„Vásároljon
Reggeli gyors

„Az EU nem hagyhatja Magyarország egyetlen független rádióját elnémíttatni”

11/02/2021 08:28

| Szerző: Csernyánszky Judit/Klubrádió

Továbbra is téma a nemzetközi sajtóban a bírósági ítélet, amely miatt elnémul a 92,9-es frekvencia. A német Tagesschau idézi Daniel Freund német zöldpárti EP-képviselőt, aki szerint elodázhatatlan az EU beavatkozása, hisz az egyetlen független magyar rádiót nem lehet veszni hagyni. A Bloomberg a Klubrádióval történteket állítja párhuzamba a Lengyelországban is egyre súlyosbodó helyzettel. Ott fekete címlappal tiltakoztak a kormánnyal kritikus sajtótermékek a reklámadó emelése miatt. 

2021. február 11. Reggeli gyors / részlet, Csernyánszky Judit lapszemléje (21.02.11.)
05:17
00:00

Újabb csapást mértek Magyarországon a sajtószabadságra, ami miatt elnémul a 92,9-es frekvencia – írja a Tagesschau. A bíróság illetve a médiahatóság döntése azért kifogásolható, mert hasonló hiányosságok miatt a Klubrádión kívül más rádiótól nem vonták meg a sugárzás jogát. Arató András, a rádió igazgatósági elnöke a lapnak elmondta, hogy a Kúriához fordulnak a döntés miatt, de az egész eljárás tulajdonképpen túlmutat a rádió sorsán is, az igazságszolgáltatás próbája lesz. Hargitai Miklós, a Magyar Újságírók Országos Szövetségének elnöke azt emelte ki, hogy különleges helyet foglal el a rádió a magyar média világban, mert az egyetlen, amely nincs a kormány befolyása alatt, és eddig szabadon mindent elmondhatott. Daniel Freund német zöldpárti európai parlamenti képviselő is kiállt a rádió mellett, szerinte elodázhatatlan az Unió beavatkozása, hisz az egyetlen független magyar rádiót nem lehet veszni hagyni. Egész Európa demokráciájára nézve jelent fenyegetést Orbán Viktor, a probléma túlmutat a magyar sajtószabadságon is – vélekedett. Megjegyezte, ebben a CDU új vezetőjének, Armin Laschetnek is felelőssége van a továbbiakban.

Daniel Freund
 
Daniel Freund (kép: Klubrádió)
 

A Bloomberg a Klubrádióval történteket állítja párhuzamba a Lengyelországban is egyre súlyosbodó helyzettel. Alcím: Lengyelország és Magyarország még nagyobb ellenőrzés alá veszi a médiát. Elsötétült képernyővel, hallgatással és üres címlapokkal jelentek meg a reklámadó bevezetése elleni tiltakozásképpen a lengyel sajtótermékek. A varsói amerikai nagykövetség twitteren hirdette: a demokrácia sarokköve a szabad sajtó. Súlyosan megemelik ugyanis a hirdetések után fizetendő adókat, amelynek következtében több médiacég kénytelen lesz kivonulni a piacról. A szerző szerint a lengyel kormány a magyar példát követi, hisz a német tulajdonú RTL aránytalanul magas adót kénytelen lett volna fizetni hirdetési bevételei után. Ugyan kénytelen volt ebből az adóztatási formából kihátrálni Orbán, de megtalálta a módját, hogy egy kézben összpontosítsa a médiát a KESMA-n keresztül. Ezzel függ össze a Klubrádió kiszorítása is az éterből, a csatorna kénytelen az internetre költözni. A cél Lengyelországban is az, hogy megerősítsék az állami kontrollt a média fölött. Igaz Mateusz Morawieczki lengyel miniszterelnök arra hivatkozott, hogy az adó csak a nagy cégek, mint az Apple, a Google és a Facebook ellen irányul.

A Reuters a Borsod megyei Sajónémetibe kalauzolja el a külföldi újságolvasókat, ahol egy ötgyerekes roma család szegénységét írják le tudósításukban, képekkel illusztrálva. Egyetlen szobát tudnak csupán télen fűteni, azt is gumikkal, műanyagokkal és mindenféle hulladékkal, ami ugyan tilos és környezetszennyező, de a gyerekek nem fagyhatnak meg – mondja el a 28 éves apa. Az Európai Bíróság a múlt héten állapította meg, hogy Magyarország lassan tíz éve a Sajó völgyében is túllépi a levegőszennyezés megengedett mértékét. Ennek magas büntetés az ára. Ami egy dolog, a másik persze, hogy a völgybe beszorult szennyezőanyagok miatt folyamatosan nő a halálozások száma is. Magyarországon a légszennyezés miatti halálozások számát most évi 13 ezerre becsülik. A kormány nem reagált a Reuters megkeresésére. Bulgária és Lengyelország mellett Magyarország az egyik legszennyezettebb levegőjű ország Európában. Sajónémetiben a meglátogatott 5 gyerek mindegyike inhaláló készüléket kell, hogy használjon asztmája miatt.

Magyarország az első az Európai Unió tagállamai közül, amely az orosz és a kínai vakcinát engedélyezte, és az első abban is, hogy előbbivel megkezdik az oltásokat. Ellenben uniós jóváhagyásuk egyelőre nincs – hívja fel a figyelmet az EUObserver. Az Unió ugyan engedi a külső szerződések megkötését, noha 2 milliárd vakcinára már megkötötte a maga szerződéseit. Magyarországot azonban bírálják kapkodása miatt, az ellenzék ragaszkodik az uniós engedély megszerzéséhez. Persze minden tagállam szeretné beoltatni a lakosságot a lehető leghamarabb, azonban csak Orbán Viktor szakított az uniós oltási stratégiával. Ezt feltehetően a jövő tavasszal esedékes választás sietteti, addig ugyanis a miniszterelnök be akarja indítani a magyar gazdaságot. A Závecz Research kutatása szerint elveszett félmillió szavazóját igyekszik visszaszerezni. Bíró-Nagy András, a Policy Solutions elemzője szerint Orbán politikát csinált az oltásokból, és nyomás alá helyezte az egészségügyi hatóságokat. Ráadásul az orosz és a kínai vakcina felkarolásával megerősítette eleve euorszkeptikus kommunikációját is. Mint Orbán fogalmazott, nem számít, hogy a macska fehér vagy fekete, csak fogja meg az egeret.

Csernyánszky Judit lapszemléjét a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg. Címlapi kép: Klubrádió

Reggeli gyors
2021.02.11. 07:00