„Zajlik
Esti gyors

Szakértő: Az utasokkal szúrna ki "Lázár János közlekedés-visszafejlesztésügyi miniszter" új terve

21/12/2023 20:56

| Szerző: Klubrádió

A hírek szerint márciustól nem lehet BKK-jeggyel vonatozni, hévezni és volánbuszozni Budapesten, miután az Építési és Közlekedési Minisztérium szerint a főváros kétmilliárddal tartozik. Spohn Márton, a Közlekedő Tömeg egyesület alelnöke szerint ennek közlekedési szempontból semmi értelme, hatalmi harcról lehet szó Lázár János miniszter és a kormány között. Hozzátette: nem a fővárosi vezetést hajszolják további költségekbe, hanem az utasok kerülnek pénzügyileg nehéz helyzetbe.

2023. december 21. Esti gyors - részlet 2023.12.21 Spohn Márton
08:03
00:00

Csütörtöki hír, hogy elképzelhető, a Budapest-bérlet nem lesz érvényes a MÁV, a HÉV és a Volánbusz járataira. Spohn Mártont, a Közlekedő Tömeg egyesület alelnökét az Esti gyorsban arról kérdeztük, hogy mi értelme ennek a rendelkezésnek.

Azt mondta, ez egyelőre még csak hír, senki sem erősítette meg, hogy végleges döntés lenne, de már az is sajnálatos, hogy másfél héttel az újév előtt ilyen bizonytalanságban tartják az utasokat. Ennek a hírnek közlekedési, szakmai szempontból semmi értelme, hatalmi harcról lehet szó a kormány és a főváros vezetése, illetve Lázár János közlekedési miniszter és a kormány között is.

Jelezte, itt olyan járatokról is szó van, mint a csepeli HÉV, amely el se hagyja a főváros közigazgatási határát, mégis, miután Tarlós István volt főpolgármester lepasszolta, állami üzemeltetésű lett, Csepelen pedig erős a kormánypárt. Ide érthető a hegyvidéki 22-es buszcsalád is, amely ugyan kék, de a Volán üzemelteti, és az a kerület is inkább kormánypártinak számít, tehát nehezen magyarázható, hogy ez koordinált kormánypárti intézkedés lenne, és nem „Lázár János ötletbörzéjének következő eleme”. Itt nem a fővárosi vezetést hajszolják további költségekbe, mert nem tudnak párhuzamos HÉV-vonalakat kiépíteni, hanem az utasok kerülnek pénzügyileg nehezen elviselhető helyzetbe – összegezte a szakértő.

A H5-östől a H9-esig a budapesti HÉV-vonalak infrastruktúrája és a pályája is leamortizálódott, és ez jellemző a hagyományosabb MÁV-vonalakra is. Spohn Márton felidézte: korábban Vitézy Dávid egykori BKK-vezető, majd államtitkár vezetésével létrejött a budapesti agglomerációs vasúti stratégia, amelynek az volt a célja, hogy minél többen használják a vasutat nemcsak elővárosi, hanem akár városon belüli utazásra is. Lázár János nem titkolta, hogy ezt a stratégiát „sóval akarja behinteni”, de úgy tűnik, azzal se elégszik meg, hogy leállítja a fejlesztéseket, hanem az a cél, hogy azok se használják Budapesten a vasutat, akik eddig még ilyen állapotok ellenére is azzal utaztak.

Azt mondta, ez az intézkedés minden budapesti közlekedését érinti, mert sok ember utazása ellehetetlenül a két bérlet súlyosabb ára miatt, és ez a buszokon okoz majd zsúfoltságot, akik meg emiatt visszaülnek az autóba, azok a torlódást, légszennyezést növelik. Lehet, hogy sokan fel sem fogják, ez mekkora kiterjedésű probléma – jegyezte meg a szakértő. Példaként felhozta, hogy akik a Volán által üzemeltetett, említett 22-es mellett az 55-ös vagy a 94-es buszcsaláddal utaznak, ha ezt „Lázár János közlekedés-visszafejlesztésügyi miniszter” tényleg meglépi, akkor a megállókból eltűnik a BKK-automata, a Futár-kijelzőn nem jelenik meg a járat és külön bérletet is kell venni.

Spohn Márton úgy fogalmazott: az biztos, hogy jó ürügy a minisztérium által említett elszámolási vita, de ennek nem kellene tételnek lennie egy csaknem kétmilliós nagyváros esetében. A következtetés az, hogy politikai vita van a főváros és a kormány, illetve konkrétan „Lázár János és minden közlekedni akaró ember között”.

A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.

Esti gyors
2023. december 21., csütörtök 18:20
Műsorvezető: Hardy Mihály