Polyák: A propaganda nem csodafegyver, de az Orbán-rezsim sikerének egyik titka
3/10/2025 08:12
| Szerző: Klubrádió/Lőrincz Csaba
| Szerkesztő: Lőrincz Csaba
A propaganda ugyan fontos eszköz, de nem csodafegyver, tartósan nem képes elfedni a gazdasági problémákat és a kormányzati teljesítmény hiányát – véli Polyák Gábor.
Szeptemberben alaposan kiköltekezte magát a Fidesz a Facebookon. Ez annak tükrében nem meglepő, hogy ez volt az utolsó teljes hónap, amikor politikai vagy társadalmi célú hirdetéseket lehetett elhelyezni a Meta közösségi média oldalain. A Meta hirdetésközpontjában, az Ad Libraryben elérhető adattár szerint augusztus 29. és szeptember 27. között 1,1 milliárd forintot költöttek politikai reklámokra – írja a 24.hu, megjegyezve, hogy az élen Orbán Viktor Facebook-oldala végzett a korábbi összeg sokszorosával, 275 millió forinttal.
„Ha azt gondoljuk, hogy az utolsó pillanatban van egy komoly padlássöprés, és minden erre szánt pénzt azonnal fel kell használni, akkor érezhető, mert azt látjuk, hogy az elmúlt időszakban, és nem én személyesen, én hál’ istennek ezekből nagyon ritkán kapok, de a számok azt mutatják, hogy egészen döbbenetes mennyiségű hirdetés ment az elmúlt hónapokban. Úgyhogy ezt tekinthetjük úgy, mint utolsó lehetőségként elköltött rengeteg pénz” – mondta a Reggeli gyors pénteki adásában Polyák Gábor médiajogász, a Mérték Médiaellemző Műhely vezetője. Hozzátette, a Meta felületein a tiltás előtt óriási mennyiségű politikai reklám jelent meg, amit a pártok igyekeztek az utolsó pillanatban elkölteni. A következő hetekben várhatóan csökkenni fog a hirdetések száma a Facebookon és a Google felületein.
„Nem gondolom, hogy akár a közösségi médiában terjedő, egyébként szerintem a legtöbb esetben egészen gyatra minőségű, kiábrándító propaganda, akár általában a propaganda lenne az Orbán-rendszer sikerének az egyetlen titka. Egészen látványos persze, hogy a propaganda mennyire fontos és mennyire fontosabb eszköz ennek a kormánynak a kezében, mint bármilyen más kormányzati lehetőség. Kormányozni nem nagyon tanultak meg 16 év alatt sem, mindent gyakorlatilag a propagandára tettek fel” – jegyezte meg.
Szerinte bár a kormány szinte teljesen a propagandára építi működését, ez mégsem magyarázza a rendszer stabilitását. Közben a valós problémák, a gazdasági környezet, az uniós támogatások, megoldatlanok. „A propaganda nem csodafegyver, hogyha egyébként semmiféle valós kormányzati teljesítmény nem társul mellé.”
A jövőt illetően elmondta, hogy bár az amerikai platformok kivonulnak a politikai hirdetések piacáról, ez nem jelenti a problémák végét. A cégek eddig sem kezelték megfelelően a felhasználói panaszokat, és várhatóan továbbra is megjelennek majd burkolt politikai tartalmak, amelyek kikerülik a szabályozást. Így a felhasználók védelme és a panaszkezelés továbbra is hiányos marad.
A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg. (Amennyiben appon keresztül érik el oldalunkat, a lejátszók nem jelennek meg, ezért az interjúk meghallgatásához, kérjük, lépjenek át a klubradio.hu-ra.)
2025.10.03., péntek 7:35
Riporter: Pálinkás Szüts Róbert
