„Vásároljon
Reggeli gyors

„A Klubrádió elhallgattatásával újabb célját éri el a jobboldali populista kormány”

12/02/2021 08:36

| Szerző: Kárpáti János/Klubrádió

A Klubrádió sorsával, a magyar médiahelyzettel foglalkozó cikkeket gyűjtött össze egyelőre utolsó, az éterben is hallható lapszemlénkben Kárpáti János. Az amerikai külügyminisztérium szóvivője a tárca mélységes aggodalmát fejezte ki a magyarországi médiapluralizmus hanyatlása miatt. A Politico teret adott Kovács Zoltán kormányszóvivőnek is, aki azt írta, a rádió csak önmagát okolhatja. A CNN szerint viszont a bírósági döntést széles körben úgy értelmezik, mint a médiaszabadságra mért csapást. Ehhez kapcsolódik a Der Standard cikke, amely megállapítja, hogy a KESMA és az Orbán-közeli oligarchák sajtótermékei már a piac 80 százalékát teszik ki. 

2021. február 12. Reggeli gyors / részlet, Kárpáti János lapszemléje (21.02.12.)
05:31
00:00

Pénteken is a Klubrádió sorsával, a magyar médiaszabadság helyzetével kapcsolatos véleményeket szedtünk csokorba.

Ned Price, a washingtoni külügyminisztérium szóvivője a tárca mélységes aggodalmának adott hangot a magyarországi médiapluralizmus hanyatlása miatt. „Az Egyesült Államok hisz abban, hogy a független hangok és nézetek sokfélesége lényeges a demokrácia szempontjából. Felszólítjuk Magyarország kormányát, hogy segítse elő a nyitott médiakörnyezetet” – hangoztatta a szóvivő, és kiemelte Amerika elkötelezettségét egyfelől a NATO-szövetséges Magyarországgal való partnerség erősítése, másfelől a demokratikus intézmények, az emberi jogok és a jogállamiság támogatása mellett.

 
Kovács Zoltán
Fotó: Kozma Zsuzsi / Facebook
 

A Politico című amerikai lap és portál európai kiadása, amely szintén ennek a külügyi közleménynek az ismertetésével kezdte a Klubrádióról szóló cikkét, teret adott Kovács Zoltán kormányszóvivő nézetének is, miszerint a Médiatanács bírálata az Orbán-ellenes napirend része, és a rádió csak önmagát okolhatja. Közölte a portál azt is, hogy Arató András, a Klubrádió igazgatósági elnöke és többségi tulajdonosa az AFP francia hírügynökséget úgy tájékoztatta: fellebbeznek a Kúriánál, valamint megfontolják az Európai Unió szintjén történő jogi fellépést is.

A CNN is beszámolt arról, hogy elnémul az éterben a Klubrádió. A bírósági döntést az amerikai hírtelevízió szerint széles körben úgy értelmezik, mint a médiaszabadságra mért csapást. A tudósítás idézte Hardy Mihályt, a Klubrádió hírigazgatóját, aki szerint a kormány hatalmas propagandaléggömbjén a Klubrádió kicsi lyukat jelentett, az igazság piciny darabját, amelyen át kiszabadulhatott a levegő, ezért el kellett zárniuk ez a kis nyílást.

A bécsi Der Standard budapesti tudósítása megállapította: a Klubrádió elhallgattatásával a jobboldali populista kormány eléri újabb szakaszcélját a magyar médiakörnyezet saját igényeinek megfelelő egyirányúsítása tekintetében. Felhívta a figyelmet arra, hogy 2022 tavaszán parlamenti választások lesznek, és hogy a KESMA-ként rövidített kvázi állami médiakonglomerátum közel ötszáz intézménye – tévé-, illetve rádióadók, újságok, bulvárlapok és portálok -, valamint az Orbántól függő oligarchák vállalkozásainak a sora már most a médiapiac mintegy 80 százalékát ellenőrzi. Ezeken a fórumokon az ellenzéki, de még a független hangok is alig kapnak szót. A Klubrádió elnémításával a sokféleség és a viták egyik utolsó magyarországi platformja tűnik el – írta a der Standard. A beszámoló szerint a rádió nagy érdeklődést kiváltó betelefonálós műsorának a hallgatottsága időnként 500 ezer emberig is felment, annak ellenére, hogy a vételkörzetet Orbán Viktor 2010-es hatalomra lépése után Budapest környékére szorították le.

 
Klubrádió-stúdió
 
 

A londoni The Independent Szelényi Zsuzsanna cikkét közölte, amelyben a volt politikus – aki a mostanitól még merőben eltérő, eredeti Fideszben kezdte közéleti szereplését – azt a kérdést tette fel, hogy fellép-e az EU, amikor Orbán Viktor támadást intéz a független magyar média ellen. A szerző szerint az Uniónak ki kellene tartania a szabad sajtó elve mellett, és ki kellene vizsgálnia az állami média magyarországi monopóliumát. Szelényi a cikkben megírta a brit olvasóknak, hogy a Klubrádió interaktív közösségi adó, amely a világ eseményeit humorral, beleérzéssel és néha haraggal követi. „Igaz, hogy baloldali szemlélete nincs mindig ízlésemre, de azoknak, akik a kormányzati befolyástól mentes híreket keresik, most nincs sok választásuk” – olvasható a véleménycikkben.

Szelényi megírta, hogy a legtöbb magyar rádiócsatornát kormányzati fiókintézménnyé degradálták, a hírek csak a kormány eredményeiről szólnak, politikai viták nem léteznek. A kormánypárti média egyszerű üzenetet közvetít: a liberális világ, beleértve az EU-t, összefogott Magyarország ellen, és csak Orbán Viktor kormánya mentheti meg az országot.

 
Szelényi Zsuzsanna (kép: Facebook)
 
 

A szerző szóvá tette: az európai politikusok, különösképpen az Európai Néppárt tagpártjainak a politikusai, akik közé még most is tartozik a Fidesz, mindmáig hallgatnak a magyar kormányt nyíltan bíráló rádiót érő fenyegetésekről. Sürgősen ki kellene vizsgálniuk az uniós pénzügyi alapokkal való lehetséges visszaéléseket, amelyek aláássák a magyarországi médiaszabadságot és pluralizmust. „Nincs szabad választás szabad és kiegyensúlyozott sajtó nélkül. A Klubrádió elhallgattatása azt jelenti: Európa kudarcot vall abban, hogy fellépjen legalapvetőbb értékei mellett” – zárult a The Independent vendégkommentátorának az írása.

* * *

A nemzetközi sajtószemlét a cikk elején, a lejátszás ikonra kattintva hallgathatják meg Kárpáti Jánostól – belátható ideig ez az utolsó, amely elhangzott a 92.9-es frekvencián. Reméljük, minél többen velünk tartanak az interneten. De tudjuk, sokan vannak idősek, elesettek, nehéz sorsúak, akiknek az analóg rádióhallgatás jelenti szinte az egyetlen megmaradt kapcsolatot a világgal. Értük most nem tudunk annyit tenni, mint szeretnénk. De ígérjük, ha rajtunk áll, fognak még hallani minket. Köszönöm a figyelmüket.

Reggeli gyors
2021.02.12., péntek 07:00