„Klubrádió“
Reggeli gyors

Újabb sikeres hárításra készülnek a Waldorf-iskolák

15/07/2019 14:29

| Szerző: Klubrádió

A köznevelési törvény értelmezéséről folytatott további egyeztetésektől azt várja a Waldorf Szövetség, hogy az ország legnagyobb alternatív pedagógiai hálózatához tartozó iskolák lényegében ugyanúgy működhetnek a jövőben, mint eddig. Szabó Zoltán, a szövetség elnöke szerint az elmúlt években több támadás is érte az alternatív iskolákat, de ezeket sikerült kivédeni. Hogy ebben szerepe volt-e annak hogy sok fideszes politikus gyereke is Waldorfba jár, nem tudja.

2019. július 15. Reggeli gyors-részlet/Interjú Szabó Zoltánnal (2019-07.15.)
07:11
00:00
Még nem zárultak le a módosított köznevelési törvény körüli egyeztetések, így nem dőlt el, hogy a jogszabály változása hogyan befolyásolja a Waldorf-iskolák életét, de a Waldorf Szövetség bizakodó.

Szabó Zoltán, a Magyar Waldorf Szövetség ügyvezetője a Reggeli gyorsban elmondta, a héten lesz egy találkozójuk az oktatási államtitkársággal, aminek a célja, hogy megpróbálják értelmezni a köznevelési törvény meghatározta keretrendszert, lehetőleg úgy, hogy a jogszabály módosítása ne változtassa meg a Waldorf-iskolák eddigi működését.

Az eddigi eredmények közül hangsúlyozta, hogy a törvénybe nem került bele az osztályozás kötelezettsége, vagyis a Waldorf-iskolákban ezután sem kell jegyeket adni, maradhat a diákok iskolai teljesítményének, fejlődésének szöveges értékelése. Az ugyan benne van a jogszabályban, hogy az alternatív iskolák kerettanterve legfeljebb 30 százalékban térhet el az oktatási miniszter által kiadott központi kerettantervtől, de ezt a kitételt úgy is lehet értelmezni, hogy az ne legyen negatív hatással a Waldorf-iskolákra.

Szabó Zoltán szerint a kérdés tehát az, hogy a tantárgyi struktúra pontosan hogyan is értelmezendő. A Waldorf-iskolákban ugyanis alapvetően a Nemzeti alaptanterv (Nat) összes tantárgyát oktatják, csak egészen más módon, mint a más típusú intézményekben. A szövetségnél készítettek egy számítást, amely azt mutatja, hogy ha az ő értelmezésük alapján vizsgálják a tananyagot, akkor a Waldorf-iskolák huszonegynéhány százalékkal térnek el a mostani központi kerettantervtől. Ha ez a megközelítés marad, akkor a törvénymódosítás nem befolyásolja ezen alternatív intézmények működését.

Riporteri kérdésre azonban Szabó Zoltán azt elismerte, hogy a háttér tárgyalásokra, a jogszabály értelmezésének megbeszélésére akkor van mód, ha a minisztérium jó indalatú.

Arról csak feltételezéseik vannak, hogy milyen motivációk állnak a törvénymódosítás mögött, miközben a minisztérium részéről,számos alkalommal elhangzott, hogy a Waldorf-mozgalmat, amely az ország legnagyobb alternatív pedagógiai hálózata, a köznevelés szerves részének képzelik. Ha ebben nincs változás, akkor abban bíznak, hogy a módosított köznevelési törvény részleteit szabályozó, és még ezután következő rendeletek annyira pontosan lesznek megfogalmazva, hogy egyértelmű lesz, mit jelent a 30 százalékos eltérés lehetősége.

Szabó Zoltán megjegyezte, az elmúlt néhány évben elég sok támadás érte a nem állami fenntartású iskolákat, így a Waldorf-intézményeket is, de ezek szinte mindegyikét sikerült kivédeni, nem annyira erőből, mint inkább egyeztetésekkel. Arra a riporteri kérdésre, hogy az egyeztetések sikeréhez hozzájárulhatott-e, hogy sok fideszes politikus gyereke jár Waldorfba, Szabó Zoltán azt mondta, nem tudja megmondani, hogy tényleg ez volt-e mögötte.

Reggeli gyors/Interjú Szabó Zoltánnal
2019. július 15., hétfő 07.35
riporter. Szénási Sándor