„Klubrádió
Megbeszéljük...

Csillag István: A kormány a saját torkát vágná el, ha kilépne az unióból

12/08/2022 19:37

| Szerző: Klubrádió/Ivánkai Márk

Csillag István közgazdász beszélt a 3 ezer milliárd állami támogatásból tervezett kínai Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) akkumulátorgyártó üzemről. Csillag szerint az EU szabályainak kijátszása és az ázsiai gyár belföldesítése elszakítja Magyarországot az uniótól, ami politikai öngyilkossággal ér fel. Minderről a volt gazdasági és közlekedési miniszter beszélt a Megbeszéljük című műsorban. 

2022. augusztus 12. Megbeszéljük - 2022. 08.12. Csillag István
18:02
00:00

Az elektromos autókat és töltőállomásokat gyártó cég kínai telephelye 7-8 ezer főnyi munkaerőt számlál. Ehhez képest a hazai beruházás esetében 9 ezer fő foglalkoztatásával számolnak az előzetes bejelentés alapján. Ugyanakkor nem ez az egyetlen furcsaság a beruházás tervezete körül.

Több okból is gyanús a kínai Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) autógyártó cég beruházásnak a tervezete. A Debrecenbe szánt autógyárat a szokástól eltérően nem a beruházni szándékozó cég elnöke jelentette be, hanem Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) parlamenti államtitkára.

Másrészt azért gyanús, mert a tőzsdén jegyzett nagy cégek esetében fokozottan óvatosan szoktak eljárni a bejelentésekkel, mivel akár a legapróbb információ is befolyásolhatja a részvények forgalmát – mondta Csillag István. A kínai cég az elmúlt hetekben nem állt túl fényesen a tőzsdén, mivel papírjait elkezdték eladni a részvényesek amiért manipulációt észleltek a hongkongi tőzsdén. Ebből következik, hogy a CATL-nek szüksége van a hírneve javítására. Így találkozik a CATL Magyarországgal, aminek a kormány intézkedéseiből következő katasztrofális gazdasági helyzete miatt van szüksége a külföldi beruházásra – mondta a közgazdász.

"Bár általában más kormányok is szívesen édesgetik magukhoz a külföldi beruházóknak, a magyar kormány kicsit sok édesítőt csepegtetett a kínai teába" – mondta Csillag István. Ugyanakkor az Európai Unió a tisztességes verseny megőrzése érdekében szabályozza, hogy az elmaradott térségekbe történő csábítás esetében mekkora lehet az állami támogatás mértéke. Ez a beruházó cég által befektetett összeg 20 százaléka lehet, érzékeny iparágakban pedig 15 százalék. Ha magyar kormány betartaná az uniós szabályokat, akkor 50 ezer milliárd forintos támogatást kellene adnia a kínaiaknak, ami a hazai GDP 1 százalékát jelentené – mondta a volt gazdasági és közlekedési miniszter.

Nem valószínű, hogy a CATL az európai elektromosautó-gyártás szeretné fellendíteni, sokkal inkább versenytársként lépne fel a piacon. A kínai cég speciális technológiával tenné lehetővé az elektromos autók akkumulátorának cseréjét, ami egyelőre nem kompatibilis más autók energiaforrásának cseréjével, ehhez nemzetközi és cégek közötti cégek egyeztetésére lenne szükség – mondta Csillag István.

A közgazdász szerint az, hogy a magyarországi gazdasági helyzet nem mutat olyan szomorú képet mint a '90-es években egyedül annak köszönhető, hogy csatlakoztunk az az Európai Unióhoz. Az exportunk több, mint 60 százaléka az EU-ban honos cégek leányvállalataitól ered. "Az a kormány, amelyik fontolgatja az innét történő kilépést, elvágja a saját torkát, mind politikailag, mind gazdaságilag" - mondta Csillag a keleti nyitásról.

A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg.

Megbeszéljük/interjú Csillag Istvánnal
2022. augusztus 12., péntek 17:15
Riporter: Bolgár György