„Köszönjük,
A lényeg

Fizetős M0: Karácsonyék szerint dugót okoz, a minisztérium szerint a megyei matrica a megoldás

9/09/2023 10:52

| Szerző: Klubrádió

Plusz 6000 autó okozna dugót és környezetszennyezést Budapesten és az agglomerációs bevezető utakon a főváros szerint, ha a teljes M0-t fizetőssé teszik. Lázár minisztériuma szerint épp az utakat rendszeresen, kis szakaszokon használóknak találták ki a megyei bérletet, ami évi 5720 forint.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a teljes M0-s autóutat fizetőssé tenné. Évi 150 milliárd forint pluszbevétel reményében alakítaná át Lázár János minisztériuma az útdíj szabályokat. Ennek részeként az M0-s (be nem fejezett) Budapesti körüli körgyűrű M1-es és M5-ös, illetve M4-es és M3-as autópályákat összekötő szakaszának használatáért is fizetni kéne.

Karácsony Gergely főpolgármester szerint ezzel a budapestieknek okoznak kárt. A Fővárosi Önkormányzat azzal számol, hogy ha a terv megvalósul, akkor napi nagyjából 6000 autó kerülheti el az elkerülő útnak szánt M0-t, dugókat és környezetszennyezést okozva ezzel Budapesten belül és az agglomerációs bevezető utakon – írta meg a 24.hu

A lap arról kérdezte az önkormányzatot, hogy mik azok a tényadatok, amelyek alapján többletdugóval számolna. Válaszukban kiemelték, hogy a körgyűrű egészének fizetőssé tétele magába foglalja a Dunán átívelő Megyeri és Deák Ferenc hidat, valamint a Ráckevei (Soroksári) Duna felett átívelő hidat is, így "hídvámot" emlegettek. Kifogásolják, hogy ezzel a lépéssel, az eleve is a legnagyobb forgalmat bonyolító Árpád hídra (északon) és Rákóczi hídra (délen) terelődne át a legtöbb autós. Ráadásul a fizetési kötelezettség a BKK – az utasokat "Budapestről Budapestre" szállító buszaira is vonatkozna.

Az önkormányzat sajtóosztálya közölte, a Budapesti Közlekedési Központ az Egységes Forgalmi Modell segítségével vizsgálta a díjfizetés bevezetésének várható forgalmi hatásait a városi úthálózaton. Térképen is bemutatták, hogy saccolják meg a változtatás következményét.

A fővárosi önkormányzat modellje az esetleges változásról. A zöld szín azt jelzi, hogy hol csökken, a piros pedig azt, hol nő a forgalom – Ábra: Budapest Főváros Önkormányzata
 

A minisztérium nem ért egyet a kritikával, ugyanis a vármegye matrica szerintük megoldja a kérdést, amit épp azoknak találtak ki, akik csak kisebb szakaszokon közlekednek rendszeresen. Ezt 5720 forintos áron megvehetik az autósok és egész évben közlekedhetnek vele – reagált a tárca a 24.hu megkeresésére.

A lap Vitézy Dávidot, korábbi közlekedési államtitkárt is kérdezte az ügyben, aki szintén nem értett egyet a fővárossal, szerinte nem lesz érdemi hatása Budapest közlekedésére a lépésnek. Elmondta, korábban is az volt a terv, hogy a teljes körgyűrű fizetős lesz. Eddig egyes szakaszok nem közlekedéspolitikai döntés miatt, hanem a rájuk költött uniós források magasabb arányú uniós elszámolhatósága miatt maradtak ki, az 5 éves fenntartási időszak lejártával azonban már nem kell, hogy ingyenesek maradjanak.