„Klubrádió“
Élőben a városból 2.0 - Autótól a Zebráig

Gépjárművezetőknek: Keresd a gyalogost!

27/05/2020 15:41

| Szerző: Klubrádió

A gyalogosok biztonsága, a zebrák megközelítése volt a fő téma az Élőben a városból című műsorunkban. Egy baleseti helyszínelő tanácsait hallhatták.

2020. május 27. Élőben a városból - részlet 20.05.27. Vörös László
25:35
00:00

Mit csinál a baleseti helyszínelő? Miután Vörös László már többször volt a műsor vendége, hallgatóink ilyen személyesebb kérdéseket is feltettek neki, és nem csak a megjelölt szűkebb témával kapcsolatban érdeklődtek. Így kiderült, hogy a helyszínelő bizonyítékokat keres. Féknyomot, egy törött alkatrészt, netán egy leesett sárdarabot, szóval bármit, ami közelebb visz annak rekonstruálásához, hogy mi történt a baleset előtt és közben. Fontos, hogy a helyszínelő nem állapít meg felelősséget, ő pártatlan attól függetlenül, hogy milyen megbízásból dolgozik. Tényeket rögzít, a többi a műszaki és más szakértők dolga. Sok szörnyű helyzetet lát, ezeket nem mindenki tudja elviselni, de ha az ember távol tartja magát, akkor fel tudja dolgozni a látottakat. Vörös László elmondta azt is, hogy közvetlen összefüggés nem látható az időjárás és a balesetek száma között, mondjuk esőben lassabban hajtanak az emberek, de kemény időszak például egy ónos eső. A tömegközlekedésben tapasztaltak szerint a 14-15 óra közötti időszakban viszont jellemzően több a baleset. Feltehetően azért, mert sokan végeztek már addigra a munkával, kezdenek kiengedni, lazulni, már otthon érzik magukat, és ilyenkor az utolsó kanyar is veszélyes lehet.

Halálos baleset Budapesten
 

A közlekedési balesetek több emberi oldaláról is szó volt. Olyan gépjárművezetőket faggattak, akik már túl voltak az egymillió balesetmentes kilométeren. Volt egy közös jellemzőjük: mindannyiuknak rendezett volt a családi háttere. Ennél fényesebb bizonyíték nemigen kell. A balesetekben sokszor szerepet játszik a szenzomotorikus koordináció hiánya. Többnyire nincs arra idő, hogy kitaláljuk, melyik is a fékpedál, és az hol van, melyik lábbal kell megnyomni. A határozott, kemény vészfékezést külön is meg kell szokni. A másik fontos tényező a csatornakapacitás. Az információk, érzések, hangok, képek végül egy csatornán kerülnek be az agyba, annak az áteresztő képessége a mentális állapotunktól,a fáradtságtó is függ. Adott esetben nem az történik, hogy a szemünk nem érzékeli a közeledő villamost, hanem az, hogy az információ nem jut el a megfelelő helyre. Vezetés közben fontos a tudatosság is. Tudnunk kell, hogy hová megyünk, hogyan jutunk oda, mit kell tennünk, hogy elérjük a célunkat. Hasonlóan fontos a kreativitás. Amikor teljesen ismeretlen szituációba kerülünk, olyanba, amilyet még nem éltünk át, akkor a helyzet megoldásához korábbi, hasonló tapasztalatokat kell elővennünk, és azokból összerakni a helyes megoldást.

Végül a fő témáról, a gyalogosok biztonságáról a zebrán. Az alapvető szabályok Vörös László szerint 3 pontban foglalhatók össze.

1.   Ha az átkelőhelyre már lelépett a gyalogos, vagy még áll ugyan, de a viselkedéséből kiderül, hogy át akar menni, akkor át kell engedni.

2.   Ha nem egyértelmű a gyalogos szándéka, akkor csökkenteni kell a sebességet annyira, hogy ha elindulna, akkor mi meg tudjunk biztonságosan állni.

3.   Ha valami eltakarhat egy embert, mondjuk egy szabálytalanul parkoló autó, egy konténer, egy nagyobb bokor, vagy bármi, akkor számítanunk kell arra, hogy valaki van mögötte, és elénk léphet.

Tehát a zebrához közeledve mindig keressük a gyalogost!

A műsor ismétlés volt. A beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: MTI/Rosta Tibor.

Élőben a városból
2020.05.27. 13:00
Műsorvezető: Fábián László