Újraszabályozták a honvédségi balesetek kivizsgálását
2/05/2025 10:14
| Szerző: Klubrádió
Egy hónappal az újdörögdi baleset után.
A Magyar Közlönyben megjelent rendelet szerint pontosabb fogalommeghatározással és folyamatleírással változtatja meg a kormány a honvédelmi ágazatban bekövetkezett balesetek kivizsgálásáról szóló szabályozást. A jövőben részletesen, írásban dokumentálni kell a körülményeket, ezen felül pedig a Magyar Honvédség minden év március 31-ig elérhetővé teszi az előző év baleseti statisztikáit - írja az Index.
A rendelet a honvédelmi szervezetekre, a honvédelmi miniszter fenntartása alatt lévő szakképző intézményekre is kiterjed. Előírja, hogy „be kell jelenteni, nyilvántartani és kivizsgálni” minden olyan balesetet, amely a honvédséggel kapcsolatban álló foglalkoztatottakat éri, illetve a baleseti veszélyt jelentő rendellenességeket is. A baleseteket és azok veszélyét a Baleseti Készenléti Szolgálat (BKSZ) felé kell jelezni. Kiemelik, hogy a szóbeli bejelentéseket, amikor lehetőség nyílik rá, írásban is be kell nyújtani.
Amennyiben a balesetveszély valamilyen munkaeszköz vagy hadfelszerelés „rendeltetésszerű használata során, valószínűsíthetően azok meghibásodása következtében” történt, azok megfelelőségét haladéktalanul ellenőrizni kell, a használatuk ideiglenes felfüggesztése mellett.
A kivizsgálást a rendellenesség észlelésének napján meg kell kezdeni, és azt 15 napon belül be kell fejezni. Az eljárásról részletes jegyzőkönyvet kell készíteni, amely alapján eldöntik, hogy az eszközt tovább használják-e vagy sem. E dokumentumot a honvédelmi szervezetnél 5 évig meg kell őrizni.
A balesetek kivizsgálásáért a munkáltató felelős, a folyamatba pedig munkavédelmi szakembereket is be kell vonni.
A változtatások oka mögött állhat az a március végén történt újdörögdi baleset, melynek következtében mindkét kezét elveszítette egy tenyerében felrobbant gránát miatt egy kormánytisztviselő.
