„Klubrádió
Reggeli gyors

„Környezetpusztító, fölösleges és veszélyes lenne a Hajógyári szigeti gát”

23/07/2020 10:22

| Szerző: klub

Béres András, a III. kerület párbeszédes alpolgármestere szerint a kormány által a Hajógyári szigetre tervezett, legalább 20 milliárd forintba kerülő gát környezetpusztító lenne, mert ezer fa kivágásával járna, fölösleges, mert nincs ott lakosság, amelyet védeni kellene, és veszélyes, mert megnövelné az árvizek lehetőségét a lakott területek mentén. Nem akarnak új Manhattant, lakóparkokat, irodaházakat.

2020. július 23. Reggeli gyors / részlet, Béres András (20.07.23.)
07:26
00:00

A Hajógyári szigetre kajak-kenu akadémiát és gátat terveznek, emiatt tiltakozások, tüntetés is volt. A környezetvédelmi hatóság által készített hatásvizsgálatot e-mailben véleményezheti bárki – de már csak csütörtök estig.

Béres András, Óbuda alpolgármestere elmondta: a dokumentumok megtalálhatók az önkormányzat honlapján, a legnagyobb kerületi portálon és akár az ő oldalán is. Személyesen az önkormányzatnál is hozzá lehet jutni, de interneten egyszerűbb. Ő is felhívta a figyelmet arra, hogy ma (azaz csütörtökön) van a határidő, még bárki véleményezheti. Az általa említett felületeken ott van egy, a civilek által megírt formalevél, amelyet visszaküldhet bárki, aki ellenzi ezt a környezetpusztítást.

 
Óbudai- vagy más néven Hajógyári sziget
 

A kormány kitalálta, hogy 20 milliárdért szueretne gátat építeni a Hajógyárin, szerintük ez környezetpusztító, felesleges és veszélyes. Környezetpusztító, mert ezer fát kellene kivágni hozzá, felesleges, mert nincs ott lakosság, védendő érték, és veszélyes, mert 10 centivel növelné a Duna vízszintjét, így az árvízveszélyt is a Csillaghegyi-öblözetben, Újpesten, de még Budakalászon és Szentendrén is.

Próbálták megtudni, hogy mi a kormány terve, Szabó Tímea a Parlamentben rákérdezett, Orbán Balázs államititkár "nem tagadta", hogy be akarják építeni a szigetet. Kiss László ellenzéki polgármester levélben rákérdezett a kormánynál, de nem kapott választ. Béres András szerint ennek csak az lehet az értelme, hogy elköltsenek 20 milliárd forint közpénzt arra, hogy beruházási lehetőséget biztosítsanak a kományközeli oligarcháknak.

Az önkormányzat semmiképpen nem akarja hagyni elpusztítani a Hajógyári szigetet, nem akarnak új Manhattant, lakóparkokat, irodaházakat. Az a cél, hogy maradjon közpark, a gyerekek, családok, kutyások pihenőhelye. Ebben egyetértenek a III. kerületi ellenzéki önkormányzati képviselők, a főpolgármester és a civilek is, akik élőlánccal tüntettek.

Úgy véli, van esélyük, ezt a Római part ügyében megmutatták, szerinte az volt az elmúlt évtized legnagyobb környezetvédelmi sikere, hiszen négy kilométeren akarták kivágni a fákat. Végül átment egy népszavazási kezdeményezés, amelyhez csatlakozott kilenc ellenzéki párt és húsz civil szervezet, ez késztethette meghátrálásra Tarlós István volt főpolgármestert és a Fideszt.

Béres András hozzátette: hasonlóra lesz szükség a Hajógyári szigetnél, de szép szóval nem fog menni, határozottan ki kell állniuk politikusoknak és civileknek közösen. Részsikert nem lehet elérni, ha az egyik csücskét megőrzik a szigetnek, az nem elég, az árvízvédelmi beruházást kell megakadályozni.

Közölte: a tulajdonosok főleg a főváros és a III. kerületi önkormányzat, ők nem kérnek gátat, lakosság nincs, tehát miattuk nem kell. Ha 20 milliárdot el akar költeni a kormány, akkor építsék meg a védművet a Nánási úton és a Királyok útján. Az alpolgármester arra hívta fel a lakosokat, hogy jöjjenek, tiltakozzanak az augusztus 26-i közmeghallgatáson.

Az interjút a cikk elején, a lejátszás ikonra kattintva hallgathatják meg. Címlapi kép: 

Reggeli gyors
2020. július 23., csütörtök 07.45
Műsorvezető: Szénási Sándor