„Zajlik
Reggeli gyors

Polónyi: A diktátumok elriasztják az embereket a tanári pályától

6/03/2023 11:58

| Szerző: Klubrádió/Vikár Anna

A kormány megszüntetné a pedagógusok közalkalmazotti státuszát és a tantestületek jogait is visszavágná. Ez megint csak a tanárok megrendszabályozása és a közösségek jogainak elvétele - mondta Polónyi István oktatáskutató a Reggeli gyorsban. A gazdagabbak és a politikai elit magániskolákba vagy külföldre járatja a gyerekeit, a többiekre meg maximum majd a takarítónő felügyel. 

2023. március 06. Reggeli gyors - részlet Polónyi István 2023.03.06.
09:24
00:00
Január végén kiderült, hogy a kormány át akarja alakítani a pedagógusok jogviszonyát, amivel a szakszervezetek szerint több munkavállalói jogot is elveszíthetnek. A múlt héten megjelent törvénytervezet igazolta a félelmeket: a kormány megszüntetné a tanárok közalkalmazotti státuszát, és új státuszt, a köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyt vezetik be.

 
Polónyi István oktatáskutató
 
 

 

Eddig ilyen nem létezett, tehát bizonytalan, hogy pontosan mit is takar és hogy milyen szabályok vonatkoznak rá. "Attól tartok, hogy a Munka Törvénykönyve szerinti foglalkoztatáshoz fog hasonlítani, a célja pedig egyértelműen a pedagógusok megregulázása" – mondta Polónyi István oktatáskutató a Reggeli gyorsban.

Ez az irány nem újdonság: "a kormány teljesen szétverte a közalkalmazotti foglalkoztatást", korábban 450 ezer ember tartozott ide, mostanra már csak pár tízezer maradt. Mindent kiszerveztek: 2020-ban a szakképzést és a kultúrát, 2021-ben a kutatókat. Nemrég az egészségügyet. Mára csak az óvodapedagógusok és önkormányzati dolgozók maradtak közalkalmazottak – mondta a szakember.  

Ugyanakkor a pedagógusok közfeladatot látnak el, aminek minden mozzanatát az állam szabályozza. A kormány mégis megpróbál úgy machinálni, hogy a tanárokra egy munkaerőpiac-szerű teljesítményértékelésen alapuló foglalkoztatást kényszerítsen rá - mondta Polónyi.

Korábban "az életpályamodell – Hoffmann Rózsáék csodaszere – megbukott". Akkor is többlépcsőssé és teljesítményértékelés-alapúvá próbálták tenni a rendszert, és most is ugyanezt a csodaszert találták ki. Akkor a GDP 1,5 százalékát vonták ki az oktatásból, azzal, hogy abból lesz pénz az életpályamodellre, majd egy egyszeri béremelés után már nem követték az inflációt – emlékeztetett a kutató.

A friss törvénytervezet a tantestületek jogköreit is csorbítaná: ezentúl csak az igazgató vagy a fenntartó dönthetne olyan kérdésekben is, mint az SZMSZ módosítása, a pedagógiai programok vagy a tanulók fegyelmi ügyei. Ez a fajta fentről irányítás, hogy minden döntést kivesznek a közösségek kezéből szintén nem újdonság. "Nézzük csak meg az alapítványosított egyetemeket" - mondta Polónyi, aki szerint lassan elnéptelenedik a pedagógusi pálya, különösen a természettudományi szakok, mivel alig jelentkeznek hallgatók.

"A kívülről a rendszerre erőltetett diktatórikus foglalkoztatás teljesen elriasztja az embereket ettől a pályától" – véli az oktatáskutató.

Érezhető, hogy a kormány nem fél a pedagógusoktól, nem keres kompromisszumot, miközben a gyerekek megsínylik a dolgot. Polarizálódik a rendszer, a felső középosztály külföldre, vagy jól finanszírozott egyházi iskolákba, a politikusok tandíjas magániskolákba járatják a gyerekeiket. A többiekre meg maximum vigyáz majd a takarítónő – mondta Polónyi.

A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg. Címlapi kép: Lengyel Zsuzsanna pedagógus magyarórát tart egy diáknak a miskolci Szabó Lőrinc Általános Iskolában koronavírus-járvány idején, 2020. április 22-én. MTI/Vajda János

Reggeli gyors/interjú Polónyi Istvánnal
2023.03.06., hétfő 6:48
Riporter: Szénási Sándor