„Támogassa
A lényeg

Vitézy: 20 milliárd forintos éves kiesést jelent Lázár és Karácsony megállapodása

30/01/2024 10:06

| Szerző: Klubrádió

"Még január van, de az utasok már 2:0-ra vezetnek a tömegközlekedés színvonalának csökkentését célzó ötletelők ellenében", írta a Facebookon a Budapest-bérlet megállapodásról Vitézy Dávid, az Orbán-kormány volt közlekedési államtitkára. Szerinte fontos eredmény a bérlet megvédése, és egy időre elveszi a kedvét mindenkinek, hogy „hasonló hajmeresztő ötletekkel álljon elő.” Ugyanakkor számos részlet tisztázásra szorul még.

Az agglomerációs hév- és buszjáratok kapcsán az együttműködés mélyebb volt eddig, mint önmagában a közös bérlet. Vitézy szerint amellett, hogy olcsóbb lesz a Budapest-bérlet, rengeteg részlet tisztázásra szorul, hogy mi lesz március elsejétől a jegyekkel, érvényesek lesznek a BKK-vonaljegyek, gyűjtőjegyek, 24 órás jegyek, 30 és 90 perces jegyek a HÉV-eken és a kék Volánbuszokon? Mi lesz a közös forgalomirányítással és utastájékoztatással, maradnak a BKK felügyelete alatt ezek a járatok? Az árcsökkentésnek mindenki örül, hisz a közösségi közlekedés a mainál is megfizethetőbb lesz az olcsóbb bérleteknek köszönhetően – állapítja meg Vitézy, aki azonban úgy számol, hogy 20 milliárd forintos éves, tartós bevételkiesést jelent mindaz, amit Lázár János és Karácsony Gergely bejelentett. Ez körülbelül az összes fővárosi jegybevétel egyharmadának elvesztésének felel meg márciustól rendszerszinten.

A hat nappal ezelőtti járatritkításnál még 250 millió forint vélt megtakarítása jelentett pénzügyi kényszert. Ez az összeg ennek nyolcszázszorosa – jelezte. Ennyivel csökken a jegyárbevétel a szolgáltatóknál együttesen. "Az árcsökkentésnek mindenki örül, hisz a közösségi közlekedés a mainál is megfizethetőbb lesz az olcsóbb bérleteknek köszönhetően. De még ha egy választási kampány előtti hónapokban a döntéshozók részéről nem is szokás pénzről beszélni, felelős szakemberként nekem muszáj." Minden budapesti 500 forinttal olcsóbban kapja a bérletet, 8950 forintért, 5 százalékkal olcsóbban, hogy ne mindenki menjen a MÁV-hoz vármegyebérletet váltani, bár havi egyetlen agglomerációs kiruccanásnál ez már jobban megéri majd, írta.

Vitézy szerint ez az éves 20 milliárd akkora tétel, amiből az összes HÉV-vonal régóta cserére váró, 40-50 éves járműparkjának teljes cseréje finanszírozható lenne vadonatúj vonatokra, és még maradna is mellette másra. „Ez a kieső bevétel szabad szemmel is látszik és hiányozni fog a közösségi közlekedés költségvetéséből, ha nem pótolják vissza. Úgy tisztességes tehát, ha azok, akik ezeket a döntéseket meghozták, bemutatják: miből fogják kipótolni és mikor. Ugyanis, ha ez nem történik meg, a budapesti közösségi közlekedés minősége fogja a kárát látni ekkora forráskivonásnak”.