„Klubrádió“
Y - generációs műsor

Ilyen a verses gyógytorna

15/07/2019 12:03

| Szerző: Klubrádió

Horváth Ivett Szalóme az idei SCIndikátor tudományos tehetségkutató közönségdíjasa egy általa kifejlesztett speciális gyógytornával segíti a kézírás megtanulásával egyre nehezebben megbirkózó gyerekeket. Miért tanulják meg a mai kisiskolások sokkal nehezebben a kézírást, és mit veszíthetünk azzal, ha mi is ki akarjuk vezetni ennek kötelező tanítását? Ez volt a múlt csütörtöki Y témája.

2019. július 11. Y - Galavits Patrik generációs műsora (2019. július 11., csütörtök 15:00)
43:50
00:00
Műsorvezetők: Galavits Patrik
Annak ellenére, hogy Ivett korábban elhatározta, esze ágában sincs gyerekekkel foglalkozni, mégis nekik fejlesztett ki egyedi gyógytornát, amivel a kézügyességüket fejleszti. Hogy idáig eljusson, több élménynek kellett felhalmozódnia: korábban vigyázott például egy másodikas kislányra, aki nem szeretett írni, elmondása szerint csúnyán írt, ezért ódzkodott is tőle, hogy ceruzát és tollat ragadjon.

A SCIndikátor közönségdíjasa ezt követően nem sokkal gondolkozott el először azon, hogy lehetne az egyébként unalmas gyógytornákat élvezetessé tenni akár a legkisebbeknek is. Végül a saját maga által írt mondókák és a gyógytorna összevonása mellett döntött, amivel Ivett különösen fontos problémára keresett megoldást, mivel az okoseszközök terjedésével a legkisebbek is egyre kevesebbet rajzolgatnak, amivel fejleszthetnék a kézügyességüket. Így az iskolát elkezdve nagy lemaradásban lehetnek, és Ivett szerint sokkal többen is vannak köztük azok, akik megszenvednek a kézírás elsajátításával, mint a húsz évvel ezelőtt kisiskolás Y generáció tagjai között.

Az adás második felében arról volt szó, hogy miért szükséges a 21. században a kézírás elsajátítása – holott egyre több helyen, például a világszerte irigyelt oktatási rendszerrel rendelkező Finnországban is kivezetik a kötelező kézírás-tanítást.

 
Horváth Ivett Szalóme  
Forrás: Facebook
 

Horváth Ivett Szalóme úgy látja, rendszerint olyanok érvelnek a kézírás feleslegessége mellett, akiknek gyerekkorukban még nem volt problémájuk ennek elsajátításával, és habár felnőttként már nem ragadnak tollat és papírt, nem tapasztalják, hogy mit veszítettek volna azzal, ha soha nem tanulnak meg kézzel írni.

A Debreceni Egyetem mesterszakos hallgatója „az egyik legmagasabb szintű humánspecifikus készségünknek” nevezte a kézírást, szerinte ha ennek tanítása elmarad, nem tudjuk felmérni a következményeit. Ő mindenképpen a kézírás tanítása mellett érvel, mert szerinte így az olvasás megtanulása is könnyebben megy. Sokan éppen azért mondanának le a kézírás tanításáról, mert annak elsajátítása nehézséget okoz a gyerekeknek. Horváth Ivett Szalóme viszont azt mondja, ez csak újabb érv a megtartása mellett, hiszen a kicsik ezzel is megtanulhatják, hogy nem szabad mindent az első kudarcélmény után feladni.

Az adásban az is kiderült, hogy milyen további érveket mondott a fiatal gyógytornász a kézírás megtartása mellett, és hogyan befolyásolja a grafológiai kutatásokat a tény, hogy egyre kevesebbet írunk kézzel.

Az adást fenti lejátszás gombra kattintva és Spotify-on hallgathatják.

Y
2019. július 11. csütörtök 15:00
Műsorvezető: Galavits Patrik