„Köszönjük,
A lényeg

A boltok trükköznek az infláció miatt

1/08/2022 13:39

| Szerző: Klubrádió

Mennyiségi csökkentéssel, "zsugorinflációval" próbálják az pénzromlás miatt megcsappant vásárlói kedvet megtartani a boltláncok. Valós hatása nincs, a vásárló az inflációnak megfelelő mértékben többet fizet egy termékért, de valamelyest kisebb kiszerelésben, így a vásárlók nem érzik annyira a drágulást.

Sok esetben a csomagolások átalakításával, illetve a kiszerelésekkel trükközve érik el a boltok, hogy egyes termékeknél kevésbé látványosan érvényesüljön az inflációs hatás az élelmiszerboltokban – írja a Napi.hu.

A portál kitért arra, hogy a "zsugorfláció" lényegében nem más, mint egy kedélyjavító szolgáltatás: az ember nem érzi annyira a drágulást, miközben az pontosan ugyanannyira eléri. A pénze ténylegesen kevesebbet ér, mint egy hónappal korábban, ténylegesen kevesebbet tud vásárolni, csak ez nem tűnik fel neki a boltban.

Ha egy csokoládé egy kilogrammra vetített egységára 1000 forint, akkor a 100 grammos csokoládét 100 forintért lehet megvenni, a 80 grammos kiszerelést pedig 80 forintért. Amikor a csokoládé kilós ára 1200 forintra emelkedik, akkor egy 100 grammos darab már 120 forintba kerül. Itt jön a képbe a csomagolás: ha a terméket 80 grammonként kezdik árulni, akkor máris csak 96 forint az ár. A boltok ilyenkor a 4 forint különbözetet jellemzően haszonként tudják elkönyvelni, és inkább 100 forintra árazzák a kisebb csomagolást, miközben a rutinvásárló az áremelkedést akár észre sem veszi.

Jellemzően sajátmárkás termékeknél vezetik be legelőször a legrammozást a boltláncok. Jellemzően a pékáruk, a feldolgozott tejtermékek és bizonyos szalámik, kolbászok esetében vezetik be ezeket a megoldásokat. Az átlagfogyasztó most a boltokban láthat is bőven 80 grammos szalámikat vagy 400 grammos tejfeleket (itt egyébként még öt éve teljesen elterjedtek voltak a spórolós, 500 grammos változatok).