„Köszönjük
Reggeli gyors

Közel 7 évet késett tavaly a MÁV, de ennél rosszabbnak érezzük a helyzetet

3/02/2025 13:07

| Szerző: Klubrádió

 | Szerkesztő: Vikár Anna Flóra

A magyar vasút jellegzetessége, hogy a harmadik világbeli pályaállapotok és a balkáni színvonalú járműpark ellenére nyugat-európai minőségű szolgáltatást próbál nyújtani a MÁV-csoport, legalábbis, ami a menetrendet illeti – mondta Király Bence a Reggeli gyorsban. A Közlekedő Tömeg elnökségi tagja szerint épp a jól kialakított csatlakozási rendszer miatt gond az is, ha néhány percet késik a vonat, ami nem is kerül a statisztikába.

2025. február 03. Reggeli gyors - részlet l Király Bence 2025.02.03.
06:25
00:00
A tavalyi év valóságos dráma volt a vasút szempontjából, még a MÁV vezérigazgatója is kommunikál a problémákról. 

"Havonta elkészítjük és nyilvánosságra hozzuk a közszolgáltatásaink menetrendszerűségi adatait. Ezekben nem hallgatjuk el a kedvezőtlen információkat, de a pozitív fejleményeket sem. A havi riportok segítségével most elkészítettük 2024 összegzését, az éves riportot is. Ez mind hozzátartozik a kép teljességéhez"

– írta Hegyi Zsolt szombati bejegyzésében.

A vezérigazgató által közzétett anyagból az derül ki, hogy a vonatok 2024-ben számításuk szerint 78,5 százalékban pontosak voltak. Összesen 181 évnyi volt a menetidejük és 6,9 évnyi késést szedtek össze.

Fontos, hogy 2024 derakán megváltoztatták a késési adatok gyűjtésének módszertanát, ami persze megnehezíti az összehasonlítást a korábbi teljesítménnyel. Ugyanakkor, romló tendencia látszik a régi és az új statisztika szerint is – mondta Király Bence, a Közlekedő Tömeg Egyesület elnökségi tagja a Reggeli gyorsban.

Következtetéseket persze le lehet vonni egyik és másik statisztika szerint is. Nagy meglepetések nincsenek, azokon a vasútvonalakon például, amelyeken modern elővárosi motorvonatok vannak – ilyen a Budapest-Esztergom vonal –, pontosak a vonatok. Azokon a vonalakon pedig katasztrofális a helyzet, ahol olyan távolsági InterCityk közlekednek, amelyeket hatvanéves villanymozdonyok hajtanak – ezek az 50-es évek műszaki színvonalát képviselik és az üzembentartásuk óriási gondot jelent a MÁV-nak. Ilyen mondjuk a Budapest-Szeged vagy a Budapest-Debrecen vonal – mutatott rá Király.

Miközben az, hogy a vonatok 78,5 százalékban pontosak voltak, nem hangzik olyan rosszul, szubjektíve ennél számos utas rosszabbnak éli meg a helyzetet. Király szerint ebbe az is belejátszik, hogy a statisztikában csak a hat percnél hosszabb késést tartják számon, miközben az ennél rövidebb csúszás is gondot okozhat az embereknek.

A magyar vasút jellegzetessége, hogy a harmadik világbeli pályaállapotok és a balkáni színvonalú járműpark ellenére nyugat-európai minőségű szolgáltatást próbál nyújtani a MÁV-csoport, legalábbis, ami a menetrendet illeti – mondta Király. Tehát, elméletben jól megoldott a csatlakozási rendszer, csakhogy a késő vonatok mindent borítanak.

A teljes beszélgetést meghallgathatják a fenti lejátszóra kattintva.

Reggeli gyors/interjú Király Bencével
2025. február 3., hétfő 8:48
Riporter: Szénási Sándor