„Köszönjük,
Reggeli gyors

Bod Péter Ákos az akkugyártásról: a hatalom képtelen letérni a hibás iparpolitikáról

26/01/2023 14:42

| Szerző: Klubrádió

 | Szerkesztő: Vikár Anna Flóra

Forrnak az indulatok a debreceni akkumulátorgyár körül, ami már túlmutat a konkrét beruházáson. A kormány egyre több autó- és akkugyárat hoz az országba, miközben abban egyetértés van, hogy környezetvédelmi szempontból problémásak a beruházások. De segítik-e a gazdaságot? Bod Péter Ákos szerint a kormány egy hibás iparpolitikához ragaszkodik. Várkonyi Gábor autópiaci szakértő szerint viszont sikertörténet az akkugyárak telepítése. A Klubrádió összeállítása.

2023. január 26. Reggeli gyors - részlet Molnár Tamás akkugyár 2023.01.26.
07:08
00:00
Egyre nagyobb vihart kavar a debreceni akkumulátorgyár: a január 20-i közmeghallgatáson elszabadultak az indulatok, a beruházást védő Rácz Róbert Hajdú-Bihar megyei főispánt a tömeg lehazaárulózta, egy szintén a gyár megépülését támogató nőt pedig megütöttek.

Az akkumulátorgyártás környezetvédelmi szempontból a legkárosabb gyári tevékenységek közé tartozik, de megérheti-e belevágni a gigaberuházásba gazdasági szempontból?

A SEMCORP vállalat gyártóüzemének alapkőletétele Debrecen
 
A másik debreceni akkumulátorgyár, a SEMCORP vállalat gyártóüzemének alapkőletétele, 2021-ben.
 
 Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt
 

Győrffy Dóra közgazdász, friss tanulmányában állítja: gazdaságilag is káros a projekt, mivel hazánk nem rendelkezik komparatív előnyökkel. „Magyarország ezen a területen nem állt elő sem saját kutatás-fejlesztéssel, sem saját technológiával, ide csak a gyártás érkezik.” Mindig ennek van a legkevesebb hozzáadott értéke: amit mi a gyártáshoz biztosítunk az a "föld, az energia, a víz és a munkaerő" - mondta.

Márpedig ezekben az erőforrásokban nem bővelkedünk: jó minőségű termőföldeket áldoznánk be, a szükséges energiát pedig külföldről kell importálnunk. A térségben nincs ennyi szabad munkaerő, így várhatóan külföldi vendégmunkások érkeznének a gyárba, akiknek a betelepülése csökkentheti a környéken kapható ingatlanok értékét – vezette le Győrffy.

Pogátsa Zoltán közgazdász szerint a gyár országon belül beindíthatja a munkaerő áramlását a térség felé, és a munka az alacsony végzettségűek számára valóban jó lehetőséget jelenthet, de hosszútávon nem hoz gazdasági fellendülést, mivel ez egy alacsony értékű munka.

„Ha az a mérce, hogy a beruházás javítja-e a térség foglalkoztatását az öt-tíz évvel ezelőtti állapotokhoz képest, akkor ez kétségtelenül hasznos projekt” - mondta Pogátsa, hiszen korábban tényleg sok volt a munkanélküli a Kelet-Magyarországon. Ha viszont az a mérce, hogy az autó- és akkumulátorgyárakkal ki tudunk-e lépni a "közepes fejlettség csapdájából", akkor a válasz: nem.

Ez a csapda ugyanis egy az egyben lefordítható az alacsony hozzáadott érték problémájára.

Bod Péter Ákos, a Magyar Nemzeti Bank korábbi elnöke szerint a politika nem bízik abban, hogy „a magyar innovátorok, a vállalkozók ki tudják izzadni magukból azt a hozzáadott értéket, ami jól is fizet, ehelyett hatalmas állami támogatásokkal nagy volumenű beruházásokat hajtanak végre, amiktől azt várják, hogy "megtolják" a magyar gazdaságot. Ez azonban az elmúlt 15 évben nem vált be: a hazai gazdasági növekedés nem gyorsabb, mint a térségi átlag, a struktúrája viszont rosszabb.

"A hatalom képtelen letérni erről a hibás iparpolitikáról" – mondta Bod.

Várkonyi Gábor autópiaci szakértő szerint azonban vannak érvek az akkumulátorgyár mellett. Az Európai Unió jelenlegi elvárásai szerint 2035 után már csak elektromos autókat lehetne forgalomba helyezni, így szükség lesz a nagymértékű akkumulátor-gyártásra. Az autóiparnak tehát el kell mozdulnia ebbe az irányba. Ez egy hatalmas üzletág: így ha nem mi nyerjük meg a lehetőséget, valószínűleg egy környékbeli ország csapott volna le rá.

A teljes összeállítást a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.

Reggeli gyors/Molnár Tamás összeállítása
2023.01.26., csütörtök 6:40
Riporter: Molnár Tamás