáláson túl nem sokat tettek. Például Hendének ez idő alatt három alkalommal ajánlották fel, hogy menjen külföldi nagyvárosokba (Brüsszel, Zágráb, Varsó) háromnapos, városnézéssel egybekötött szolidaritási tüntetésre, de ezeket mindig visszautasította, mivel nem gondolta valós szakszervezeti munkának. 

A szakszervezetek jelenlegi munkájáról ezzel együtt jó véleménnyel volt, azt mondta, hogy ígéretes irányba haladnak a PSZ és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) közötti tárgyalások, mivel nem szemben állnak, hanem igyekeznek közelíteni egymáshoz. A két nagynak a többi kisebb szakszervezettel összefogva már lehet esélye a valós politikai nyomásgyakorlásra – vélekedett.

A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg. Kiemelt kép: Pixabay

Megbeszéljük.../Interjú Hende Istvánnal
2022.06.20., hétfő 16:45
Riporter: Bolgár György