Köszönjük, hogy támogatják a Klubrádiót
A lényeg

Még tovább húzódhat a HÉV-beszerzés ügye

16/12/2025 20:36

| Szerző: Klubrádió

 | Szerkesztő: Vikár Anna Flóra

A Škoda Transportation szerint a kiírt pályázat észszerűtlen elemeket tartalmaz és szűkíti a piaci versenyt, így a vállalat a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult. Közben ketyeg az óra, 2029 végéig meg kellene érkezzen 24 HÉV-kocsi ahhoz, hogy ne vesszen el az uniós forrás.

Sikertelen volt az előzetes vitarendezési eljárás, így a Škoda Transportation a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult a HÉV-kocsik beszerzésére kiírt pályázat miatt. A cég szerint a tenderben a MÁV Személyszállítási Zrt. olyan műszaki elvárásokat fogalmazott meg, amelyek észszerűtlenek és szűkítik a piaci versenyt. Így elhúzodhat a novemberben indított eljárás, ami azért is probléma, mert eleve nagyon szűk a határidő: az uniós pénzügyi ciklus végéig, vagyis a 2029 végi zárásig meg kellene hogy érkezzen az 54 darab vonatból 24, amelyeket egyébként a H5-ös szentendrei HÉV vonalára szánnak – írta meg a G7.

A tender összértéke 325 milliárd forint (841 millió euró), ami az egyik legnagyobb értékű magyar vasúti beszerzés évtizedek óta. A forráshoz csak ritkán MÁV, megpróbált mindent belecsomagolni a tenderbe: a nyertesnek nemcsak járműveket kellene szállítania, hanem évekig elegendő alkatrészt, és gyakorlatilag még egy karbantartó telepet is. Ugyanakkor vannak fontos részletek, amelyek nem derülnek ki a tender műszaki leírásából, például, hogy kell-e WC-t telepíteni a vonatokra – jegyzi meg a gazdasági portál.

Ahogy arról korábban írtunk a HÉV-ek korszerűsítésének kérdése régóta érik és eleve problémás: 2021-ben már kudarcba fulladt egy tender, egyre több a kiöregedett szerelvény, amit ki kell vonni a forgalomból, most pedig azért is muszáj volt lépni, kiírni az újabb pályázatot, hogy ne vesszen el az uniós forrás.

A szállítási időt eleve nem lesz könnyű betartani: normál vasúti járművek esetén is hároméves határidőt vállalnak általában a gyártók, olyan egyedi járműveknél, mint amilyet a MÁV a HÉV-tenderen megkövetel, ennél is több időre lehet szükség. Ehhez képest három év alatt, 2029 végéig 24 darab vonatot le kellene szállítani, ami csak nagyon magas felárral lehetséges a G7 szerint piaci forrásai szerint.