Köszönjük, hogy támogattak minket.
Mozgóképizmus

Thalia punknői – 1. rész: Ruttkai Éva

18/05/2025 14:48

| Szerző: Timár Ágnes/Klubrádió

Elindult a Mozgóképizmus különkiadása, Thalia punknői címmel. Rácz Ráchel színház-, és filmtörténésszel néhány héten keresztül, olyan legendás női színészekről beszélgetünk, akiket nem tört meg sem szakmai, sem politikai rendszer. Elsőként Ruttkai Éva figurája elevenedik meg a műsorban.

2025. május 17. Mozgóképizmus (2025. május 17., szombat 13:30)
28:42
00:00
Műsorvezetők: Timár Ágnes Szerkesztők: Timár Ágnes

Mielőtt a következő izmust elemeznénk Paár Ádám, történész-politológussal, amolyan intermezzoként beiktatunk egy film- és nőtörténeti minisorozatot.

Magyar és hollywoodi hírességek életútját foglaljuk össze a színművészet aranykorából. Persze ez más-más időszakot jelent hazánkban és az Egyesült Államokban. Utóbbi a harmincas években virágzott – azóta már tudjuk, hogy jellemzően a külvilág felé mutatta elbűvölő arcát, ugyanakkor hazánkban mind a filmkészítés, mind a színház a hatvanas években élte talán a legpezsgőbb korát, de az mindenesetre biztos, hogy ebben az időszakban lettek sztárok azok, akik azóta valóban a kulturális élet ikonjaivá váltak.

Minisorozatunkban olyan művészeket ismerünk meg közelebbről, akikről nem feltételeztük, hogy bármilyen harcaik lettek volna a „takarásban”. Azt legalábbis biztos nem, hogy ők kerekedtek felül.

A négy színész életét feltáró sorozat első részében Ruttkai Éváról beszélgettünk Rácz Ráchellel.

1961. A Magyar Rádió 1-es stúdiója Shakespeare: Rómeó és Júlia című drámája alapján készült rádiójáték felvételekor, Ruttkai Éva színművésznő
 
1961. A Magyar Rádió 1-es stúdiója Shakespeare: Rómeó és Júlia című drámája alapján készült rádiójáték felvételekor, Ruttkai Éva színművésznő
Fortepan.hu / Szalay Zoltán
 

A színház-, és filmtörténész arra helyezte a hangsúlyt, hogy Ruttkait valójában teljesen félreértelmezte a saját kora. A Butaságom történetéhez hasonló filmek miatt bekerült egy olyan bájos, de ártalmatlan skatulyába, amely egyáltalán nem tetszett neki. Színházi szerepei ezt gyakran ellensúlyozták.

Az is kiderült a beszélgetésből, hogy bár nem így emlékszik rá az utókor elsősorban, Ruttkai Éva néhány évesen gyerekszínészként kezdte pályáját a Vígszínházban. A vérében volt a szakma.

Fontosabb filmes és színházi szerepei mellett, emberi és szakmai kapcsolatairól is beszélt a kutató. A széles nyilvánosság számára ismert két nagy szerelme Gábor Miklós, majd Latinovits Zoltán mellett Várkonyi Zoltán volt nagy hatással Ruttkai pályafutására.

Rácz Ráchel elmondta, a színművész erős igazságérzete miatt valószínűleg az Abigél című tévésorozatbéli szerepe, Horn Mici figurája állt a legközelebb a valódi személyiségéhez. Példaként egy olyan esetet hozott a második világháború idejéről, amely szerint Ruttkai Éva egy őt bántalmazó nyilast ösztönösen megütött volna, ha az édesanyja nem állítja meg.

A már felnőtt Ruttkainak néhány évig az jelentette a legnagyobb küzdelmet, hogy meggyőzze a nézőket, nem olyan, mint Ferrari Violetta, akihez mindig hasonlították.

Mivel Ferrari disszidált, Ruttkai tehetsége pedig egyre nyilvánvalóbb lett, ez a teher lekerült a válláról.

A következő héten egy újabb művész lesz a főszereplője a Mozgóképizmus különkiadásának, a Thalia punknőinek. Akkor egy amerikai legendáról beszélgetünk.

A teljes adást meghallgathatják a fenti lejátszóra kattintva. (Ha appon keresztül éri el oldalunkat, a lejátszó nem jelenik meg, ezért a hanganyag meghallgatásához, kérjük, lépjen át a klubradio.hu-ra.)

Mozgóképizmus
2025. április 19., szombat 13:30
Műsorvezető: Timár Ágnes