„Vásároljon
Vesztegzár - veletek vagyunk!

Malek Andrea: Új módon tanulnak meg most gondolkodni a gyerekek

31/03/2020 19:15

| Szerző: Klubrádió

Több mint két hete digitális órarendre váltott az ország, Skype, Google, Classroom, e-mail, Messenger, Facebook, Kréta a mindennapok része lett ott is, ahol ismerték ezeket a felületeket, alkalmazásokat, és ott is, ahol nem. Ha nem akarjuk, hogy a gyerek lemaradjon, akkor a szülő a család sem maradhat ki a digitális átállásból. Silbermann Zsóka, a Terézvárosi Kéttannyelvű Általános iskola tanítónője, Újlaki Tibor, a Fazekas Mihály Gimnázium magyartanára valamint Malek Andrea énekesnő és anya is megosztotta eddigi tapasztalatait.

2020. március 26. Vesztegzár / részlet Silbermann Zsóka, Malek Andrea, Újlaki Tibor (20.03.26)
42:34
00:00

Digitális átállásról még nem igazán beszélhetünk, ez csupán a kezdet, amikor nagyon nagy erőfeszítéssel tanulgatjuk mindannyian a rendszert, pedagógusok, gyerekek és a szülők is. – mondta Silbermann Zsóka a koronavírus-járvány miatt március 16-tól felfüggesztett tantermi oktatás utáni első tapasztalatairól.

Nagyjából tehát két hét telt el az átállás kezdete óta, amelynek első napjai teljesen kaotikusok voltak – mondta a Terézvárosi Kéttannyelvű Általános Iskola pedagógusa. Az első hét arról szólt, hogy a szülőkkel együtt elkezdték a rendszer használatát, illetve az ismerkedést a távoktatáshoz szükséges alkalmazásokkal. A szülők bevonásának oka nyilvánvaló, segítségük nélkül a diákok nehezen tudtak volna dolgozni az új eszközökkel.

A második hét elején már ki lehetett jelenteni, hogy a digitális oktatás szereplői elkezdték kiismerni, hogyan működik a távoktatás, hol keressék a feladatokat, azokkal mit kell kezdeni, és hogyan tudnak egymással értekezni, ezáltal a napirend, a rutin is fokozatosan kialakult.

Koronavírus - Digitális tanrend
 
 Fotó: MTI/Komka Péter
 
 

Zaklatottak voltak, kapaszkodók kellenek

A terézvárosi iskola azt kérte a gyerekektől, hogy reggel kilenc óra körül találkozzanak tanáraikkal egy Hangouts vagy Skype beszélgetésben, hogy elkezdhessék a napot, amibe az is beletartozik, hogy átveszik, milyen nehézségeik voltak az előző alkalommal. Az elküldött feladatokhoz pedig természetesen igyekeznek minél hasznosabb plusztartalmakat, így lehetőség szerint fotókat és mozgóképeket is mellékelni. Az egyik alkalommal a tanítónő egy kis akvárium készítését javasolta a diákjainak, az elkészítéshez pedig képeket, vieókat küldött a diákoknak, aztán hagyta, hogy maguk dolgozzanak.

Silbermann Zsóka hangsúlyozta, a tanárok megpróbálják a gyerekek lelkét is ápolni, mert az e fajta odafigyelés ebben az időszakban szerinte ugyanolyan fontos, mint a tananyag elsajátítása. A múlt hét közepén, amikor az osztályából először tudott már szinte mindenki részt venni a beszélgetésben, még főleg arról volt szó, ki hogyan éli meg azt, hogy a feje tetejére állt a világ.

Azt tapasztalta, a tanulói rendkívül zaklatottak, nem értik a történéseket, feszültek, mert a környezetük is feszült. A túlélés érdekében ezért a tanárok a távoktatás során is megpróbálnak minél inkább visszatérni az eredeti napirendhez, a napi rutinokba, szokásokba kapaszkodni.  Lényeges, hogy a diákok azt érezzék, van valamilyen folyamat, rendszer az életükben. Ennek kialakításában pedig rengeteg múlik a szülőkön, mert bár változó, ki mennyit ér rá a gyerekével foglalkozni, most mégis sokkal inkább fogniuk kell a kezüket a tanulás során – mondta Silbermann Zsóka, aki azt reméli, a jövő tanévet már ismét az iskolában kezdheti diákjaival.

Koronavírus - Digitális tanrend
 
 Fotó: MTI/Illyés Tibor
 

Megtanulnak nem a tanárnak tanulni

Malek Andrea énekesnő, akinek  kislánya Silbermann Zsóka osztályába jár, úgy látja, hozzá lehet szokni az e fajta tanuláshoz is. Nagyon vidáman készítették az akváriumot, le is fényképezték, a fotót pedig a család többi tagjának is elküldték. Az énekesnő szerint a mostani helyzet olyan, mint amikor új állásba tanul az ember, aminek úgy véli, lesz pozitív hozadéka, mert a gyerekek új módon tanulnak meg gondolkodni.

Lehet, hogy nem fogják megtanulni az ez évi tananyagot betűről-betűre, úgy, ahogyan az iskolában megtanulhatták volna. De az, hogy nagyon-nagyon sok egyéb kompetenciára tesznek szert, és képesek lesznek új módon tájékozódni, az biztosan hasznukra fog válni. Önállósodnak, megtanulnak csak az ismeretszerzésért tanulni, nem pedig azért, mert az iskolában ezt számon kéri rajtuk a tanító – mondta Malek Andrea.

A Fazekas vette az akadályt

Újlaki Tibor, a Fazekas Mihály Gimnázium magyartanára arról beszélt, pár hete már sejteni lehetett, hogy változások jönnek az oktatásban, amit aztán iskolájuk szerinte nagyon jól kezelt. A tanárok már előző hétvégén különféle platformokat alakítottak ki, ahol felvették a kapcsolatot a diákokkal, majd a vezetőség az informatikusaikkal együtt elkezdett dolgozni egy közös rendszer kiépítésén, kiküszöbölve az első hét nehézségeit, amikor is a különböző felületeken való kommunikáció nagyon megviselte a diákokat. Most pedig van egy platformjuk, amit egységesen használnak tanulóik – hangsúlyozta a Fazekas Gimnázium tanára.

Műsorunkat a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg!

Vesztegzár - veletek vagyunk
2020. március 26., csütörtök 20:00
műsorvezető: Sugár Ágnes
szerkesztő: Józsa Márta