„Klubrádió
Reggeli gyors

Ki más nyerhette volna az autópálya-koncessziót, mint Mészáros Lőrinc és Szíjj László?

26/08/2022 13:03

| Szerző: Klubrádió

"Ez a két ember és a hozzájuk kapcsolódó klientúra nagyon jól fog ebből megélni anélkül, hogy innentől kezdve a folyamat bármelyik elemére közbeszerzést kellene kiírni" – mondta a Reggeli gyorsban Merényi Miklós, a K-Monitor munkatársa.

2022. augusztus 26. Reggeli gyors - részlet 22.08.26. Merényi Miklós
11:21
00:00
A kormány által korábban kiírt koncessziós eljárás eredményeképpen 1237 km gyorsforgalmi útszakasz üzemeltetési feladatát adja át az állam szeptember 1-től – írja a Magyar Közút Nonprofit Zrt. közleményében. Hogy mi volt a baj az állami kezeléssel, és miért éri ez meg az adófizetőknek, azt a kormányzat továbbra is titkolja.

Merényi Miklós elmondta, hogy nem volt nagy verseny a koncesszióért, viszont 35 évre eldőlt a gyorsforgalmi utak sorsa. Még nem derült ki, hogy az állam milyen számítások alapján jutott arra a döntésre, hogy átadja a Mészáros-Szíjj párosnak azt a munkát, amit eddig a Magyar Közút Nonprofit Zrt. végzett. A kormány arra hivatkozik, hogy az elkövetkező hét évben nem kapunk pénzt az Uniótól ezekre a fejlesztésekre, ezért valakinek finanszíroznia kell ezt, és ha ez nem az állam, akkor ki más, mint Mészáros Lőrinc és Szíjj László.

Forrás: Facebook
 

"Ez a konstrukció abból a szempontból nagyon érdekes, hogy máshol ez úgy néz ki, hogy van egy cég, ami épít, beszedi az útdíjat, vállalja a kockázatot és üzemelteti a rendszert, és ha elég ember használja az utakat, akkor ebből szép nyeresége van. Ezzel szemben nálunk ez úgy néz ki, hogy a következő 10-35 évben az állam vállalja, hogy egy csomó utat megépíttet ezzel a két piaci szereplővel, és tulajdonképpen nekik adja át annak a lehetőségét, hogy eldöntsék, hogy milyen pénzből, milyen konstrukcióban épüljön. Tulajdonképpen kölcsönt kapunk tőlük, amit 35 évig fizetünk vissza" – mondta Merényi. Hozzátette azt is hogy nagyon sok kérdés felmerül, például az is, hogy a gyorsforgalmi utakon kívül Magyarországon lévő több tizezer km egyéb útnak mi lesz a sorsa, nem üt-e vissza, hogy a vállalt fejlesztések csak a gyorsforgalmi utakat érintik?

Fotó: Pixabay
 

A K-Monitor munkatársa arról is beszélt, hogy az autósok lényegében semmit nem fognak észrevenni ebből az egészből, az útdíjat továbbra is az állami útdíjcégnek fizetjük, és ők fizetnek tovább a koncesszornak.

"Az a legsúlyosabb kritikánk ezzel a konstrukcióval kapcsolatban, hogy ez a két ember és a hozzájuk kapcsolódó klientúra nagyon jól fog ebből megélni anélkül, hogy innentől kezdve a folyamat bármelyik elemére közbeszerzést kellene kiírni" – mondta Merényi Miklós.

A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.

Reggeli gyors/interjú Merényi Miklóssal
2022.08.26., péntek 07:35
Riporter: Pálinkás Szüts Róbert