„Köszönjük
Reggeli gyors

Szakszervezeti elnök: Jó lenne tudni, mit akart a költő a jegyár-visszatérítéssel

9/01/2025 14:59

| Szerző: Klubrádió

 | Szerkesztő: Vikár Anna Flóra

Egyelőre gyakorlatilag kivitelezhetetlennek tartja Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke, hogy visszatérítsék a jegyár felét a húsz percnél nagyobb késések esetében. Lázár szerinte azt is üzente a szerdán bejelentett intézkedéscsomaggal, megszerzi azokat a forrásokat, amelyek ahhoz kellenek, hogy növelhessék a pályasebességet. Ha megvalósulnak az ígéretei, az valós javulást hozhat a közösségi közlekedésben.

2025. január 09. Reggeli gyors - részlet l Meleg János 2025.01.09.
08:53
00:00
Ha 20 percnél többet késik a vonat a MÁV visszatéríti a jegyár felét, fejlesztik a mozdonyflottát, új IC kocsikat és buszokat szereznek be, felújítják a mosdókat az állomásokon – többek között ilyen ígéreteket tett szerdai sajtótájékoztatóján Lázár János a hazai közlekedés, elsősorban az állami vasúttársaság igencsak rázós elmúlt fél évére reagálva. A tíz, a buszos és vonatközlekedés felhasználói élményét javítani kívánó lépés közül többet idei vagy jövő évi határidőkhöz kötött a miniszter, aki ugyan nem ismerte el, hogy hibáztak, de közölte, levonták a következtetéseket és bocsánatot kértek az utasoktól.

Ez egy évindító beszéd volt, aminek az utasok számára nagyon fontos üzenete volt a jegyár-visszatérítés. Ugyanakkor jó lenne még kicsomagolni, hogy mire gondolhatott a költő? – reagált Meleg János a Reggeli gyorsban. A Vasutasok Szakszervezetének elnöke most még gyakorlatilag kivitelezhetetlennek tartja az ígéretet. Az utazóközönség részéről is nehéz elképzelni, ahogy több mint 20 perc késéssel megérkezik egy InterCity a Nyugatiba és akkor tömött sorokban állnak az emberek, hogy visszaigényeljék a menetjegy árának felét. Az is kérdés, hogy ki igazolná ezt azokon a járatokon, amelyek kalauz nélkül közlekednek? – vetette fel Meleg, aki szerint inkább vágyálomról van szó, mint realitásról.

Ha vissza is tudják téríteni a jegyárak felét, még jobb lenne, ha nem késnének a vonatok. Ehhez arra lenne szükség, hogy visszakapják a közösségi közlekedésből elvont forrásokat, hogy legyen pénz pályafelújításra és karbantartásra, a gördülőállomány bővítésére, korszerűsítésére. A pályasebességet akkor tudják növelni, ha lesznek felújítások, ha lesznek kocsik a megnövekedett utaslétszám kulturált szállítására, ha lesznek új mozdonyok, amelyek menet közben nem állnak meg, forgalombiztosan tudnak kiállni, egy új szerelvényt indulásra készen tudnak várni. Lázár a beszédében lényegében azt üzente, meg fogja szerezni a pénzt ezekre a szükséges fejlesztésekre, ha ez így lesz, akkor valós javulás is lehet – magyarázta a szakszervezeti vezető.  

Meleg elmondta, gőzerővel folyik olyan lestrapált kocsik felújítása, amelyek évek óta valamilyen állomáson, a forgalomból kivonva tengődtek. Ha minden igaz, a májusi határidőig mintegy 60 kocsit helyezhetnek üzembe újra. Ez része a Lázár által július elejéig ígért száznak, és ha forgalomba állnak, valódi enyhítést jelenthetnek.

A bejelentés a vonatkocsi-állomány bővítése mellett ezer busz beszerzéséről is szólt. A szakszervezeti elnök szerint itt van egy kérdés, aminek az eldöntését halogatja a kormányzat, pedig fontos lenne dülőre jutni, ez pedig az, hogy a párhuzamos közlekedést megszüntetik-e és ha igen, hogyan. Most vannak helyek, amelyek vonattal és busszal is megközelíthetőek – a párhuzamosság megszüntetésével ez vagy-vagyra módosulna. Ugyanakkor, nyilván bármilyen járat megszüntetése okoz érdeksérelmeket. 

A teljes beszélgetést meghallgathatják a cikk tetején elhelyezett lejátszóra kattintva.

Reggeli gyors/interjú Meleg Jánossal
2025. január 9., csütörtök 7:45
Riporter: Herskovits Eszter és Selmeci János