Köszönjük, hogy támogattak minket.
Mozgóképizmus

Thalia punknői – 4. rész: Grace Kelly

8/06/2025 13:42

| Szerző: Timár Ágnes/Klubrádió

 | Szerkesztő: Bárkay Tamás

Negyedik, és egyben ideiglenesen záró epizódjához érkezett a Mozgóképizmus különkiadása. A rendhagyó széria, amely négy olyan legendás művész életútját követi végig, akik nem hajoltak meg a stúdió- vagy éppen a politikai rendszer előtt. Ez alkalommal Grace Kelly került a műsor fókuszába.

2025. június 07. Mozgóképizmus (2025. június 07., szombat 13:30)
28:13
00:00
Műsorvezetők: Timár Ágnes Szerkesztők: Timár Ágnes

Rácz Ráchel, film- és színháztörténész Ruttkai Éva, majd Katharine Hepburn és Mezey Mária után ismét egy külföldi híresség tehetségét méltatta.

A beszélgetésből kiderült, hogy Grace Kelly számára nem jelentett újdonságot a stúdiórendszer szigorú szabályai szerint élni, hiszen gyerekkorától korlátok, határok vették körül. Ugyanakkor ez nem jelentette azt, hogy elfogadta vagy éppenséggel betartotta azokat.

 
Grace Kelly
wikipedia
 

A jómódú, philadelphiai család szigorú katolikus hitet, ezáltal egyházi iskolát utalt ki a legkisebb gyereknek, Grace-nek is.

Tekintve, hogy az apácák közt sem volt érzelemdús az élete, hazatérve pedig nem változott semmi, ismét a versenysportok és társadalmi konvenciók váltogatták egymást, otthagyta a szülői házat, és New York-ba költözött, már azzal a céllal, hogy színész legyen. Rácz Ráchel kihangsúlyozta, ez a bohém, szabad közegben való mozgás volt Grace Kelly életének legboldogabb szakasza.

Itt ismerte meg hivatását és első, talán igazi nagy szerelmét is, habár a férfi zsidó származása kizáró tényező volt a Kelly család számára.

A színpadi sikerek után először a tévét, majd a mozi világát hódította meg. Egészen addig tehetségét nem vitatták, de Hollywoodban új korszak következett a számára.

Filmtörténész vendégünk elmondta, Kelly rosszul viselte, hogy a stúdiók csak a szép nőt látták benne; azt akarták szerződtetni, marketing céllal randiztatni és skatulyába téve szerepeltetni.

A színésznő a felsőbb „utasításoknak” nem engedett, és bár a köré kitalált karakterből hiába akart, nem tudott kitörni, mindig érkezett egy rendező, aki meglátta benne a művészt.

Így lett egy ideig az amerikai pályafutását akkor kezdő Hitchcock visszatérő színésznője is.

Ahogy egy-egy nagyobb románc is megjelent az életében, de elkötelezni nem tudta magát.

A monacói herceg imponáló lánykérésére már a számára elegendő, sok különböző szerepben magát kipróbáló, a harmincévesen szinte vénlánynak számító és a már családra vágyó színésznő mondott igent.

Grace Kelly számára egy másfajta nyilvános szerep következett – mondta el a kutató. Egyfajta szintlépésnek tekintette a társadalmi, a sok karitatív munkát, a családanyaként való helytállást Kelly.

Hogy a házasság megalkuvás volt, talán némi pánikreakció arra, hogy egyedül marad, hamar világossá volt. Azonban a környezete által ismert labilis kedélyállapota nem a boldogtalan házasságának volt az eredménye. Grace Kelly mindig is küzdött depressziós időszakokkal, amelyek idővel egyre mélyebbekké váltak. A mindenben kapaszkodót kereső egykori filmcsillag a spiritualitásra nyitottan csatlakozott egy közösséghez, amely szinte szektaként működött. Önmagában persze ez a csoport sem tehető meg Kelly 1982-es haláláért felelősnek. Azonban a fenti tényezők együtt valószínűsítik, hogy autójával nem véletlenül nem követte a kanyart a szerpentinen.

Rácz Ráchel hangsúlyozta, talán az első szabálysértés, amely New Yorkba vezette volt az az út, amit követnie kellett volna, azonban az akkori terápiás lehetőségek, valószínűleg nem tették volna felhőtlenebbé az egyébként boldog időszakot, hiszen Grace Kelly gyerekkorától datálható családjának való megfelelési vágya írt felül minden új időszakot az életében.

A teljes adást a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg. (Amennyiben appon keresztül érik el oldalunkat, a lejátszók nem jelennek meg, ezért az interjúk meghallgatásához, kérjük, lépjenek át a klubradio.hu-ra.)