Közel 7 évet késett tavaly a MÁV, de ennél rosszabbnak érezzük a helyzetet
3/02/2025 13:07
| Szerző: Klubrádió
| Szerkesztő: Vikár Anna Flóra
A magyar vasút jellegzetessége, hogy a harmadik világbeli pályaállapotok és a balkáni színvonalú járműpark ellenére nyugat-európai minőségű szolgáltatást próbál nyújtani a MÁV-csoport, legalábbis, ami a menetrendet illeti – mondta Király Bence a Reggeli gyorsban. A Közlekedő Tömeg elnökségi tagja szerint épp a jól kialakított csatlakozási rendszer miatt gond az is, ha néhány percet késik a vonat, ami nem is kerül a statisztikába.
"Havonta elkészítjük és nyilvánosságra hozzuk a közszolgáltatásaink menetrendszerűségi adatait. Ezekben nem hallgatjuk el a kedvezőtlen információkat, de a pozitív fejleményeket sem. A havi riportok segítségével most elkészítettük 2024 összegzését, az éves riportot is. Ez mind hozzátartozik a kép teljességéhez"
– írta Hegyi Zsolt szombati bejegyzésében.
A vezérigazgató által közzétett anyagból az derül ki, hogy a vonatok 2024-ben számításuk szerint 78,5 százalékban pontosak voltak. Összesen 181 évnyi volt a menetidejük és 6,9 évnyi késést szedtek össze.
Fontos, hogy 2024 derakán megváltoztatták a késési adatok gyűjtésének módszertanát, ami persze megnehezíti az összehasonlítást a korábbi teljesítménnyel. Ugyanakkor, romló tendencia látszik a régi és az új statisztika szerint is – mondta Király Bence, a Közlekedő Tömeg Egyesület elnökségi tagja a Reggeli gyorsban.
Következtetéseket persze le lehet vonni egyik és másik statisztika szerint is. Nagy meglepetések nincsenek, azokon a vasútvonalakon például, amelyeken modern elővárosi motorvonatok vannak – ilyen a Budapest-Esztergom vonal –, pontosak a vonatok. Azokon a vonalakon pedig katasztrofális a helyzet, ahol olyan távolsági InterCityk közlekednek, amelyeket hatvanéves villanymozdonyok hajtanak – ezek az 50-es évek műszaki színvonalát képviselik és az üzembentartásuk óriási gondot jelent a MÁV-nak. Ilyen mondjuk a Budapest-Szeged vagy a Budapest-Debrecen vonal – mutatott rá Király.
Miközben az, hogy a vonatok 78,5 százalékban pontosak voltak, nem hangzik olyan rosszul, szubjektíve ennél számos utas rosszabbnak éli meg a helyzetet. Király szerint ebbe az is belejátszik, hogy a statisztikában csak a hat percnél hosszabb késést tartják számon, miközben az ennél rövidebb csúszás is gondot okozhat az embereknek.
A magyar vasút jellegzetessége, hogy a harmadik világbeli pályaállapotok és a balkáni színvonalú járműpark ellenére nyugat-európai minőségű szolgáltatást próbál nyújtani a MÁV-csoport, legalábbis, ami a menetrendet illeti – mondta Király. Tehát, elméletben jól megoldott a csatlakozási rendszer, csakhogy a késő vonatok mindent borítanak.
A teljes beszélgetést meghallgathatják a fenti lejátszóra kattintva.
2025. február 3., hétfő 8:48
Riporter: Szénási Sándor