„Klubrádió
Hangosfilm - Szélesvásznú verzió

Reménytelen kertvárosok, nagyvárosi remények

13/12/2020 10:21

| Szerző: Klubrádió/Timár Ágnes

A Hangosfilm – Szélesvásznú verzió szombati adásában beszélgettünk az épp most évfordulós Szombat esti lázról; valamint arról, hogy a kertváros miért vált az élet nyomasztó oldalának metaforájává a filmekben.

2020. december 12. Hangosfilm - Szélesvásznú verzió (2020. december 12., szombat 13:30)
26:43
00:00
Műsorvezetők: Timár Ágnes Szerkesztők: Timár Ágnes

1977. december 12-én mutatták be az Egyesült Államokban Szombati esti láz című zenés filmet. Hubai Gergely filmtörténésszel nem csak az azóta kultfilmmé lett alkotásról beszélgettünk az adásban, hanem annak folytatásáról, valamint általánosságban a musical és a zenés film közötti különbségekről. A szakértő elmondta, a Szombat esti láz talán azért több, vagy mélyebb, mint egy puszta táncfilm, mert egy korszakot és egy közeget képes ábrázolni realisztikusan. Bemutatja azoknak a remény nélküli, lélekölő munkát végző fiataloknak az életét, akiknek egyetlen kikapcsolódásuk, egyetlen szökési lehetőségük a saját életükből a hétvégi táncos mulatság.

A Szombati esti láz amolyan folytatásának is számító Életben maradni című film, amelyben John Travolta még mindig a táncos színész imidzsét építgette, különben rejt egy vicces kis cameót. Hogy Sylvester Stallone mennyire is tartotta fontosnak, hogy tovább mesélje a Brooklynból Manhattanbe költözött Tony Manero történetét, talán abból az apróságból is látszik, hogy bár a zenés műfaj tőle távolabb már nem is állhatna, belerendezte magát. Pusztán egy villanásnyi időre láthatjuk, ahogy a tömött utcán elhalad, de aki kíváncsi, hogy fest Stallone szőrmebundában és hatalmas színes napszemüvegben, az mindenképpen keresse meg az idevágó jelenetet.

A műsor folytatásában Paár Ádámmal beszélgettünk a kertvárosi életet bemutató filmekről. A történész-politológus elmondta, a természetesen szerveződött kisvárossal szemben a mesterségesen kialakított kertváros mindig magában rejtette azt a lehetőséget a filmesek számára, hogy az uniformizálás, az egyhangúság, az unalom veszélyét szimbolizálják vele. Paár Ádám hozzátette, ma már talán kevésbé van létjogosultsága azoknak a filmeknek, amelyek a társadalmi különbségeket és a fenti problémákat a kertváros nyomasztó légkörével mutatják be, ezért sem véletlen, hogy sok alkotás visszahelyezi a cselekményt az ötvenes-hatvanas évekbe. Ilyen a Pleasantville, amely – ahogy ő fogalmazott – az igazi falvédőre illő álmos kisvárost mutatja be, illetve ezen keresztül azt, hogy milyen történelmi jelentőségű változásokon ment keresztül a világ az elmúlt hetven évben. A politológus természetesen belevette a felsorolásba a kisvárosi nyomasztó élet ábrázolásának iskolapéldáját, Az amerikai szépséget is, de szót ejtett egy különleges darabról is, amely eljátszik a gondolattal, hogy egy békés kisváros talán csak egy jól megtervezett átverés, ilyen volt a Truman Show.

Az adást a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Címlapi kép: Public Co/Pixabay

Hangosfilm - Szélesvásznú verzió
2020. december 12., szombat 13:30
Műsorvezető: Timár Ágnes