„1%
Reggeli gyors

A 2022-es kampányban mindenkire szükség lesz

19/10/2021 12:38

| Szerző: Klubrádió

Az előválasztással kapcsolatos felmérésről beszélgetett Dési János a Reggeli gyorsban Virág Andreával, a Republikon Intézet stratégiai igazgatójával. 

2021. október 19. Reggeli gyors - részlet 21.10.19. Virág Andrea
08:42
00:00

Az egyik legnagyobb meglepetés az óriási részvétel volt a második fordulóban. Összesen a két fordulóban 853 ezren mentek el, ami nagyon nagy sikernek mondható. Az első fordulós szavazók közül nagyjából 190 ezren nem voksoltak a második fordulóban. Ez több, mint a Jakab Péterre és Fekete-Győr Andrásra leadott szavazatok száma, így feltételezhetően a Márki-Zay Péternek visszalépő Karácsony Gergelyre szavazók közül is sokan otthon maradhattak a második fordulóban. Arra viszont kevésbé lehetett számítani, hogy – nagyrészt Márki-Zay Péter mozgósító erejének köszönhetően – 220 ezer embert be tudott vonzani a második forduló – vetett számot a Republikon igazgatója. 

Virág Andrea
 

A politológus elképzelhetetlennek tartja, hogy a Fidesz mozgósítani tudta volna a szavazóit, hogy százezres nagyságrendben elmenjenek aláírni egy ellenzéki értéknyilatkozatot, megadva az összes adatukat. Szerinte a megnövekedett szavazatszám annak tudható be, hogy egyrészt Márki-Zay Péter – a megnövekedett (média)felhajtásnak is köszönhetően – be tudott vonzani új szavazókat, másrészt technikai szempontból az egész ország egy választókerülethez tartozott, tehát országosan mindenki ott szavazhatott ahol akart.

Dobrev Klára az első fordulóhoz képest majdnem 70 ezer új szavazót tudott mozgósítani. Az ő szavazói az ellenzéki táboron belül is a határozottan baloldali szavazók voltak. Stratégiája is nagy részben arra épült, hogy a visszalépett Karácsony Gergely baloldali szavazóit is meggyőzze, hogy rá szavazzanak – vélte Virág, majd rátérve a másik jelöltre hozzátette, hogy az jól látszott, hogy Márki-Zay Péter tényleg meg tudja szólítani a valószínűleg kicsit bizonytalanabb, de az ellenzék felé nyitott szavazókat is.

A Republikon Intézet elemzése jól mutatja, hogy nem kifejezetten földrajzi, hanem szociális alapon különböznek a két jelölt szavazói. Ez mind arra erősít rá, hogy a 2022-es kampányban mindenkire szükség lesz – mondta Virág Andrea, a Republikon Intézet stratégiai igazgatója

A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.

Reggeli gyors/interjú Virág Andreával
2021.10.19., kedd 7:34
Riporter: Dési János