Köszönjük, hogy támogatják a Klubrádiót
Publicisztika
Kié a holnap? - Szénási Sándor jegyzete
Publicisztika

Kié a holnap? - Szénási Sándor jegyzete

Az El Pais nevű baloldali, egyébként a legolvasottabb spanyol lap nemrég, némileg rémülten, leközölt egy felmérést a fiatalok pártválasztásáról, ami a Vox, az autonóm közösségek jogait tagadó, antifeminista, homofób, euroszkeptikus, és persze bevándorlás ellenes párt egyértelmű tarolását mutatja.

Állatkertek és politikai vonzataik - Dési János jegyzete
Publicisztika

Állatkertek és politikai vonzataik - Dési János jegyzete

Egy időben mindenféle városban, amerre jártam, megnéztem az állatkertet, van összehasonlítási alapom. Magyarországon talán a szegedi mérhető hozzá. Csak annak most nincs politikai vonzata, szóval arról majd egyszer egy másik műsorban. És most, hogy utána néztem, az egykori szürke, unalmas és senkit sem érdeklő nyíregyházi vadasparkból az 1996-ban kinevezett igazgató, Gajdos László és csapata csinált egy jó helyet.

Korunk jogara – Dési János jegyzete
Publicisztika

Korunk jogara – Dési János jegyzete

Ez csak a néphülyítés része, s a népnek mindig akad egy uszulni való szelete, amelynek tagjai imádják az ilyesmiket, mert akkor sokkal jobban lehet gyűlölködni. Gyűlölök, tehát vagyok. Lengessük hát az arany WC kefét lelkesen, forgassuk a fejünk fölött, miközben cöfcöfcöf csatakiáltásokat hallatunk a művelt világ elleni támadáskor. Az arany WC kefe korunk jogarja.

A kutya ugat – Szénási Sándor jegyzete

18/04/2024 18:03

| Szerző: Szénási Sándor/Klubrádió

Az Adria Winch 2022-ben 700 000 euró értékben adott el az oroszoknak többek között finn és német gyártmányú alkatrészeket, 2023-ban viszont tulajdonost váltott. Az új menedzsment pedig megesküdött az anyja életére, hogy a rizikók elkerülése érdekében tényleg lemond az orosz business-ről. Persze nem mondott le: a fiókcégeken keresztül ebben az évben 1,2 millió dolláros forgalmat realizált az orosz hadihajó iparral.

2024. április 18. Esti gyors-részlet (2024.04.18. Szénási Sándor jegyzete)
03:03
00:00

Azt tudjuk, hogy az orosz hadiiparnak szánt nyugati szállítmányok a legkeményebb szankciók ellenére is célba jutnak, általában a szürke zónának nevezett harmadik országok cégei segítségével, amelyek megrendelik és megveszik az alkatrészeket, majd komoly felárral eladják az oroszoknak.

A Meduza nevű, Rigában székelő független orosz hírportál ehhez annyit tesz hozzá, hogy az a szürke zóna nem feltétlenül fed harmadik felet, vagyis az illegális bizniszben gyakran vesznek részt olyan vállalkozások, amelyek anyaországa a szankciós politika híve és gyakorlója. Horvát, olasz, sőt litván cégekről van szó, az utóbbiak esetében a szégyen nemcsak szekunder.

Hogy megy mindez? Vegyük a horvát Adria Winch nevű társaságot, amely hadihajóknak szállított részegységeket, és 2016-ban a tatárföldi Zeledonolszk Shipyard-al (ZS) hozott létre közös céget Adria Winch Zelenodolszk néven, amelyben a ZS tulajdonosának, az Ak Bars Holdingnak 51 százaléka van, a horvátoknak tehát 49 százalék marad. Az Adria Winch-nek azonban van egy orosz fiókcége is, amely szintén szállít a tatárföldieknek.

Mármost akkor, amikor Putyin lerohanta Ukrajnát, a horvát anyacég leállította a direkt szállításokat a tatárföldieknek, a forgalom a közös cégen keresztül ment, amelynek a többségi tulajdonosa nem esett a szankciók alá. De a szállítások Törökországon, Kínának keresztül is folytak. Így magyarázza ezt az Adria Winch volt elnöke, Milivoj Peruzovic a BBC tudósítójának, hozzátéve, hogy a szankciók ezért is nevetségesek.

Az Adria Winch 2022-ben 700 000 euró értékben adott el az oroszoknak többek között finn és német gyártmányú alkatrészeket, 2023-ban viszont tulajdonost váltott. Az új menedzsment pedig megesküdött az anyja életére, hogy a rizikók elkerülése érdekében tényleg lemond az orosz business-ről. Persze nem mondott le: a fiókcégeken keresztül ebben az évben 1,2 millió dolláros forgalmat realizált az orosz hadihajó iparral.

A már említett litván cég, a Marine Systems tulajdonosa egyébként orosz Igor Szmolin, aki azóta a vagyontárgyait felszámolva elhagyta az országot, a céget egy Evelina Szmolina nevű nő vezeti, feleség, vagy lánygyerek, nem tudni. Maga Igor ugyanolyan névvel, csak cirillbetűkkel írva vezet Oroszországban egy vállalkozást, német, japán és amerikai részegységeket forgalmaz. A litván cégtestvér szintén továbbra is szállítja ugyanazt az orosz hadiiparnak, a vámnyilatkozatokra azonban már azt írják rá, hogy a felhasználás a polgári hajózásban történik. Hacsak úgy nem.

 
Az orosz haditengerészet Kerch és Smetlivy elnevezésű hajói
 
Fotó: Nick Savchenko / Wikimedia Commons
 

Szénási Sándor jegyzete az Esti gyors 2024. április 18-i adásában hangzott el.