"A fő kérdés: Orbán, vagy nem Orbán"
29/08/2025 10:18
| Szerző: Klubrádió/Lőrincz Csaba
| Szerkesztő: Lőrincz Csaba
A hirdetésekre fordított költések növelése nem oldaná meg a választók bizalmát elvesztett ellenzéki pártok problémáját László Róbert szerint. Az új kétosztatú politikai térben a fő kérdés, hogy Orbán vagy nem Orbán.
Július 19-éig már másfél milliárdra hízott az az összeg, amennyit idén a hirdetők Magyarországon elköltöttek politikáról, választásokról és társadalmi kérdésekről szóló hirdetésekre a Meta felületein – írja elemzésében a Political Capital. Ennek oroszlánrészét, 82 százalékát Orbán-rezsim szereplői állták. Ez az arány nem változott az előző elemzésünk óta. A kormányzati irányítású média idén eddig 423 milliót, a kormányzati irányítású proxyszervezetek 367 milliót, a Fidesz pártszervezetei és politikusai 337 milliót, a kormányzati szervek pedig 145 milliót költöttek.
„Nézzük a Metának a hirdetéstárát hétről hétre. Ezt a Meta mindig ilyen vasárnap-szombati időszakokra állítja össze, tehát heti adatokat közöl. Ezeket szépen adatbázisban rendezzük, felcímkézzük, megnézzük ki adta fel a hirdetést, melyik Facebook-oldalon hirdették őket. És elég könnyen kirajzolódik, hogy kik azok, akik ezeket a hirdetéseket feladták. Magyarországon rengetegen adnak fel politikai hirdetést” – mondta a Reggeli gyors pénteki adásában László Róbert választási szakértő, a Political Capital elemzője.
A pártok és politikusok hirdetéseit külön vizsgálva is drámai az arány: a Fidesz 2025 első nyolc hónapjában 537 millió forintot költött, míg a második helyen a DK áll 46 millióval, szorosan mögötte a Tisza Párt 44 millióval. A kisebb pártok, mint az MSZP vagy a Párbeszéd, mindössze néhány millió forintot tudtak erre fordítani. László szerint a különbség óriási, és nem magyarázható pusztán választási kampányidőszakokkal, hiszen a kormányoldal túlköltése állandó jelenség. Két fő okot feltételez.
„Magyar Péter megjelenésével lényegében hirdetési pénznél nélkül sikerült az a mutatvány, hogy elképesztő mennyiségű emberhez jutott el hirtelen Magyar Péter, és később a Tisza Párt onnan kezdve, hogy felbukkantak” – mondta, hozzátéve, hogy a Tisza későbbi 44,5 millió forintos költése a Metán jelentéktelennek mondható. „Ez volt az, ami cselekvésre ösztönözte a Fideszt és a kormányzati agytrösztöt, hogy minél több organikus elérést próbáljanak ők is produkálni. Mert amit a hirdetési oldalról bele lehetett tenni, azt ők már beletették előtte is. Azt viszont tudták nyilván, hogy októbertől ez már nem lesz, tehát a hirdetésnek meg kell találni az alternatíváját.”
A Meta, a politikai hirdetéseket korlátozó szabályozása mellett új alternatívákra is szüksége lesz a Fidesznek, ezt látja például a Harcosok Klubja és a Digitális Polgári Körök létrehívásával.
Az ellenzék helyzetét nem a hirdetésekre fordított költségekben látja: „azt hiszem, hogy nem ez az ő egyes számú problémájuk, hogy hol és hogyan tudnak hirdetni, hanem az, hogy sajnos vagy nem sajnos, de a döntő többségük teljesen elkopott, hiteltelenné vált, kiüresedett, elveszítették a választóikat. És ebben az újra kétosztatú térben, húsz évig nem ez volt a helyzet, de most megint ez van, itt most az lesz a fő kérdés, hogy Orbán vagy nem Orbán, és erre a választ a Fidesz szavazók elég könnyen meg tudják hozni, a nem Fideszes érzelmű szavazók viszont döntő többségükben szinte bizonyosan a Tiszához fognak vándorolni.”
A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg. Címlapi fotó: MTI/Miniszterelnöki Kommunikációs Főosztály/Fischer Zoltán (Amennyiben appon keresztül érik el oldalunkat, a lejátszó nem jelenik meg, ezért a beszélgetés meghallgatásához, kérjük, lépjenek át a klubradio.hu-ra.)
2025. augusztus 29., péntek 8:35
Riporter: Pálinkás Szüts Róbert
