„Klubrádió
Reggeli gyors

Legrosszabb esetben száz év alatt hozza be vételárát a reptér

26/10/2021 09:57

| Szerző: Klubrádió/L.Cs.

A koronavírus-járvány okozta gazdasági válság előtti állapotokhoz képest is másfélszeres áron akarja a kormány megvenni a Budapest Airport Zrt.-t. Ez más tőzsdén jegyzett reptér üzemeltető céghez képest 50 százalékos túlárazást jelent. Jandó Zoltán, a G7 újságírója szerint legjobb esetben is 18-19, legrosszabb esetben 100 év alatt térül meg a reptér megvásárlása.

2021. szeptember 21. Reggeli gyors - részlet 21.10.26. Jandó Zoltán
08:20
00:00
A rendszerváltás óta a legnagyobb magyar állami cégvásárlás lesz, ha a kormány megveszi a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret működtető Budapest Airport Zrt.-t – írta meg a G7.

A cikk egyik szerzője, Jandó Zoltán a Klubrádióban arról beszélt, hogy eléggé túlárazott vételnek tűnik. Összehasonlításul megnézték, hogy más tőzsdén jegyzett reptér üzemeltető céghez képest milyen árkategóriáról van szó. Kiderült, hogy még a koronavírus-járvány okozta gazdasági válság előtti állapotokhoz képest is másfélszeres árat határoztak meg, ami 50 százalékos túlárazást jelent. 

Ennek lehetséges magyarázata a növekedési potenciál. A turizmus élénkülésén keresztül nagyobb növekedést érhet el a reptér is. Azonban a kockázatok is jóval nagyobbak. A válság erősen visszavetett mindent, és az is kérdéses, hogy képes lesz a reptér újra elérni a 2019-es (17 milliós forgalom) szintet. A kormány ehhez képest 24-25 milliós forgalmat akar elérni. "Ha valaki Budapestre akar jönni, el fog jönni, függetlenül attól, hogy a repülőtér magán, vagy állami tulajdonban van" – mondta Jandó. Ez azt jelenti, hogy a vétel nem jelent forgalomnövekedést. "Egy stadionba se mennek el többen annak kivitelezése miatt. Akkor mennek el többen, ha jó focit látnak."

A reptér kapacitása persze növelhető, de ez jelentős többletberuházást jelent, a 24-25 milliós forgalom nehezen kivitelezhető enélkül. Ez további százmilliárdokat jelentene a vételáron kívül.

A legoptimistább forgatókönyv szerint is 18-19 év alatt hozhatja be árát vétel. A kevésbé optimista forgatókönyvek szerint azonban 30 és 100 év között.

Koronavírus - Védőmaszkot küldött a Kínai Vasút Budapestr
Fotó: Kovács Tamás / MTI
 

Ezek alapján felmerül a kérdés, hogy az állam hogyan gazdálkodik a közpénzből, mire költ.

Kifejtette, az 1617 milliárd forintos vételár fedezné

  • a kormány által 2019-ben a közlekedésre költött összeget,
  • a teljes egészségügy fél éves működését,
  • a tanárok háromévi fizetését,
  • és Magyarország körülbelül öthavi nyugdíjkiadását.

Az is fontos kérdés, hogy kinek az érdekét szolgálja egy ekkora beruházás.

A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.

Reggeli gyors/interjú Jandó Zoltán
2021.10.26., kedd 7:35
Riporter: Dési János