„Támogassa
Reggeli gyors

Az Instagram felvette a harcot a politikai tartalmak ellen

19/02/2024 12:13

| Szerző: Klubrádió

Mark Zuckerberg cége, a Meta a múlt héten bejelentette: mind az Instagram mind a Threads felületén visszaszorítja a politikai jellegű tartalmakat. Adam Mosseri, a Meta vezetője úgy fogalmazott, erre azért van szükség, mert a vállalat nem akar részt venni olyan politikai tartalmak reklámozásában, amiket nem ellenőrzött. Erről beszélgettünk Ződi Zsolt jogásszal, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem kutatójával a Reggeli gyorsban.

2024. február 19. Reggeli gyors - részlet 24.02.19. Ződi Zsolt
05:52
00:00

Ez egy rendkívül problematikus bejelentés Ződi Zsolt szerint: "Akik sok politikai tartalmat osztanak meg, azok egy idő után korlátozás alá fognak esni, és itt rögtön felmerült az a probléma, hogy a vállalatok egy része az aktívan benne van bizonyos politikai ügyekben, tehát például a genderrel kapcsolatos ügyekben, meg mindenféle olyan ügyben, ami politikainak is nevezhető olykor. Szóval akkor az fog történni, hogy bizonyos accountokat egy az egyben le fognak korlátozni, különböző nagyvállalatoknak az elérését is elkezdik majd korlátozni. A másik pedig, hogy hát ugye mi a politikai tartalom? Mondjuk például a globális felmelegedés problémája az akkor most egy politikai tartalom?" Nincs egyértelműen definiálva, mi számít politikai tartalomnak.

 
Ződi Zsolt
Facebook
 

"Ugyanakkor azt is látni kell, tette hozzá Ződi, hogy szerintem a magyar felhasználókat nem fogja ez nagyon súlyosan érinteni, mert Magyarországon a Facebook a népszerű, és nyilván sok Instagram-felhasználó is van, de például a Threads az gyakorlatilag nincs jelen Magyarországon. Ugye ez a Twitter-klónja a Metának. Másrészt pedig, nem tudom, ki hogy van vele, hát én csak a saját falamat látom. Nekem proaktív módon ezeken a felületeken, tehát mondjuk a reelsnek a felületén, ami ugye ez a tiktokos, rövid videós valami, ott én még életemben nem láttam politikai természetű tartalmat. Tehát szerintem a Facebookon belül semmi nem fog változni, és nagyjából ugyanez lesz a többi magyar felhasználó esetén is, nem nagyon fog ez változni."

Úgy szól a bejelentés, hogy azokat a felhasználókat fogják korlátozni, akik gyakran osztanak meg politikai tartalmakat. Nem azt az utat választották, hogy politikai pártokat próbálnak meg korlátozni, vagy ehhez az aktív ajánlásból kivenni, hanem hogy olyan felhasználókat tiltanak, akik gyakran osztanak meg politikai tartalmakat. Bár a politikai tartalmakat irtaná a cég, az ellen azonban nincs kifogása, hogy fizetett politikai hirdetések jelenjenek meg az oldalon. "A tiltásba aztán azok a felhasználók eshetnek bele - mondta -, akik egyrészt ugye civil szervezetek, de politikai tartalmat osztanak meg, vagy influenszerek, akik politikai tartalmat osztanak meg, vagy csak egyszerűen olyan aktív magánszemélyek, akik ezzel nagyon intenzíven foglalkoznak. Ezeket az ajánlásaiból ki fogja zárni ez a két felület."

Kockázatmentesnek gondolják ezzel a kettő felülettel kezdeni, és aztán utána Ződi szerint ez tovább fog menni majd a Facebookra is. De hozzátette, hogy a politikai tartalmakkal a magyar polgárok is inkább fizetett politikai hirdetések formájában találkoznak. Ott csak a politikai hirdetésről szóló rendelettervezet az, ami bizonyos változást hozhat ebbe a dologba.

A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.

Reggeli gyors/interjú Ződi Zsolttal
2024.02.19., hétfő 8:48
Riporter: Szénási Sándor