„1%
Reggeli gyors

Pszichológus: Kötelezővé kellene tenni, hogy a tanárokat képezzék az iskolai zaklatás megelőzésére

9/09/2021 13:29

| Szerző: Klubrádió/szg

Öngyilkos lett egy 16 éves fiú, akit zaklattak az iskolában. Szél Dávid pszichológus szerint a pedagógus-alapképzésben szerepelniük kellene a bullying felismerésével és megelőzésével kapcsolatos ismereteknek, a már pályán lévőknek pedig kötelezővé tenné mindezt. Azt is mondta: a bullyingban nemcsak az elkövető(k) és az áldozat vesz(nek) részt, hanem a szemlélődők is, mert minden elkövető csak annyit tesz meg, amennyit a közösség lehetővé tesz számára. 

2021. szeptember 09. Reggeli gyors - részlet 21.09.09. Szél Dávid
07:03
00:00

Újabb tinédzser lett öngyilkos az iskolai bántalmazások miatt. Néhány héttel ezelőtt egy LMBTQ-érintett kamaszlány vetett véget életének. Hogyan lehet észrevenni, ha valakit zaklatnak az iskolában? Mi a szülő és mi az iskola dolga?

Ezekről a témákról Szél Dávid pszichológust kérdeztük, aki a bullyingban (iskolai zaklatásban) rendszerszintű anomáliát lát, valami az adott iskolában, közösségben nem működik megfelelően. Ugyanis ebben nemcsak az elkövető(k) és az áldozat vesz(nek) részt, hanem a szemlélődők is, mert minden elkövető csak annyit tesz meg, amennyit a közösség lehetővé tesz számára. Ami nagyon fontos, az a felismerés, a prevenció, meg lehet előzni a bullyingot, ha a közösség bír valamilyen erővel. Azért beszél rendszerproblémáról, mert a gyerekeknek meg kellene ismerniük egymást, hogy tudják értékelni a másikat, de a Nemzeti Alaptanterv olyan elképesztően sűrű, olyan mennyiségű lexikális tudást kell belepréselni az agyukba, hogy erre nincs idő. A másik nagy probléma, hogy sokszor kevés a tanárok tudása ennek felismeréséhez és az ezzel kapcsolatos feladatokhoz. A harmadik dolog, amire felhívta a figyelmet: a gyerekek sokszor nem tudják, hogy bullying áldozatai-e vagy sem, és hogy kihez fordulhatnak.

Nemcsak konkrét módon kell ezekről beszélni, hanem a közösségépítés a „rejtett tanterv” része kellene, hogy legyen. Szerinte benne kellene, hogy legyen a pedagógus-alapképzésben a bullyinggal kapcsolatos ismeretek átadása, a már pályán lévőknek pedig kötelezővé tenné. Ha már elkezdődött a bullying, akkor nehéz dolguk van az iskoláknak, ezért sokkal jobb, ha a megelőzéssel foglalkoznak. Megjegyezte: látott olyan osztályt, ahol tornaórán, sorversenyen az egész osztály a dundi kisfiúnak drukkolt, pedig sokszor éppen a testalkat miatt közösítenek ki valakit. (Műsorvezetőnk megjegyezte: pont erről szólna az érzékenyítés is, ilyen szempontból mindegy, hogy LMBTQ vagy iskolai kiközösítés.)

Szél Dávid beszélt arról is, hogy a magyar iskolák régi koncepció mentén épültek, szűk folyosók vannak, nincsenek közösségi terek, az osztálytermek padsorokból állnak. Nincs lehetőség arra, hogy közösségként legyenek együtt a diákok – tette hozzá.

A beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.

Reggeli gyors
2021.09.09., csütörtök 8:45
Műsorvezető: Mérő Vera