„1%
Reggeli gyors

Nem lett volna nagy feladat, miért nem lehetett fordítva? – Emeletes vonatok és alagutak

18/06/2019 11:03

| Szerző: Klubrádió

Itt lesznek a modern, nagy kapacitású emeletes vonatok, de bizonytalan, hogy a Déliből el tudnak-e majd indulni a Balatonra, mert egyelőre nem férnek be a pályaudvar utáni alagútba. Kérdés, hogy az utóbbi időszak egyik legnagyobb vasúti fejlesztése miért nem a földalatti vonalszakaszok bővítésével kezdődött. Nem lett volna túl nagy feladat – véli a VEKE elnöke.

2019. június 18. Reggeli gyors-részlet/Interjú Dorner Lajossal (2019.06.18.)
06:15
00:00

Helyes lépés, hogy az örvendetesen megnőtt utasforgalom bonyolítására a MÁV-Start új, emeletes vonatokat vásárol. Ez a beszerzés már régóta lógott a levegőben – mondta Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke.

A MÁV-Start 40 darab hatrészes új Stadler KISS motorvonatra szerződött, ami a VEKE tisztségviselője szerint nagyon komoly, sok tízmilliárd forintos fejlesztést jelent, vagyis ez az utóbbi időszak egyik legnagyobb vasúti befektetése.

Első körben, jövő év elején 11 motorvonat ékezik, majd a következő szállítmánnyal 8 darab, amelyeknek a lehívása már megtörtént, a hátralévő 21 darabhoz pedig a kormány még keresi a forrásokat, mert látszik, hogy szükség lesz az új szerelvényekre – tette hozzá.

Újabb emeletes motorvonat szállításáról írtak alá megál
 
Stadler KISS emeletes motorvonat készülő kocsiszekrénye a Dunakeszi Járműjavító Kft. szerelőcsarnokában 2018. december 17-én. Újabb 8 darab, emeletes KISS (Komfortabler Innovativer Spurtstarker S-Bahn-Zug) motorvonat szállításáról írt alá szerződést ezen a napon a MÁV-Start Zrt. és a Stadler Bussnang AG. Az első ütemben rendelt 11 motorvonat várhatóan 2019 végétől szállítja az utasokat a váci és a ceglédi elővárosi vasútvonalakon, a második ütemben gyártott 8 jármű pedig 2021 elejéig állhat forgalomba. MTI/Máthé Zoltán
 


Dorner Lajos szerint kérdés, hogy a fejlesztés, amely során több tízmilliárd forintért szerez be a MÁV új emeletes szerelvényeket, miért nem a nagyméretű vonatok által is használható alagutak kialakításával kezdődött. Ez számon kérhető, de a vonatbeszerzés nem, mert az az utóbbi időszak egyik legkomolyabb vasúti befektetése.

A Budapest-Vác és a Budapest-Cegléd vonalakon, ahol az első emeletes vonatokat forgalomba állítják 2020 elején, ugyan nincsenek alagutak, de a szintén nagyon nagy forgalmú balatoni vonalon, ahol nyaranta rendszeresen túlzsúfolt szerelvények közlekednek, és az is előfordul, hogy sokan fel sem férnek a járatokra, van egy komoly akadály. A Déli pályaudvar utáni alagútba jelenleg nem férnének be az új emeletes vonatok, a Balatonra csak Kelenföldről tudnának elindulni.

A MÁV-Start a probléma kapcsán azt közölte, nyáron a Balaton és Velencei-tó felé tervezett járatok Kelenföldről és Kőbánya-Kispestről tudnak fordulni. A Déli–Kelenföld szakaszon található alagutat pedig át kell építeni, hogy ott is közlekedhessenek az új szerelvények. Ennek műszaki megvalósítását és finanszírozását a járműbeszerzési projekt keretében a MÁV és a MÁV-Start közösen vizsgálja.

A KISS motorvonatok magassága 4595 milliméter, míg a FLIRT-ök mérete 4281 milliméter, tehát a különbség mindössze 30 centiméter.

Dorner Lajos szerint a megfelelő méretű alagút kialakítása, illetve a meglévő földalatti szakasz mélyítése nem olyan nagy munka, amit a vasúti társaság ne végezhetett volna már el. Az esztergomi vonal villamosításakor is szükség volt hasonló beavatkozásra, ott a piliscsabai alagutat kellett mélyíteni. Ennek megvan technológiája, a vágányzatot 20-30 centivel lejjebb helyezni körülbelül egy hónapos munka. Tehát, ha a MÁV megtervezné ezt a nem túl nagy beruházást a Délinél, és pénzt is szerezne rá, akkor már jövő nyáron emeletes vonatok járhatnának a fővárosi pályaudvarról a Velencei-tóra és a Balatonra.

Reggeli gyors/Interjú Dorner Lajossal
2019. június 18., kedd 08.10
riporter: Szénási Sándor