„Klubrádió“
Örömzene

Új, popos operát ír Dés és Geszti

24/05/2019 15:54

| Szerző: Klubrádió

Minden koncertjén egészen mást játszik új zenekarával Dés László. A nemrég összeállt formáció improvizációs előadásain bármiféle előzetes próba, egyeztetés nélkül zenélnek a közönségnek, a muzsika tehát akkor és ott születik. Erről is beszélt a Klubrádióban a zenész, valamint szóba jött új és nagy vállalkozása, amiben Geszti Pétere, Müller Péter Sziámival és Hegedús D. Gézával dolgozik együtt. Operát ír, de a könnyúzene nyelvén, a darab főhőse Petőfi.

2019. május 21. Örömzene (2019. május 21., kedd 21:00)
52:55
00:00
Műsorvezetők: Ámon Betti

Miért kell toleránsnak és minél kevésbé önzőnek lennie egy muzsikusnak, főleg, ha dzsesszben utazik, és együttesben zenél? Például azért, hogy valóban jó produkciókra legyen képes – többek közt erről beszélt a Klubrádióban Dés László zenész, zeneszerző, akinek idén év elején állt össze új együttese, a Free Sounds Quartet, benne fiával, az ütőhangszeres Dés Andrással, Lukács Miklós cimbalmossal és Fenyvesi Márton gitárossal.

A frissen alakult, és már koncertező társulás törekvése, hogy az amúgy is nagy zenei szabadsággal rendelkező dzsessz műfajnak végsőkig tágítsa a kereteit. Csak hangszeres tudásukra, a fülükre és érzékenységükre hagyatkozva, minden előzetes próba, egyeztetés nélkül játszanak a koncerteken, teljesen szabadon. A zene tehát akkor és ott születik meg, amikor játsszák, a szerkezet, a forma mind a pillanat szüleménye, ami nagy külső és belső összpontosítást igényel a részükről. A közönség előtt jön létre a zene, ami soha többé nem reprodukálható, egyszeri és megismételhetetlen.

Dés László születésnapi koncertje
 
Dés László Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas előadóművész, dzsesszzenész, zeneszerző a 60. születésnapja alkalmából rendezett koncertjén, a Papp László Budapest Sportarénában 2014. január 11-én. MTI Fotó: Mohai Balázs
 


Dés az effajta zenélés korábbi példái között említette Bachot és Buxtehudét is, akiknek gyakran az improvizációikból, azok leiratából születtek a nagy orogonadarabjai. A rögtönzés tehát a legkevésbé sem új alkotói módszer, sőt. A Free Sounds Quartet esetében a nagy módszerbeli különbség az, hogy nem egy művész hozza létre pillanatról pillanatra a művet, hanem négyen egyszerre, és nem csak magukra, hanem egymásra is folyamatosan figyelve, reagálva. Együttesnél ezt másképp nem is lehet, különben vacak zene születik – mondta.

Dés új és nagy színpadi vállalkozásáról is beszélt. Petőfiről készít egy „kvázi operát” a könnyűzene nyelvén, nagyon kevés prózával, sok muzsikával – ezért is sorolja tervezett művét az opera műfajába, és musicalébe, amelyben más a beszéd-zene aránya.

Dés László 2018. október végén megjelent Az éjféli járat című szólólemezének címadó dala

A darabnak egyelőre az előkészületeinél tart. Jelenleg, és immár két éve, Petőfi Sándor történetét dolgozza fel, a költő életéből első körben egy valóságosnak ható, de fikciós jelenetsort igyekszik összerakni. Először ennek kell elkészülnie, majd a jelenetekhez írja meg a zenét, és csak ezt követően készül el a szövegkönyv. Vagyis ő sok szerzőhöz képest fordítva dolgozik, első a zene, és csak utána jön a librettó – tette hozzá.

A munkába régi alkotótársa, a több más zenés darabja szövegét is író Geszti Péter mellett, Müller Péter Sziámit is bevonta a munkába, akivel a jelenetsor kidolgozásában működnek együtt – „vacakolva, utánaolvasva, vitatkozva, ötletelve”. Ha ezzel megvannak, akkor száll be Geszti és a koreográfus, Horváth Csaba, aki A Pál utcai fiúk-musical szereplőinek színpadi mozgását is megtervezte. A rendező pedig Hegedús D. Géza lesz. Dés a várható bemutató időpontjáról nem beszélt, annyit mondott, a produkció most indul, vagyis kezdheti megírni a zenés Petőfi-darab két és fél óra zenéjét.

Örömzene
2019. május 21., kedd 21.00
műsorvezető: Ámon Betti