Király Bence: A vasúti mosdók és azok takarítása, ennyi a kormány mozgástere
28/05/2025 08:20
| Szerző: Klubrádió
Csatlakozó vonatok késése esetén és vonat kimaradása esetén nem fog fizetni a MÁV, emellett vasútfejlesztésként próbálja eladni Lázár János a mosdók felújítását, és a mindennapos takarítást, de ez 2025-ben alap, nem fejlesztés - mondta a Közlekedő Tömeg Egyesület elnökségi tagja a Klubrádió Reggeli gyors című műsorában. Király Bence úgy látja, a saját hibáját próbálja korrigálni a kormány a bérelt vonatok üzemeltetésével.
Király Bence a tegnapi közlekedési infóról elmondta, hogy a kormány két ígéret köré fűzte fel az eseményt: klímagaranciára és arra, hogy késésbiztosítást vezet be a vasúttársaság. Mindkettőt tüneti kezelésnek nevezte a közlekedési szakértő.
Lázár János közlekedési miniszter tegnap azt mondta, 2025 június elsejétől bevezetik a késési biztosítást, 20 perc késés esetén visszaadják a jegyár 50 százalékát. Komoly eredménynek tartja, hogy az állam a késésekért felelősséget vállal. A másik nagy ígéret a klímás járművek biztosítása volt mind a vasúton, mind a buszokon. A miniszter elmondása szerint sokkal körültekintőbben, alaposabban, erőforrásokat odacsoportosítva készülnek a nyári hónapokra, 250–300 busszal vágnak neki a vasút támogatásának. Lesznek légkondicionált MÁV-buszok, amik a forró napokon segítik majd a vasúttársaságot. Minden nap legalább egyszer biztosítanak klimatizált eljutást minden magyarországi településre a nyáron, ígérte.
Király Bence a bejelentésekről azt mondta, ezekben közös, hogy valójában tüneti kezelések, mert késés esetén, ha valaki visszakapja a pénzét, mert késik a vonat, attól még nem jut el időben a célállomására. Ráadásul a kártérítések kifizetése 3-4 milliárd forintjába fog kerülnia MÁV-nak, ami jelentős költség a vasúttársaság teljes éves költségvetésében: mintegy 1,5 százalék.
A 20 perc feletti késések viszonylag kis részét teszik ki a késésállománynak, de ha csak 5-10 percet késik egy vonat, akkor az utas például lekési a csatlakozását. Ezekre az esetekre nem fog vonatkozni a késési garancia. Az sem von maga után automatikusan kártérítést, ha kimarad egy járat - tette hozzá.
Elhangzott az is, hogy már 70 "új" mozdony forgalomba állt és jövőre még 30 forgalomba fog állni. Erről a közlekedési szakértő azt mondta, érdemes tudni ezekről, hogy ezek 20 éves bérelt mozdonyok, melyeket a MÁV Csoport külföldi lízingcégektől bérel. Ez a bejelentés is olyan problémára válasz, amelyet a kormány magának idézett elő, ugyanis három éve volt egy járműtender, ami 115 új villanymozdonyról szólt volna, de Lázár János visszavonta, mert elmondása szerint németekkel nem kíván barátkozni és most az a kormányzati "jó hír", hogy a 115 új mozdony helyett érkezik 130. Pedig az új mozdonyok vásárlása valószínűleg olcsóbb lett volna, mint a több mint 50 éves V43-as mozdonyok üzembentartása.
Most ott tartunk, hogy a kormány mozgástere a vasúti mosdók és azok takarítására terjed ki, itt akkor lesz nagyobb fejlődés és előrelépés, ha az állam a zsebébe nyúl és áldoz a vasútra.
A beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg (amennyiben appon keresztül érik el oldalunkat, a lejátszók nem jelennek meg, ezért az interjúk meghallgatásához, kérjük, lépjenek át a klubradio.hu-ra.)
2025.05.28., szerda 7.35
Riporter: Para-Kovács Imre