„Zajlik
Reggeli gyors

„Van-e különbség hazafias és liberális ló között?”

25/09/2019 13:27

| Szerző: Klubrádió

Van-e igény a lovas kultúrára a közoktatásban? Bár több stadionnyi pénzbe kerülne kivitelezni, a lovaglás jót tenne a gyerekeknek. Még jobb lenne viszont delfinekkel úszni, persze feltéve, hogy nem migránsok.

A Magyar Nemzet cikke szerint „miután a hazaszeretet, a hazafias nevelés kívánalma az oktatáspolitikában is megjelent, az utóbbi években egyre népszerűbbé váló lovas sportok jelenlétére is érezhető igény van a közoktatásban”.

„Van-e különbség hazafias ló és liberális ló között?” – tette fel a nyitó kérdést Trencsényi László egyetemi tanár, a Magyar Pedagógiai Társaság elnöke. Szerinte ez csak marketingakció, az a cég, amelyik bevételhez akar jutni a lovai révén, és jó vevőkörnek tartja az iskolák üzemeltetőit, azt találta ki, hogy „hazafias lovakat fog a közoktatás szolgálatába állítani”.

 

Különben a ló az jó. Rengeteg tapasztalat szól arról, hogy különböző képességzavarok (mint a diszlexia) kompenzálására, megoldására alkalmas játszótárs a ló, annyit mindent meg lehet tőle tanulni a gondozása közben. A pedagógia világában szakkönyvek sokasága szól a lóterápiáról.

A kormánylap cikkében az áll: órarendbe illeszthetik a hazafias lótartást. Ez is kacsa Trencsényi szerint, mert csak az lehet tananyag, amit a Nemzeti Alaptanterv előír. Igaz, hogy, hazafiasabb, „lótakaróval ellátott” tantervet ígérnek, de ez jelenleg nincs hatályban, egy iskola még egy országgyűlési képviselő nyomására sem illeszthet új tárgyat az órarendbe.

A lótartás kifejezetten költségigényes pedagógiai megoldás, amelynek rendszerbe állítása legalább három stadion építéséről lemondással járna, amiben kételkedik Trencsényi László. Szerinte annyi történt, hogy egy iskolában találtak egy „lóravaló” intézményvezetőt, akit rábeszéltek arra, hogy promotálja ennek a cégnek a lovait, ebből lehet hírt csinálni, ráadásul a kormánynak is tetszik, hogy „hazafias lónevelés” van. A veszély abban rejlik, hogy ma a hazafias jelszóra bizonyos bukszák hajlamosak megnyílni és bármilyen hülyeséget hirdetni az iskola világában. De ebben Ráró a legkevésbé veszedelmes, mert amikor a gyerek ráül, abban a pillanatban pont nem érdekli, hogy nemzeti vagy liberális-e az állat.

Műsorvezetőnk ekkor ironizálva közbevetette: nem lenne ördögtől való a lovaglás biztosítása az állami iskoláknak, de a delfinekkel úszás még jobb. „Delfináriumot minden iskolába!” Trencsényi László megjegyezte, a delfin idegenlelkű, mire Para-Kovács Imre úgy reagált, hogy természetesen magyar delfinekről lenne szó, nem is migránsokról!

A NAT-on dolgozó Takaró Mihály, horthysta és antiszemita kijelentéseiről hírhedt irodalomtörténész se kap annyi pénzt, hogy minden iskolában legyen lovas oktatás, inkább a ló egy, nyilvános helyen nem emlegetendő testrészét kapják meg az intézmények az alaptanterv megvalósításához, mert inkább folyamatos elvonások jellemzik az oktatás költségvetését, mint forrásbővítések – mondta Trencsényi László.

Reméljük, nem tettük lóvá a hallgatókat! A beszélgetést meghallgathatják a cikk elején, a lejátszóra kattintva.

Reggeli gyors
2019. szeptember 25., szerda 08.30
Műsorvezető: Para-Kovács Imre