Köszönjük, hogy támogatják a Klubrádiót
A lényeg

Újra megpróbálunk HÉV-eket szerezni, rövidebbeket és drágábban

3/11/2025 12:05

| Szerző: Klubrádió

 | Szerkesztő: Vikár Anna Flóra

2021-ben már kudarcba fulladt egy tender, most pedig muszáj lépni, különben elvész az uniós forrás, ráadásul egyre több kiöregedett szerelvényt kell kivonni a forgalomból.

Újra nekifut a HÉV-járműbeszerzésnek az Orbán-kormány. Bár Lázár János építési és közlekedési miniszter májusra igérte a pályázati felhívást 18 új, biztonságos szerelvény beszerzésére, azt végül most írták ki. Hegyi Zsolt MÁV-vezér szerint 2029-re kell megérkezniük.

Népszava szerint Hegyi nem véletlenül hivatkozik erre a dátumra, a beszerzést ugyanis részben uniós forrásból valósítják meg, aminek a felhasználási határideje 2029 vége. Ezzel győzhette meg a kormányt, írják ki a tendert. Nem kis pénz veszne el, ha kifutnának az időből: az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) Plusz program keretéből 500 milliárd forint költhető el elővárosi közlekedésre, igaz, nem az egész járműre.

A kiöregedett járművek üzemben tartása közben már most is mindennapos kihívás, a zömében 50 évnél idősebb motorkocsikat még az NDK-ban gyártották és a közeljövőben egyre többet kell kivonni a forgalomból.

Bár az ajánlatok beküldési határideje 2025. december 12., a lap szerint, mivel nincs szó gyorsított eljárásról, jó eséllyel a következő kormányra marad a tender lezárása.

A beszerzésnek csak az első üteme lenne a 18, a szentendrei vonalra szánt jármű, további 36 alacsonypadlós, légkondícionált, egyenként 600 utas szállítására alkalmas HÉV-villamos motorvonatot vásárolna az állam, a felhívás szerint ezek értékét nettó 841,5 millió euróra (aktuális árfolyamon körülbelül 326,5 milliárd forintra) becsülik. A pénznek azonban csak egy része származna uniós forrásból – az első 18 járművet állnák belőle, mivel a határidőig valószínűleg bármely gyártó csak ennyit tud vállalni.

A pályázatot kiíró MÁV legfontosabb bírálati szempontként az árat határozta meg. A Népszava emlékeztet, a 2021-ben kiírt hasonló tendert már a tárgyalási szakasz előtt lefújták, arra hivatkozva, hogy nincs meg a fedezet, pedig az lenne az a szakasz, amikor alkudni lehet.

A mostani pályázati kiírás alapján Vitézy Dávid szerint rövidebb, kisebb befogadó képességű és drágább járművek érkezhetnek majd. A fővárosi képviselő még a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatójaként felügyelte az előző pályázatot.

A Népszavának azt mondta:

"Nemcsak sokkal drágábbak, hanem a kiírás szerint rövidebbek és kisebb befogadó képességűek lesznek az új járművek. Szerelvényenként százzal kevesebb utast tudnak majd szállítani a korábban beérkezett ajánlatokban szereplő járművekhez képest. Ráadásul oldalanként csak 12 ajtót írt elő a MÁV, miközben a BFK számításai négy éve világosan kimutatták: 14 ajtó alá nem lehet menni a HÉV-ek érdemi lassítása nélkül. A jelenlegi járműveken, bár lépcsőzni kell, de 18 ajtó van oldalanként." 

Hozzátette, kétségesnek tartja, hogy a mostani tender alapján készülő járművek 2029 végére megérkezhessenek. Szerinte egy ilyen értékű felhívás lebonyolítása legalább fél év, az egyedi prototípus tervezése, gyártása és engedélyezése pedig 2,5-3 év, és ezután is legfeljebb havi két szerelvény legyártásával lehet számolni.

Egy ilyen értékű pályázati felhívás lebonyolítása legalább fél év, de akár egy évig is húzódhat. Az egyedi prototípus tervezése, gyártása, engedélyezése 2,5-3 év, maga a gyártás is időigényes, havonta legfeljebb kettővel számolhat a MÁV – teszi hozzá Vitézy Dávid fővárosi képviselő.