Köszönjük, hogy támogattak minket.
Mozgóképizmus

Szociális érzékenység, mint politikai eszme – 79. epizód 

27/04/2025 13:32

| Szerző: Timár Ágnes/Klubrádió

 | Szerkesztő: Bárkay Tamás

A Mozgóképizmus legutóbbi adásában végére értünk a szociális alapú politika megjelenését vizsgáló sorozatunknak. Az ígértek szerint két hazai alkotáson keresztül néztük meg, mit jelentett az újbaloldal Magyarországon a rendszerváltás utáni években.

2025. április 26. Mozgóképizmus (2025. április 26., szombat 13:30)
26:13
00:00
Műsorvezetők: Timár Ágnes Szerkesztők: Timár Ágnes

Paár Ádám, történész-politológus az újbaloldal nevű zárófejezetben a szociális igények kielégítésére törekvő politikai erőket elemezte. Az előző héten az Egyesült Államokban elsősorban a civil szférában megjelenő követeléseket mutatta be.

Többek között a Brian élete és a Forrest Gump című filmek egyes jelenetein keresztül ismertette a ’68-as amerikai egyetemisták baloldali eszmék iránti vonzalmát.

 
Brian élete: a forgatás
 Facebook
 

Ezeknek a fiataloknak a szocializmusról jobbára téves elképzeléseik voltak, miközben a Szovjetunió tagállamaiban, a legtöbben egy szabad, demokratikus életről ábrándoztak.

Álmaik a rendszerváltással valóra váltak, habár nem feltétlenül úgy, ahogy képzelték.

Ennek a jelenségnek a hazai filmes megjelenítéseiről is beszélt a 79. epizódban Paár Ádám, a Méltányosság Politikaelemző Központ munkatársa. Előtte azonban lezárta korábbi elemzését az Egyesült Államokban tapasztalt szociális törekvésekről.

 
Topm Hanks, azaz Forrest Gump
Facebook
 

A hetvenes évektől napjainkig foglalta össze, miként igyekeztek elnyerni a munkásosztály szimpátiáját mind a demokraták, mind a republikánusok, eltérő kiindulási pontokkal, és változó eredménnyel.

Majd átkanyarodtunk Magyarországra, és Fekete Ibolya két rendszerváltás után készült művét alapul véve vizsgáltuk az újbaloldal megszületését.

A Bolse Vita és a Chico is rámutat arra, hogy az átlag magyar ember kiábrándultsága abból fakadt az 1990-es évek elején, hogy valamiféle senki földjén érezte magát. Egyes karakterek esetében pedig kifejezetten a csalódottság, a becsapottság érzését jeleníti meg a rendező. Azoknál, akik hittek az előző rendszerben, és szembesülniük kellett azzal, hogy a szovjet típusú szocializmus megbukott. Ők, ha kellett világgá mentek, hogy új terepet és módot keressenek a baloldaliságuk megélésére. Vagy, ha nem találtak más lehetőséget, az erőszak nyelvét választották.

Paár Ádám összefoglalta, hogy jelenleg káosz jellemzi a szociáldemokrata, illetve baloldali politikai erőkhöz való viszonyulást az európai országok többségében, és ismeretlen kimenetelű az eszme sorsa.

Ezzel a résszel lezártuk a szociális alapokon nyugvó politika történetének vizsgálatát. És mielőtt belekezdünk egy újabb -izmus kitárgyalásába, néhány hétig új minisorozatunkat, a Thalia Punknőit hallgathatják meg, amelyben olyan legendás női színészekről beszélgetünk, akik a szakma és a hatalom szabályaira nemet mondtak, de tehetségük a pályán tartotta őket.

A teljes adást meghallgathatják a fenti lejátszóra kattintva. (Ha appon keresztül éri el oldalunkat, a lejátszó nem jelenik meg, ezért a hanganyag meghallgatásához, kérjük, lépjen át a klubradio.hu-ra.)

Mozgóképizmus
2025. április 26, szombat 13:30
Műsorvezető: Timár Ágnes