„Köszönjük,
Publicisztika
Ki az alkalmatlan? - Kárpáti Iván jegyzete
Publicisztika

Ki az alkalmatlan? - Kárpáti Iván jegyzete

"Tényleg nem látja, vagy nem akarja látni Gyurcsány és a többi "régi ellenzéki", hogy ha ez a sok szempontból valóban bizarr jelenség, amit Magyar Péternek hívunk, azért jelent most millióknak reményt, mert ők tökéletesen alkalmatlannak bizonyultak?"

Szalonna vagy gumicsizma – Hardy Mihály jegyzete
Publicisztika

Szalonna vagy gumicsizma – Hardy Mihály jegyzete

Erre szokták jobb körökben azt mondani, hogy látszik, az illetőnek a szalonna vagy a gumicsizma volt a jele az óvodában. Bevallom a kínos jelenetet látva ennél jóval erősebb szavak jutottak az eszembe, és ezúton is elnézést kérek a teljes magyar agrárszektor minden tagjától, sőt még Johann Sebastian Bach Parasztkantátáját is megkövetem.

Valami honpolgár – Józsa Márta jegyzete
Publicisztika

Valami honpolgár – Józsa Márta jegyzete

Valaki érdeklődött aziránt, hogy akkor most lesz-e választási vita a királyi tévében, vagy ha nem, akkor miért nem. A miértet hagyjuk, a királyi meg csak szleng, ennyit megengedhetek magamnak. És azt a nyilvánvalóan nem neki címzett, ám trehányság miatt az ő postaládájában kikötött választ kapta, miszerint "Nem tudom, hogy ő ki, gondolom vmi honpolgár. Nem válaszolunk neki." És jól van ez így.

Menni, vagy nem menni – Szénási Sándor jegyzete
Publicisztika

Menni, vagy nem menni – Szénási Sándor jegyzete

Négy témában, tízféle mondandóra, olyan körülmények között, amelyeket Magyar joggal jellemez azzal, hogy tömegbázissal, és nulla támogatással rendelkező pártokat zárna össze a köztévé egy gettóba, hogy – ezek már nem az ő szavai -  lihegve az indulattól és a levegő, meg az időhiánytól, falják fel egymást.

A kutya ugat – Szénási Sándor jegyzete

18/04/2024 18:03

| Szerző: Szénási Sándor/Klubrádió

Az Adria Winch 2022-ben 700 000 euró értékben adott el az oroszoknak többek között finn és német gyártmányú alkatrészeket, 2023-ban viszont tulajdonost váltott. Az új menedzsment pedig megesküdött az anyja életére, hogy a rizikók elkerülése érdekében tényleg lemond az orosz business-ről. Persze nem mondott le: a fiókcégeken keresztül ebben az évben 1,2 millió dolláros forgalmat realizált az orosz hadihajó iparral.

2024. április 18. Esti gyors-részlet (2024.04.18. Szénási Sándor jegyzete)
03:03
00:00

Azt tudjuk, hogy az orosz hadiiparnak szánt nyugati szállítmányok a legkeményebb szankciók ellenére is célba jutnak, általában a szürke zónának nevezett harmadik országok cégei segítségével, amelyek megrendelik és megveszik az alkatrészeket, majd komoly felárral eladják az oroszoknak.

A Meduza nevű, Rigában székelő független orosz hírportál ehhez annyit tesz hozzá, hogy az a szürke zóna nem feltétlenül fed harmadik felet, vagyis az illegális bizniszben gyakran vesznek részt olyan vállalkozások, amelyek anyaországa a szankciós politika híve és gyakorlója. Horvát, olasz, sőt litván cégekről van szó, az utóbbiak esetében a szégyen nemcsak szekunder.

Hogy megy mindez? Vegyük a horvát Adria Winch nevű társaságot, amely hadihajóknak szállított részegységeket, és 2016-ban a tatárföldi Zeledonolszk Shipyard-al (ZS) hozott létre közös céget Adria Winch Zelenodolszk néven, amelyben a ZS tulajdonosának, az Ak Bars Holdingnak 51 százaléka van, a horvátoknak tehát 49 százalék marad. Az Adria Winch-nek azonban van egy orosz fiókcége is, amely szintén szállít a tatárföldieknek.

Mármost akkor, amikor Putyin lerohanta Ukrajnát, a horvát anyacég leállította a direkt szállításokat a tatárföldieknek, a forgalom a közös cégen keresztül ment, amelynek a többségi tulajdonosa nem esett a szankciók alá. De a szállítások Törökországon, Kínának keresztül is folytak. Így magyarázza ezt az Adria Winch volt elnöke, Milivoj Peruzovic a BBC tudósítójának, hozzátéve, hogy a szankciók ezért is nevetségesek.

Az Adria Winch 2022-ben 700 000 euró értékben adott el az oroszoknak többek között finn és német gyártmányú alkatrészeket, 2023-ban viszont tulajdonost váltott. Az új menedzsment pedig megesküdött az anyja életére, hogy a rizikók elkerülése érdekében tényleg lemond az orosz business-ről. Persze nem mondott le: a fiókcégeken keresztül ebben az évben 1,2 millió dolláros forgalmat realizált az orosz hadihajó iparral.

A már említett litván cég, a Marine Systems tulajdonosa egyébként orosz Igor Szmolin, aki azóta a vagyontárgyait felszámolva elhagyta az országot, a céget egy Evelina Szmolina nevű nő vezeti, feleség, vagy lánygyerek, nem tudni. Maga Igor ugyanolyan névvel, csak cirillbetűkkel írva vezet Oroszországban egy vállalkozást, német, japán és amerikai részegységeket forgalmaz. A litván cégtestvér szintén továbbra is szállítja ugyanazt az orosz hadiiparnak, a vámnyilatkozatokra azonban már azt írják rá, hogy a felhasználás a polgári hajózásban történik. Hacsak úgy nem.

 
Az orosz haditengerészet Kerch és Smetlivy elnevezésű hajói
 
Fotó: Nick Savchenko / Wikimedia Commons
 

Szénási Sándor jegyzete az Esti gyors 2024. április 18-i adásában hangzott el.