„Vásároljon
Reggeli gyors

"Orbán fütyül a brüsszeli figyelmeztetésekre"

17/02/2021 08:11

| Szerző: Kárpáti János

Továbbra is téma a médiaszabadság a világsajtóban, elsősorban a Klubrádió elhallgattatása miatt. Nem csak a magyar, hanem a lengyel és a szlovén kormány tevékenységével is foglalkoznak a lapok.

2021. február 17. Reggeli gyors - Lapszemle 21.02.17. Kárpáti János
00:00
00:00

Nyilván sokan hallottak arról a tegnapi hírről, hogy a Médiatanács ismét elővette a 92.9-es frekvencia pályázatának az ügyét, miután állítólag visszalépett a Klubrádió második versenytársa is. A külföldi hírportálokon nem találtam nyomát ezzel kapcsolatos frissebb értesüléseknek, és a témához kapcsolódó kommentárok minden jel szerint még ennek a feltételezett fejleménynek az ismerete nélkül íródtak. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az ügy remélt továbbgördülése levonna bármit is az általánosabb jellegű kommentárok érvényéből.

Az elszigetelt Magyarország és a globális világ – A DK kon
 
Paul Lendvai
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

A médiaszabadság felszámolói

Nézzük például Lendvai Pál véleménycikkét a bécsi Der Standardban. A médiaszabadság felszámolói című írásában a szerző megállapítja: Magyarországon már nincsenek nagy példányszámú szabad újságok, és az RTL kivételével nincs valóban független tévé-, illetve rádióállomás. Pedig – emlékeztet Lendvai – már Thomas Jefferson is úgy vélekedett 1787-ben, hogy a sajtó a társadalom vészharangja, és ha vannak újságok, de nincs kormány, az még mindig jobb helyzet, mint az, ha van kormány, de nincsenek újságok.

A Der Standard kolumnistája szóvá teszi: múlt pénteken, amikor Orbán Viktor miniszterelnök az úgynevezett interjúja során önmaga és kormánya járványügyi eredményeivel és azzal kérkedett, hogy a magyar virológusok vannak olyan jók, sőt jobbak, mint az EU szakértői, az újságírónőnek öltözött alákérdező nem tette fel a világszerte tárgyalt kérdést, hogy miért kell elhallgatnia az éterben a Klubrádiónak.

Orbán fütyül a Brüsszelből 2011 óta érkező figyelmeztetésekre, és Jarosław Kaczyński lengyel, valamint Janez Janša szlovén jobboldali populista kormányzata iránymutatóként és csodálattal övezett szimbólumként tekint rá, miközben maga is igyekszik megszabadulni a független médiától, különadók, illetve költségvetési megszorítások révén – írja Lendvai Pál. 

A lengyel kormány átírja a törvényt

A magyar kormány médiapolitikájának szlovéniai másolási kísérletéről, az ottani közmédia forrásmegvonások révén történő megzabolázásáról a Politicóban megjelent cikket tegnap reggel ismertettem. A másik, Lendvai által utalásszerűen említett példakövető állam Lengyelország, ahol viszont időközben új fejlemények vannak.

Mint a Reuters hírügynökség írja, Varsóban tegnap a kormányszóvivő bejelentette: átírják azt a törvényjavaslatot, amely különadóval sújtaná a média hirdetési bevételeit. Az eddigi tervezet ellen nem csupán a független médiavállalkozások sora és az ellenzék, hanem a Jog és Igazságosság nevű párt kicsiny koalíciós partnere, a centrista irányzatú, Egyetértés elnevezésű politikai szervezet is tiltakozott. A különadót hivatalosan azzal indokolták, hogy pótlólagos forrásokra van szükség az egészségügyben és a kultúra területén. A bírálók szerint azonban – olvasható a Reuters tudósításában – Lengyelország valójában a magyar példát próbálja követni, és meg akarja erősíteni az eddig független média fölötti ellenőrzést, hiszen azt az előfizetések mellett a hirdetési bevételekből finanszírozzák.

Az eredeti tervezet értelmében 2 és 15 százalék közötti különadóval sújtanák a hirdetési bevételeket, de a kormányzó párt a jelek szerint most hajlandó alkudozni a médiacégekkel.

Orbán Viktor évértékelő beszéde
 
Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd
 
 

Az ország nem egy politikus tulajdona

Térjünk most vissza a magyar közegbe. Az elmúlt napokban beszédesen hallgatott a tekintélyes konzervatív német sajtó jelentős része a Klubrádióval kapcsolatban. Hiányérzetemet most némiképp enyhítette a Frankfurter Allgemeine Zeitung, amely Stephan Löwestein kommentárját közli. A szerző megállapítja: Magyarországon felforgatják a médiakörnyezetet, sok szerkesztőséget helyeznek nyomás alá. Orbán csaknem mindent átalakított, és a saját embereivel szállt meg. A választási győzelem azonban – figyelmeztet a Frankfurter Allgemeine kommentátora – még nem teszi a politikus tulajdonává az országot. Löwenstein egyelőre bizonytalan abban, hogy a Klubrádió hallgatóinak százezrei kitartanak-e az interneten. A frekvencia elvétele mindenképpen súlyos csapás, mert amióta Orbán kormányoz, a hirdetési bevételek elestek, és a rádió a hallgatók adományaiból él.

Volna itt tennivalója az EU-nak is

És végül néhány mondat az unió szerepéről. A médiaszabadság elleni támadás az EU eltökéltségének újabb tesztje – állapítja meg cikkében Ben Hall, a londoni Financial Times Európa-politikai ügyekkel foglalkozó szerkesztője, aki szerint Brüsszelt cselekvésre sarkallja az a tény, hogy Lengyelország és Magyarország szorosabbra húzza a gyeplőt a független újságíráson.

A szerző a lengyel szálat kibontva felhívja a figyelmet arra: nem csupán a hirdetési bevételek megadóztatása jelent fenyegetést a függetlenségre, hanem az is, hogy a PKN Orlen, az állami olajfinomító óriásvállalat még decemberben bejelentette: megvásárolja az egyik német médiacsoporttól a Polska Press kiadót, amely Lengyelország 24 regionális lapja közül 20-at jelentet meg, valamint 120 heti kiadványa is van. Magdalena Adamowicz ellenzéki lengyel európai parlamenti képviselőnő megfogalmazása szerint lényegében a média államosításáról van szó.

A Financial Times írása megszólaltatja Laurens Huetinget, az Európai Sajtó- és Médiaszabadság Központja elnevezésű nem kormányzati szervezet képviselőjét, aki szerint a lengyel törvénytervezet kilátásba helyezett módosítása a tiltakozásoknak köszönhető, és most az Európai Bizottság is jobban odafigyel a médiaszabadság elleni támadásokra, mint korábban. Ennél azonban – teszi hozzá - szisztematikusabb megközelítésre lenne szükség: arra kellene használni az uniós belső piaci és versenyszabályokat, hogy az illiberális kormányok ne tudjanak diszkriminálni egyes médiavállalkozásokat állami hirdetésekkel, illetve szabályozással.

A nemzetközi lapszemlét a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Szecsődi Balázs.

Reggeli gyors
2021.02.17. 06:00
Szerző: Kárpáti János