Köszönjük, hogy támogatják a Klubrádiót
Reggeli gyors

Magyarország polgárai folyamatos kormányzati kampányt élnek át

8/10/2025 05:54

| Szerző: Kárpáti János

 | Szerkesztő: Bárkay Tamás

– idézte a Deutsche Welle László Róbertet, a Political Capital választási szakértőjét, aki szerint a politikai reklámok betiltása több közösségi médiaplatformon azzal jár, hogy a Fidesz elveszíti kommunikációs stratégiájának egyik igen fontos pillérét. A német közszolgálati portál szerint Orbán jól gondolja, hogy a Fidesz lemaradt kihívója, Magyar Péter mögött. Nemzetközi lapszemle.

2025. október 08. Reggeli gyors, részlet (2025.10.08 ) Kárpáti János lapszemléje
06:04
00:00

Az, hogy az Európai Parlament nem volt hajlandó felfüggeszteni

sem Magyar Péter, sem az olasz radikális antifasiszta Ilaria Salis mentelmi jogát, azt tükrözi, hogy az uniós törvényhozók körében egyre növekszik az aggodalom az igazságszolgáltatás magyarországi függetlenségét illetően – írja az EurActiv.

 
Magyar Péter az Európai Parlamentben
Facebook
 

A brüsszeli portál kiemeli, hogy Magyar Péter egykor közel állt Orbán Viktorhoz, de most ő a miniszterelnök egyik legerőteljesebb bírálója, és sok EP-képviselő szerint politikai nyomásgyakorlás célpontjává vált, tekintettel a jövő évi magyarországi választásokra. A mostani döntés az EurActiv szerint valószínűleg tápot ad majd Orbán azon állításának, hogy Brüsszel megvédi a szövetségeseit, és eközben beavatkozik Magyarország belügyeibe. Budapest régóta viszályban áll az EU-val a jogállamiság, a médiaszabadság és a bírói függetlenség ügyében – írja a portál, és megjegyzi: eddig az EP-ben az volt a hagyományos álláspont, hogy az egyértelműen politikai motiváció eseteinek kivételével általában hajlandóak felfüggeszteni az EP-képviselői mandátumot. Ezt az elvet most Magyarország esete egyre inkább elhomályosítja.

És most arról, hogy a Meta és a Google immár tiltja

a politikai hirdetéseket a közösségi médiafelületeiken az EU-n belül. Miként reagálnak erre Európa-szerte a politikai pártok, különösen az Orbán Viktor által vezetett magyar kormányzó párt, a Fidesz? – tette fel a kérdést a Deutsche Welle német közszolgálati médiaportál, angol nyelvű szolgáltatásában.

A cikk felidézte, hogy a lengyel elnökválasztás május 18-i első fordulóját megelőző 30 nap során a politikai pártok és hozzájuk kötődő, frissen létrejött álcivil szervezetek mintegy 360 ezer eurót költöttek Facebook-hirdetésekre. Eközben, ugyanezen időszak alatt Magyarországon a kormányzó Fidesz egymaga hasonló összeget fordított politikai reklámokra, bár akkor a magyarországi választásig még csaknem egy év volt hátra. Figyelembe véve azt, hogy a közvetlen kormányzati ellenőrzés alatt álló magyar médiaintézmények ugyanazokat az üzeneteket közvetítik, mint a Fidesz, elmondható, hogy a magyar kormány többet költött, mint az összes lengyel politikai párt együttvéve, annak dacára, hogy Lengyelország négyszer népesebb Magyarországnál.

A fizetett közösségi médiatartalom kulcseleme Orbán hazai kommunikációs stratégiájának, a Fidesz olyan rengeteg pénzt önt ebbe, ami még EU-szinten is kiugrónak számít. A Deutsche Welle utalt a Political Capital magyar think-tank elemzésére, amely szerint a Fidesz négyszer annyit költött a tavalyi európai parlamenti választási kampányban, mint az összes ellenzéki párt együttesen.

Frissebb példák is azt támasztják alá, hogy Orbán más ligában játszik, mint a térség több miniszterelnöke, ami a közösségi média-költségvetés méretét illeti. Ahogy Csehország belépett a parlamenti választási kampány hajrájába, ott is megugrottak a Facebook-hirdetési költések, ám eltörpültek a magyarországi összegek mellett. Miközben Csehország összes politikai pártja nem egészen 500 ezer eurót fizetett Facebook-hirdetésekért augusztus 23. és szeptember 21. között, addig Magyarországon ugyanezen időszak alatt a Fidesz és szatellita hálózata – az úgynevezett proxikkal, vagyis a hozzá közel álló, közvetlenül ellenőrzött és felsorakoztatott médiával együtt – közel 2 és fél millió eurót fordított ilyen célja.

Magyarország polgárai folyamatos kormányzati kampányt élnek át – idézte a Deutsche Welle László Róbertet, a Political Capital választási szakértőjét, aki szerint a politikai reklámok betiltása több közösségi médiaplatformon azzal jár, hogy a Fidesz elveszíti kommunikációs stratégiájának egyik igen fontos pillérét. A szakértő ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy a Google önellenőrző algoritmusa tökéletlen, hiszen a Fidesz által finanszírozott YouTube videók továbbra is láthatóak, mert olyan cimkékkel látták el ezeket a videókat, mint „Munkahely és oktatás” vagy éppenséggel „Művészet és szórakoztatás”.

A Fidesz – írta a Deutsche Welle – felkészült a tilalom bevezetésére: Orbán bejelentette a Harcosok Klubjának az elindítását, azzal a szándékkal, hogy ezek az aktivisták küzdjenek meg az úgymond külföldről támogatott ellenzékkel a Facebook komment szekciójában.

A Harcosok Klubja rendezvény Budapesten - Orbán Viktor
 
Harcosok klubja.
Fotó: Miniszterelnöki Kommunikációs Főosztály/Fischer Zoltán
 

A német közszolgálati portál szerint Orbán jól gondolja, hogy a Fidesz lemaradt kihívója, Magyar Péter mögött, akinek a Facebook oldala meggyőző elérési adatokat mutat, és tovább növekszik. Hanula Zsolt, a Telex közösségimédia-szakértője azt mondta a Deutsche Wellének, hogy Magyar, aki egy centet se költött politikai hirdetésekre, Facebook-oldalával hónapról hónapra szerves módon produkálta a legmagasabb elérési mutatókat. 

A német portál szerint Magyar Péter sikerének a kulcseleme, hogy csaknem folyamatosan fizikailag is jelen van a vidéki térségekben. Gyakran látogat el Fidesz-fellegvárakba, felhívja a figyelmet a helyi gondokra, kezet ráz és beszélget az emberekkel.

A Deutsche Welle megszólaltatta Clare O'Donoghue Velikic közösségimédia-szakértőt, aki kilenc évet töltött el a Facebooknál, és aki úgy véli, hogy a Fidesz az aktivistagyűlésekkel azt demonstrálhatja, hogy a képernyő előtt valódi, hús-vér emberek ülnek, miközben az is lehet, hogy ez az egész digitális hadviselés csupán a fedősztori annak leplezésére, hogy példátlan mennyiségű új hamis profilt vetnek be automatizált módon.

A lapszemlét meghallgathatják a cikk elején elhelyezett lejátszóra kattintva. (Amennyiben appon keresztül érik el oldalunkat, a lejátszók nem jelennek meg, ezért az interjúk meghallgatásához, kérjük, lépjenek át a klubradio.hu-ra) 

Reggeli gyors/Világtükör
2025.10.08., szerda 7.00
Szerkesztő: Kárpáti János