„Zajlik
Uniszex

A test mint cégér

3/10/2023 13:30

| Szerző: Kerekes Borbála/Klubrádió

Az Uniszex október 2-i adásában a reklámok világában merültünk el, amelyek hajlamosak mind a női, mind a férfi testet tárgyiasítani. Huszár Sándor marketing-szakértő segítségével átbeszéltük, tényleg mindent el lehet-e adni egy csinos nővel? Szó volt arról is, mit üzennek a hirdetések a tökéletes testről és vajon hogyan hatnak a testpozitív reklámok.

2023. október 02. Uniszex (2023. október 02., hétfő 14:00)
46:40
00:00
Műsorvezetők: Kerekes Borbála, Kovács Gellért Szerkesztők: Kerekes Borbála
Ha egy dezodort egy férfiasságot sugárzó, kidolgozott férfitesttel, egy epilátort pedig egy hosszú, kecses, szexi női lábbal reklámoznak, akkor a reklám a termék alapvető férfiasságát illetve nőiességét erősíti. De mi van, ha egy halárust népszerűsít egy meztelen bombanő, aki csupán néhány hallal takarja el, amit kell? Felkelti a figyelmünket? És eladható-e vele a termék? Inspirál vagy épp rombolja az önértékelésünket? Etikus-e egyáltalán a tárgyiasított test használata a reklámokban?

A nők ábrázolása a reklámokban nem csak marketing szempontból vet fel kérdéseket, de morális értelemben is elgondolkodtató. Egy hamburger mellett fekvő, arannyal befújt félmeztelen nő, és egy mély dekoltázzsal reklámozott kóla márka, vagy egy meztelen feneket egy rágós dobozzal eltakaró fotó mit mond el a termékről? Tulajdonképpen semmit. Gyerekkel, kutyával vagy egy szép nővel viszont bármit el lehet adni – vagy mégsem?

Gyűjtemény betiltott reklámokból.

A Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karának oktatója, Huszár Sándor marketing tanácsadó szerint a női test tárgyiasítása a reklámokban nem csak morális kérdéseket vet fel, de marketing értéke is megkérdőjelezhető. Jól lehet, hogy a magát egy takargatni való testrészeit néhány nyálkás hallal elfedő meztelen nővel reklámozó halárus hirdetésére a többség felkapja a fejét, de az eladott halak száma egyáltalán nem biztos, hogy nőni fog.

 
Coca Cola reklám
 
 

Huszár blogján egy diákjával, Újvári Alízzal közös cikkben elemezték a kérdést, hogy mindent el lehet-e adni női testtel? Ebben számos plasztikus illusztráció szerepel. 

A reklámokból ránk zúduló tökéletes testek hatására egy valami viszont egészen biztosan csökkenni fog a kutatások szerint, ez pedig a fogyasztó önértékelése. Huszár konzulensként működött közre Újvári szakdolgozatának elkészítésében a Szegedi Tudományegyetemen. Ebben a női tárgyiasítás fogyasztói figyelemre gyakorolt hatásának szemkamerás vizsgálatát elemezte – az eredményekről bővebben itt lehet olvasni.

És hogy mit üzennek azok a reklámok, amik a tökéletestől merőben eltérő megjelenésű modelleket is beveszik az arculatukba, na és ránk, fogyasztókra hogy hatnak a testpozitív reklámok? Kerekes Bori és Kovács Gellért ezekről is kérdezte a szakértőt az Uniszex legutóbbi adásában.

Uniszex
2023. október 3. hétfő, 14:00
Műsorvezetők: Kerekes Bori és Kovács Gellért