„Köszönjük,
Megbeszéljük...

Szalma Botond Szíjj László új luxusjachtjáról: Ennyi pénzt nem tartanék egyetlen vasban

30/07/2021 23:30

| Szerző: Klubrádió/L.Cs.

 | Szerkesztő: Lőrincz Csaba

Indokolatlanul nagy összeg lenne magáncélra megvásárolni egy akkora jachtot, mint amilyet Szíjj László offshore cége vett, Szalma Botond, a Mahart egykori vezérigazgatója. Csak a fenntartási költségekre éves szinten a jármű árának mintegy 10 százalékát kell kifizetni.

2021. július 30. Megbeszéljük - részlet 21.07.30. Szalma Botond
12:40
00:00

Az Átlátszó cikke alapján a Klubrádió is megírta, hogy a Szíjj László offshore cége által megvásárolt új luxusjacht mintegy 8 méterrel hosszabb a Lady MRD-nél, és az egyedi megrendelésre készülő (Custom) jachtok közül a megajacht kategóriába tartozik. A hírportál szerint a hajóról kevés információ lelhető fel az interneten, azt például lehet tudni, hogy három szintes, azt viszont nem, hogy hány kabin van benne, vagy hogy mennyibe kerül. Ugyanakkor van egy hasonló típusú hajó, az AJ, amelyet 2020-ban adtak el 30,2 millió euróért (10,5 milliárd forint).

Szalma Botond, a Mahart egykori vezérigazgatója, egykori kereszténydemokrata politikus azt mondta a Klubrádiónak, hogy meglehetősen indokolatlan több mint 30 millió eurót egy ilyen hajóra kiadni, ha csak magáncélokra használják. Személy szerint csak akkor ruházna be egy ilyen járműbe, ha azt kiadná. Heti 250 ezer dolláros bérleti díjjal viszonylag hamar visszahozná az árát. Arra azonban semmiképp nem alkalmas, hogy haveroknak, külügyminisztereknek adja ki lényegében ingyen. Mint kifejtette, magáncélokra nem célszerű egy ilyen beruházás. "Ennyi pénzt nem fektetnék egyetlen vasba" – tette hozzá.

Külön felhívta a figyelmet, hogy mint minden jármű esetében nem a vétel a magas, hanem a fenntartási költségek. Általánosan a vételi ár 10 százalékába kerül a fenntartás éves szinten. A 75 lábnál (kb 23 méter) hosszabb hajókon általában már van személyzet. Ehhez jönnek a kikötői költségek, a bunker gázolaj költsége, a fenntartási költségek, a biztosítási költségek. Ezek egy ilyen luxuskategóriájú jármű esetében hatalmasak. Ezt pedig csak olyanok tudják megengedni, akik ingyen kapják a pénzt – utalt Szalma arra, hogy Szíjj László egy másik cége, a Duna Aszfalt elképesztő mennyiségű állami megrendelést nyert.

KDNP - Szalma Botond felfüggesztett fővárosi elnök fegyelmi
 
Szalma Botond Fotó:
MTI/Kovács Tamás
 
 

Nem mezei pincérek és sofőrök alkotják a személyzetet

A Benetti hajógyár "custom" modelljei egyikén (a pontos típust nem ismerjük) 5 kabint tartanak fent a 7 személyzetnek, és 6 kabint 12 utasnak. Szalma hangsúlyozta "ide nem elég egy B kategóriás jogosítvány". Bizonyos tengerészeti végzettség nélkül egyes biztosítók nem kötnek üzletet. Ez pedig azt jelenti, hogy a személyzet fizetése is jóval magasabb, mint egy egyszerű felszolgálóé, vagy sofőré.

Több, drágább biztosítás

A felelősség-, gép- és törésbiztosítás mellett a személyzetet is biztosítani kell. Becslése szerint egy ilyen méretű hajó biztosítási költsége legalább 10 ezer euró, de inkább 25 ezer.

A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.

Megbeszéljük.../interjú Szalma Botond
2021.07.30., péntek 16:45
Riporter: Bolgár György